Náš technik to kdysi viděl na YouTube, říká o unikátním otáčení čtyřsettunového mostu jednatel firmy

9 minut
Události, komentáře: Jak se otáčí most
Zdroj: ČT24

Nad přehradou Hracholusky na Plzeňsku pokračuje výměna 117 let starého ocelového železničního mostu. Jde o unikátní a v Evropě dosud nevyzkoušený postup. Technici namontovali nový most na starý a teď jimi pomalu otáčí o 180 stupňů. Až bude nová konstrukce na svém místě, starý most po ní vysunou pryč.

Oprava tímto způsobem je unikátní, v Evropě ji dosud nikdo nedělal. Podle jednatele dodavatelské firmy MCE Slaný Igora Chorovského k tomuto řešení přistoupili kvůli umístění mostu a přírodním podmínkám, kterými trať vede.

„Most je v nepřístupném místě nad přehradou Hracholusky, kde je strmé údolí a dole je voda. Kamenné pilíře jsou více než 40 metrů vysoké. Nedá se tam dostat běžným jeřábem. Druhá komplikace je, že se musí demontovat stará konstrukce a namontovat nová,“ vysvětluje Chorovský.


„Opravdu jsme to nikdy nedělali. Tento způsob náš vrchní technik viděl kdysi dávno na YouTube někde v Americe a tuto myšlenku několik let nosil v hlavě,“ dodává. S nápadem šla firma už do výběrového řízení, které trvalo zhruba tři měsíce. Samotná příprava projektu pak trvala déle než půl roku.

Chorovský uznává, že určité riziko existuje. „Jsou dvě úrovně rizika. To jedno je podnikatelské – kdyby se to nepovedlo, nevyšly by statické výpočty a vůbec bychom to nemohli realizovat a museli bychom hledat nové řešení. A to druhé riziko je technické – kdyby náhodou něco povolilo, v nejhorším případě most spadnul,“ říká.

Most má celkem tři pole. Jedno staré pole váží asi 170 tun, nové kolem 200 tun. Dalších zhruba 30 tun má montážní rám. Celá otáčená část tak dohromady váží kolem 400 tun.

Otočení trvá tři dny

Most vypadá na první pohled obráceně, než je obvyklé – oblouky jsou dolů, nikoli nahoru, jako třeba v případě známého pražského železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem. Dříve se tak stavěly často a podobně bude vypadat i nové přemostění.

Výměna mostu probíhá tak, že dělníci na plochu poblíž mostu navezou díly oblouků a svaří je. „Poté následuje fáze bočního výsunu a podélného výsunu. To je první kritičtější část operace. Pak jsme museli sepnout konstrukce pomocným rámem. Táhla jsou ocelové tyče, které jsou předepnuté hydraulicky a oba dva mosty drží pohromadě,“ vysvětluje Chorovský. Taková příprava trvá tři týdny, samotné otáčení konstrukce tři dny.

Pro mě jako pro technika je to velmi elegantní technické řešení. Náročné na přípravu, ale ve svém principu velmi jednoduché.
Igor Chorovský
jednatel dodavatelské firmy MCE Slaný

Rekonstrukci mostu předcházela oprava kamenných pilířů. „Pilíře se zpevňují takzvanou injektáží – navrtají se do nich otvory a pod tlakem se tam natlačí speciální cementová hmota,“ popisuje Chorovský. Bylo proto nutné snížit hladinu přehrady, kvůli dlouhodobému suchu je ale vody ještě méně, než bylo potřeba.

Hotovo má být v únoru

Železniční most mezi Pňovany a Malovicemi je vysoký 52 metrů a dlouhý 210 metrů. Provoz na něm byl zahájen v roce 1901. Poslední větší opravou prošel most počátkem 70. let minulého století.

Práce začaly letos v dubnu, od července po trati nejezdí vlaky. Teprve poté se mohla začít podrobně zkoumat konstrukce a některá zjištění byla jiná, než se přepokládalo. Přepočítat se musel i samotný princip otáčení, řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Radka Pistoriusová.

Za nynější rozsáhlou rekonstrukci zaplatí správa železnic 109 milionů korun. Hotovo má být do konce února 2019, termín dokončení ale závisí i na počasí. Na mostě bude ještě zavěšená lávka pro pěší a cyklisty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Havlův odkaz je zvláště letos stále aktuální, uvedl Vystrčil

Odkaz bývalého prezidenta Václava Havla je podle předsedy Senátu Miloše Vystrčila (ODS) zvláště v letošním roce stále aktuální. Týká se svobody a schopnosti zastat se druhého, uvedl na pražském Vinohradském hřbitově. Lidé tradičně nosí květiny a svíčky k Havlově chalupě na Hrádečku, kde před čtrnácti lety zemřel. Ředitel Knihovny Václava Havla pak na prvního českého prezidenta zavzpomíná společně s velvyslanci a velvyslankyněmi USA, Německa, Nizozemska, Slovenska a Kanady.
07:59Aktualizovánopřed 7 mminutami

„Nemůžeme si dovolit selhat.“ Summit EU řeší půjčku pro Ukrajinu

V Bruselu začal summit EU. Lídři sedmadvacítky budou jednat zejména o další finanční podpoře Ukrajiny. Nemůžeme si dovolit selhat, řekla šéfka diplomacie EU Kaja Kallasová. V případě využití zmrazených ruských aktiv musí nést riziko všechny státy Unie, uvedla pak šéfka Komise Ursula von der Leyenová. Česko na summitu zastupuje nový premiér Andrej Babiš (ANO). Vrcholné schůzky se osobně zúčastní ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.
04:07Aktualizovánopřed 10 mminutami

Na D1 na Vysočině se stala hromadná nehoda, směr na Brno stojí

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zcela zastavila hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Podle policie na místo zamířily všechny složky integrovaného záchranného systému (IZS). Za nehodou, která se stala před 8:30, se tvoří kolona. Podle záchranářů se lehce zranilo šest osob.
09:18Aktualizovánopřed 15 mminutami

Víkend bude zatažený a mlhavý, maxima dosáhnou asi pěti stupňů

O nadcházejícím víkendu bude v Česku většinou zataženo, slunce se objeví jen ojediněle. Meteorologové očekávají mlhy a mrholení, někde mohou být i mrznoucí. Nejvyšší teploty se budou pohybovat kolem pěti stupňů Celsia, při malé oblačnosti i nepatrně výše, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
před 1 hhodinou

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 4 hhodinami

Ukrajinu je třeba podporovat, EU by ji ale měla financovat jako dosud, řekl Babiš

Česko nezpochybňuje potřebu podpory Ukrajiny Evropskou unií. Měla by být ale financována jako dosud, žádné mimořádné garance Česká republika dávat nebude, řekl před nadcházejícím jednáním Evropské rady premiér Andrej Babiš (ANO). Koalice podle něj o pozici jednala v úterý řadu hodin.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 13 hhodinami

Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak zkrachuje, varuje Rusnok

„V našem bytostném zájmu je posilovat společenství, jehož jsme součástí a které nám pomáhá se ochránit – jak EU, tak NATO. Rozhodují praktické kroky, ne gesta nebo vyjádření,“ komentoval v Interview ČT24 expremiér a bývalý guvernér České národní banky Jiří Rusnok fakt, že Rusko stále trvá na tom, že v jeho sféře vlivu leží i Česko. Aby Ukrajina přežila, potřebuje financování, jinak země zkrachuje ekonomicky a tím pádem i vojensky, dodal s tím, že Kyjev nebojuje jen za sebe, ale také za nás. Míní, že Rusko „má pořád choutky vykládat, že toto je jeho vlivové území“.
před 14 hhodinami
Načítání...