Naše láska je ti málo? Hvězdy K-popu mají důvod, proč tají své vztahy před fanoušky

Jihokorejskou popovou star Karinu donutila žárlivost jejích nejvěrnějších příznivců se veřejně omluvit za to, že s někým chodí. Svůj milostný život hvězdy K-popu sice stále méně tají, nicméně veřejné přiznání romantického vztahu není pořád ještě nijak obvyklé. Soukromí idolů bedlivě monitorují jejich fanoušci i agentury.

„Upřímně se omlouvám za to, že jsem zaskočila své fanoušky, kteří mě vždy podporovali,“ napsala začátkem března Karina na Instagramu. Na sociální síti zveřejnila omluvu ručně psanou na linkovaném papíře. Slibuje, že „zahojí rány“, které svým obdivovatelům způsobila, a že v budoucnosti ukáže spíš svou „vyzrálejší a pracovitější stránku“.

Když třiadvacetiletá frontmanka dívčí skupiny Aespa veřejně přiznala, že chodí s hercem Leem Jae-wookem, její fanoušci údajně dojeli před zpěvaččinu agenturu s digitálním billboardem umístěným na dodávce. Jde o poměrně běžnou fanouškovskou praxi, jak vyjádřit svou podporu či nespokojenost. Tentokrát nápis hlásal sugestivní otázku: „Je láska, kterou ti dávají tví fanoušci, málo?“

Načítání...

Rozhodně to není přízeň zanedbatelná. Skupina Aespa funguje od roku 2020, jejich zatím komerčně nejúspěšnějšího alba My World se prodalo v Jižní Koreji přes dva miliony kusů. Zaskočení fanoušci po odhalení Karenina vztahu mluvili dokonce o zradě společného snu a žádali omluvu, pokud se Aespa se svou frontmankou nechce dočkat „poklesu prodeje alb a prázdných míst na koncertě“.

A superfanoušci svou „lásku“ dovedou opravdu projevit velmi oddaně: Od nepřetržitého přehrávání písní svého idola, dokonce přes noc, na streamovacích platformách, aby mu tak pomohli ovládnout žebříčky hitparád, až po sponzorování reklam na Times Square.

Přiznat, nebo nepřiznat?

K-popovým světem podobně loni otřáslo oznámení jedné z nejznámějších tváří korejského popu Jisoo z kapely Blackpink. Ta jako první dívčí K-popová skupina získala cenu MTV Video Music Award a vystoupila jako headliner vlivného kalifornského festivalu Coachella.

Jisoo loni v srpnu zveřejnila vztah s hercem Anem Po-hjonem. Do té doby agentura zastupující Blackpink popírala nebo odmítala komentovat zvěsti týkající se milostných vztahů členek skupiny. Reakce fanoušků byly překvapivě převážně pozitivní. A pohoršeným příznivcům se dostalo rychlého zadostiučinění, když po dvou měsících Jisoo sdělila, že se pár kvůli nabitému programu rozešel.

Jisoo ze skupiny Blackpink
Zdroj: Reuters/Stephane Mahe

Před veřejností své partnery v poslední době netajili ani členové kapel EXO a Twice, nicméně přiznání milostného života je pro K-popový svět neobvyklé. Že by s někým randil, například nepřiznal nikdo z asi nejpopulárnějšího K-popového boybandu BTS – první K-popové kapely, která ovládla zámořskou hitparádu, když v roce 2018 se svým albem Love Yourself: Tear stanula v čele amerického žebříčku Billboard.

Kompenzace investic

Vztah fanoušků a jejich idolů je označován jako parasociální – jednostranný vztah, kdy obdivovatel investuje nadměrně času, citů či peněz do hudební hvězdy, přičemž ale dotyčný zpěvák či zpěvačka o existenci někoho takového nemusí vědět. Znát všechny konkrétní tváře svého publika ani nemůžou.

Fanouškovské šílenství fungovalo a funguje, stačí zmínit třeba beatlemánii, kterou sami Beatles dobře vystihli v hudební komedii Perný den z roku 1964. Na intenzitě ale nabírá s rozmachem sociálních sítí a nových technologií. „Všímají si každého jejich pohybu, komentují jejich účesy. Je šílené, pod jakým jsou drobnohledem,“ uvedl ke vztahu fanoušků a hudebních celebrit asijský korespondent časopisu Billboard Rob Schwartz.

Ve fanouškovské dani z popularity jde v neposlední řadě i o peníze. „S tím, jak průmysl stále více povzbuzuje fanoušky, aby své fandovství vyjadřovali spotřebou, roste jejich touha po ‚kompenzaci‘ (svých investic). To přispělo k tomu, že vznášejí požadavky, které hraničí s výhrůžkami,“ vysvětlil pro BBC kritik se zaměřením na popkulturu Jeong Deok-hyeon.

Tlak, který všichni neunesou

Showbyznysový tlak na hvězdy je, i kvůli vysoce konkurenčnímu prostředí, v Jižní Koreji enormní. Znepokojivě působí náhlá úmrtí, často sebevraždy, mladých celebrit, včetně těch K-popových.

Podle Roba Schwartze z magazínu Billboard čelí popové hvězdy v Jižní Koreji mnohem většímu tlaku než ty v Severní Americe či v Evropě, přičemž největší stresory jsou dva – kontrola agentur a fanouškovská kultura. Sen stát se hvězdou K-popu znamená pro většinu mladých lidí léta přípravné dřiny, aby prorazili v hudebním průmyslu, a i tak se na pódium dostane jen zlomek z nich. Navíc v mantinelech smluv se zastupujícími agenturami.

Podle Schwartze se sice situace pomalu mění, ale zatím se nedá mluvit o zásadním zlepšení. Některé agentury například zavedly terapie pro celebrity i budoucí K-popové interprety a největší jihokorejský vyhledávač Naver zrušil už před čtyřmi lety komentáře pod svými zprávami ze zábavního průmyslu kvůli tomu, jak toxickým prostorem se diskuse pod články staly.

Agenturní a fanouškovský dohled koriguje i soukromí hvězd. Nejen v Jižní Koreji, ale také v Japonsku. BBC připomíná, že ještě před deseti lety agentury idolům jihokorejských posluchačů zakazovaly randit, nebo dokonce používat soukromý mobil. V Japonsku je mnoho popových hvězd ve svých smlouvách vázáno klauzulí o zákazu randění a ke sňatku je třeba svolení.

Pro byznys je zkrátka lepší romantické zdání, že vztah s idolem je dosažitelný. Příklad se najde i v českém showbyznyse. Jakkoliv to nelze s nároky K-popových fanoušků srovnávat, mělo se za to, že Karel Gott se neženil, protože nechtěl zklamat své fanynky, jejichž přízeň zvyšovala prodej desek. On sám tvrdil, že zůstává starým mládencem kvůli náročné profesi a neustálému cestování. Nakonec ale u něj na sňatek došlo v roce 2008.

Fanoušci chtějí dokonalost

Fanoušci K-popových kapel jsou ochotni čekat na své idoly dlouhé hodiny a dožadovat se až agresivně pozornosti. Chtějí pozornost svého vzoru – nejde jen o hudbu, ale i o celý životní styl. „Mluvili jsme více o dietách než o hudbě, učili nás hladovět,“ popisovala v roce 2019 magazínu People své zkušenosti Amber Liuová, která o deset let dříve na K-popovou scénu vstoupila jako členka dívčí skupiny f(x). Její kolegyně Sulli spáchala v pětadvaceti letech sebevraždu.

„Nejenže K-popoví talenti podstupují drsný výcvik, ale také mnoho z nich podstupuje plastické operace. Je požadavek, že by měli být skutečně dokonalí,“ uvedla pro ČT24 koreanistka Vladislava Mazaná. Ke stejné dokonalosti se chtějí přiblížit i fanoušci, plastickou operaci si přejí třeba jako dárek k osmnáctinám.

Fanoušci v New Yorku obklopují zpěváka Jungkooka z BTS
Zdroj: Reuters/Caitlin Ochs

Pohled K-popové fanynky zmínila singapurské edici Vogue její přispěvatelka Azrin Tanová. Podle ní je v možnostech idolů vymezovat si hranice – a také to dělají. Třeba když kapela BTS skladbou Pied Piper svůj vliv v nadsázce přirovnala k příběhu Krysaře, který podle legendy svou hudební produkcí ovládl celé město. Nebo když zpěvák Kyuhyun vyjádřil nevoli, že ho fanoušci obtěžují na letištích, či The8 varoval své příznivce, aby v parasociálních vztazích dávali pozor na své fantazie.

Mezinárodní sebevědomí

Karinino i Jisooino přiznání romantického vztahu, byť následované žárlivou reakcí posluchačů a zkroušenou omluvou, může být slabým signálem, že si fanoušci na existenci soukromého života svých K-popových idolů budou muset zvyknout.

Sebevědomí korejským popovým hvězdám vystavit se tlaku fanoušků, ale i hudebního průmyslu podle znalců prostředí dodává, že se z K-popu stal mezinárodní fenomén, což rozšířilo trh i publikum.

Takovou masovou žárlivost si lze u evropských či amerických fanoušků představit obtížně. Naopak se zdá, že lásce svých idolů přejí. Dokladem je třeba současná megahvězda Taylor Swiftová a její swifties. BBC uvádí, že podle průzkumu jeden z pěti diváků letošního Super Bowlu fandil nakonec vítěznému týmu Kansas City Chiefs právě proto, že zpěvaččin přítel Travis Kelce za něj hraje.