České zákazníky překvapují internetová tržiště. Stížností podle ČOI přibývá

Události: Nakupování v internetových tržnicích (zdroj: ČT 24)

Přibývá zákaznických stížností na internetový prodej. Letos už jich Česká obchodní inspekce (ČOI) eviduje čtyři tisíce, stejně jako za celý loňský rok. Novinkou jsou v tomto ohledu takzvaná internetová tržiště. Lidé občas nevědí, jak se liší od klasických e-shopů. Překvapí je pak, že zboží přijde z ciziny nebo chybí některé dokumenty.

Dana Provinská objednala dětskou chůvičku. Netušila, že tržiště není prodejcem. Po zaplacení jí v potvrzovacím e-mailu zarazila doba doručení osm dní.

„A potom přišlo, že po mně žádají clo. To byl další šok. Vidím, český obchod, objednávám si z českého obchodu. Tudíž bych nečekala, že něco takového po mně budou chtít,“ uvedla Provinská.

Zásilka nakonec dorazila bez dalších poplatků, chyběly ale návod i faktura. Zavádějící byl údaj o záruce v délce dvanácti měsíců. „Chtěla jsem to vrátit, ale vůbec jsem nevěděla kam, protože tady je nějaká čínská adresa. Všechno je v polštině a já bohužel jazyky moc neovládám,“ dodala zákaznice.

Reklamace a záruka jako základní povinnost

Fakturu i návod si podle internetového tržiště lze u prodejce vyžádat. Ten musí plnit lhůty na vrácení zboží, záruku a reklamaci. Při sporu by zákazníkům mělo pomoct internetové tržiště. „V případě uznání reklamace vrátí zákazníkům peníze do 48 hodin, do maximální výše sto tisíc korun,“ upřesnil mluvčí e-shopů Mall.cz a Allegro.cz Jakub Charvát.

František Kotrba z České obchodní inspekce upozorňuje, že je internetové tržiště služba, nikoliv prodávající. „Je potřeba skutečně vědět, než uzavřu jakýkoliv vztah prostřednictvím on-line tržiště, kdo je tím, kdo mi to zboží dodá,“ řekl.

„Průměrný spotřebitel by měl poznat, s kým uzavírá kupní smlouvu, a to prostředí toho tržiště by mělo být navrženo tak, aby to spotřebitel vždycky poznal,“ dodala Petra Stupková z advokátní kanceláře Legitas.

Česká obchodní inspekce loni u internetových prodejců provedla přes tisíc kontrol. Nejvyšší pokutu 750 tisíc korun udělila právě jednomu z tržišť, a to za nepravdivé recenze.