Nová stanice lanovky na Pustevnách láká turisty na velkolepý pohled do okolí

Horní stanice lanovky vedoucí z Trojanovic na beskydské Pustevny už slouží turistům. Novostavba nahradila původní budovu z roku 1937, která byla ve špatném stavu a provozovatelé dráhy ji tak museli nechat v květnu loňského roku zbourat a začít budovat její nástupkyni. Stavba stála desítky milionů korun.

„Oproti původnímu výstupu z lanovky, který byl vlastně vždycky bokem, dnes už návštěvníci vyjdou po schodech přímo nahoru a projdou novou stanicí lanové dráhy,“ sdělila mluvčí areálu na Pustevnách Dita Korčák Hrtusová.

Uvnitř turisté najdou pokladny, veřejné toalety a také zázemí pro půjčovnu koloběžek a lyží. Budovu navrhl architekt Kamil Mrva, který s obcí Trojanovice dlouhodobě spolupracuje.

Stavba samotná oproti projekčním pracem trvá velmi krátce, ta byla vlastně do roka hotova.
Jiří Novotný
starosta Trojanovic

Kvůli terénu a špatnému počasí byla ale náročná. Podle spolumajitele areálu Petra Chrostka patří lanová dráha na Pustevny k jedněm z nejstarších určených k přepravě lidí. Už teď se plánuje její obměna. Místo otevřené dvousedačky by se tak turisté a návštěvníci mohli na Pustevny dostat kabinkou nové lanovky.

Trojanovičtí už mají připravenou projektovou dokumentaci na novou lanovou dráhu. „Teď se to projednává v rámci územního řízení. A samozřejmě jedná se o relativně dost velký balík peněz. Jedná se o zhruba 150 milionů korun,“ dodal starosta Trojanovic Jiří Novotný (nestraník).

Obec ve spolupráci s dalšími majiteli lanové dráhy usiluje o evropské dotace. Nová lanovka by měla vést stejnými místy, návštěvníci se jí ale dostanou na Pustevny v mnohem kratším čase.

Bývalá budova horní stanice původní lanovky z roku 1940
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Sedačková lanová dráha ročně dopraví na beskydské Pustevny na 200 000 turistů.

Lanová dráha patří mezi lanovky klasického typu – její sedačky jsou stále pevně spojeny s lanem. V případě, že nastupují či vystupují, jak v horní, tak dolní stanici například rodiče s malými dětmi, starší spoluobčané nebo osoby s pohybovým handicapem, obsluha lanovku zpomalí nebo případně zcela dočasně zastaví.

Lanovka na Pustevny se ze stanice Ráztoka v Trojanovicích běžně rozjíždí každou půlhodinu denně od 08:00 do 18:00. Jednosměrná jízda stojí dospělého 150 korun a děti 90, obousměrná dospělého 170 a děti do výšky 140 centimetrů 120 korun. Děti do pěti let jezdí zdarma.

  • Lanová dráha Ráztoka - Pustevny se nachází v oblasti Radhošťské hornatiny ve výšce 620 m až 1020 m n.m. Leží ve vzdálenosti 6 kilometrů od Frenštátu pod Radhoštěm. Autobusové spojení z Frenštátu, směr Trojanovice, konečná stanice Ráztoka (záchytné parkoviště pro automobily).
  • Nástupní stanice sedačkové lanovky je poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m. Výstavba původní lanovky proběhla v neuvěřitelně krátké době a za mimořádně nepříznivých klimatických podmínek, kdy mrazy dosahovaly téměř -30 stupňů Celsia. Osmého ledna 1940 bylo zahájeno zakládání horní stanice.
  • Zkušební jízda se konala v sobotu 3. března 1940 a následující den začal pravidelný provoz. V prvním měsíci bylo přepraveno více než 3000 osob. Zároveň se sedm nákladních vozů využívalo pro přepravu zavazadel návštěvníků. V roce 1956 zahájili ČSD generální rekonstrukci lanovky. Strojní a elektrické zařízení bylo modernizováno a původní podpěry nahrazeny příhradovými ocelovými konstrukcemi. Dopravní lano neslo 89 nových sedaček, při rychlosti 1,7 m/s se kapacita zvýšila na 321 osob za hodinu a jízdní doba se zkrátila na 8,1 min. V pravidelném provozu sloužila do 31. prosince 1982. Za dobu své existence přepravila téměř 6 milionů cestujících.
  • Koncem 70. let bylo rozhodnuto o její náhradě za novou lanovku. Ta byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz zahájila 1. ledna 1987. Dodavatelem nové lanové dráhy byl Tatranský podnik miestneho priemyslu okresu Poprad v Kežmaroku. Jedná se o jednolanovou oběžnou dráhu Tatrapoma TS-2 s dvoumístnými sedačkami. Dolní stanice je umístěna podstatně níže v údolí Ráztoky, takže se šikmá délka lanové dráhy téměř zdvojnásobila. Nová trasa má celkové převýšení 400 metrů. Na dopravním laně je po dvaceti metrech umístěny 162 sedaček, její kapacita je v letních měsících 720 osob za hodinu při rychlosti 2 m/s, v zimních měsících pak 900 osob za hodinu při rychlosti 2,5 m/s. Ročně se lanovkou přepraví přes 200 000 osob.