V Kalifornii jezdí taxíky bez řidiče, ne všem ale vyhovují

Horizont ČT24: Robotické taxíky v Kalifornii (zdroj: ČT24)

Americké San Francisco se stává centrem technologie robotických taxíků. Přes odpor tamních obyvatel a běžných taxislužeb tam povolili dvěma firmám další rozšíření jejich nabídky. Dopravce Waymo smí nově jezdit rychlostí až 100 kilometrů za hodinu, ve dne, v noci a za každého počasí. Jeho konkurence Cruise nejvýš 60 kilometrů za hodinu a jen, když je hezky. Dohromady provozují 550 autonomních vozů.

Stačí zadat cílovou destinaci a zapnout pás. Služba je sice zatím v začátcích, ale pro některé skupiny obyvatel má obrovský význam už nyní.

„Mají moc měnit životy, zvláště lidem, jako jsem já. Nemohu řídit, úplně slepá jsem už 24 let. Mnohokrát mě taxíky a služby spolujízdy nechaly stát na kraji silnice kvůli vodicímu psovi, který je mýma očima na tomto světě,“ vysvětluje Sharon Giovinazzová.

Podle provozovatelů jsou robotické vozy navíc mnohdy bezpečnější a spolehlivější než ty řízené lidmi. Jejich jízda totiž může být ovlivněna třeba únavou. Služba by mohla snížit i počet těch, kteří sednou za volant pod vlivem alkoholu.

Někteří ale upozorňují na rizika a nesouhlasí s tím, aby bylo San Francisco testovacím místem pro nové technologie.

Kdo nese odpovědnost

„Pokud někdo zemře nebo bude zabit kvůli tomu, že tato vozidla zablokují silnici, ponesou vedoucí pracovníci odpovědnost za smrt těchto lidí?“ ptá se advokát Steve Zeltzer. Městská dopravní agentura v San Franciscu totiž uvádí, že k podobným incidentům došlo ve městě od loňského jara až šestsetkrát.

Úřad eviduje i případy, kdy vozy překážely v cestě hasičům nebo policistům, působily dopravní zácpy a porušovaly pravidla silničního provozu. K obavám o bezpečnost se navíc přidává i strach běžných taxikářů ze ztráty pracovních míst.

„Zavádění autonomního řízení za účelem zisku je bodem zvratu pro zahájení nového věku umělé inteligence v automatizaci. Mluvíte o trvalém vysídlení pracovníků po milionech, ne-li miliardách,“ vysvětluje Edward Escobar z Aliance pro nezávislé pracovníky.

Obě strany se nicméně shodují, že jde o velký technologický skok vpřed, který Kalifornii zviditelní. Robotická taxi by se totiž podle některých mohla stát i turistickou atrakcí.