Začíná velká modernizace tratě na Vysočině. Degradaci kolejí urychlila nadměrná doprava

Události v regionech: Oprava dvaceti kilometrů železniční tratě na Žďársku na Vysočině (zdroj: ČT24)

Železničáři zahájili opravu více než dvaceti kilometrů železniční tratě na Žďársku. Modernizaci dvou úseků na Vysočině, která přijde na zhruba sedm miliard korun, chce Správa železnic (SŽ) dokončit na jaře roku 2027. Cestujícím má přinést větší bezpečnost a pohodlí. Na železniční trati by se mělo také jezdit rychleji. Trať byla poškozená nadměrnou dopravou, kdy všechny vlaky z Brna směrem na Prahu musely několik let jezdit právě přes Vysočinu.

Jedenáctikilometrový úsek železnice u Vlkova na Žďársku v posledních letech prošel velkou zkouškou. Trať totiž sloužila jako objízdná trasa pro uzavřenou železnici u Brna. Stav kolejí je už nevyhovující. „Máme zde obrovský dluh vůči této trati, celkově trati přes Vysočinu,“ řekl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Právě skutečnost, že přes Vysočinu musely několik let jezdit všechny osobní i nákladní vlaky z Brna směr na Prahu, došlo podle Svobody k urychlení degradace vlakových kolejí. Staré dřevěné pražce teď nahradí betonové, kompletně se vymění i kolejnice.

„Dochází k napřímení nebo ke zvýšení poloměru, to znamená, že celé těleso dráhy se musí rozšířit a přestěhovat příčně o nějakých deset metrů směrem doleva,“ vysvětlil stavbyvedoucí Martin Počta. To vlakům umožní zvýšit rychlost až na 160 kilometrů za hodinu.

Na zastávku bude blíž

Součástí rekonstrukce trati je i posunutí současné zastávky Vlkov u Tišnova o osm set metrů blíž k obci. „Lidi mají obavy hlavně o to, aby nebyl zvýšen hluk, ale moderní koleje jsou o něco tišší,“ řekl starosta Vlkova u Tišnova Jindřich Michal (nestr.).

Přesun zastávky vyhovuje lidem ze sousední Osové Bítýšky. Lidé tam totiž podle Michala často přecházejí přes koleje, dochází tam také k nehodám. „Budou mít nadchod, který zvýší bezpečnost,“ dodal starosta.

Cesta vlakem z Brna teď končí právě ve Vlkově, cestující přes uzavřený úsek převezou autobusy. Na druhém, devítikilometrovém úseku u Pohledu je ale situace jiná. „Dopravci si vymohli to, že to bude jednokolejné. Tím je ta práce mnohem složitější,“ konstatoval starosta Pohledu Milan Klement (nestr.). Práce budou také kvůli tomu trvat déle. Naopak ve Vlkově, kde se vlaková doprava zastaví úplně, se doba rekonstrukce výrazně zkrátí.

Železničáři na těchto dvou úsecích zmodernizují celkem dvaadvacet kilometrů tratí. V dalších letech se na železnici mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem opraví ještě dvacet pět kilometrů trati.