Do čtyř let se vrátí tramvaje na Václavské náměstí, věří Praha. V plánu je také oprava Libeňského mostu

Události v regionech: Libeňský most se bourat nebude, rozhodli radní (zdroj: ČT24)

Hlavní město zahájí první kroky pro přípravu tramvajové trati, která má vést od Národního muzea dolů do poloviny Václavského náměstí. Trať by mohla stát do čtyř let. Zároveň město připravuje další trať od Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice, její příprava však potrvá déle. Město si rovněž nechá zpracovat studii opravy Libeňského mostu, ta by měla být dokončena v únoru. Na jejím základě vedení města rozhodne o způsobu opravy spojnice Holešovic s Libní.

„Zadali jsme dopravnímu podniku, aby zahájil přípravné práce na napojení muzejní oázy mezi starou budovou muzea a bývalým Federálním shromážděním na trať v ulici Vinohradská a zároveň prověřil možnosti zesílení stropní desky stanice Muzeum a stanice Můstek,“ oznámil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Trať by mohla být podle něj postavena do čtyř let. 

O návratu tramvají na Václavské náměstí se diskutuje delší dobu, v minulosti se tomu bránilo například vedení radnice Prahy 1. „Nová trať pomůže ke stabilizaci provozu a umožní rozvoj tramvajových tratí na okraji města, neboť současná kapacita v centrálním úseku již neunese více spojů a při sebemenší mimořádnosti dochází k totálnímu kolapsu centrálních křižovatek,“ uvedl náměstek.

obrázek
Zdroj: ČT24

Aby se mohly tramvaje na Václavské náměstí vrátit, je podle Scheinherra nutné rovněž prověřit polohu výstupů metra tak, aby v budoucnu dobře navazovaly na novou trať.

V předstihu je možné také zajistit napojení nových kolejí nejen u Muzea, ale také v přechodu Vodičkovy a Jindřišské ulice. Práce se zároveň budou muset koordinovat se stavbou kolektoru v horní části náměstí, kterou město plánuje spolu s její revitalizací.

Tramvaje by mohly projíždět parkem před hlavním nádražím

Kromě trati přes Václavské náměstí plánuje město i trať kolem hlavního nádraží, která je podle odborníků z hlediska vytvoření alternativní trasy v centru ještě významnější. Tu podle Scheinherra město také připravuje. „Pracujeme i na trati kolem hlavního nádraží, ta je ale ve trošku složitějším stadiu než návrat tramvají na Václavské náměstí,“ uvedl.

Stavbu do Bolzanovy ulice na rozdíl od trasy na Václavském náměstí komplikuje, že je kvůli ní třeba změnit územní plán. Procházela by totiž přes park před nádražím. Podle dokumentu, který v minulosti vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR), by podle první varianty tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy ulice ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu ke křížení Bolzanovy a U Bulhara.

Druhou možností je, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.

Jak opravit Libeňský most? Město chce zadat zpracování studie

Magistrát si rovněž nechá zpracovat dokument, který se bude zabývat zejména historicky cenným mostem přes Vltavu. Studie by měla například doporučit, zda budou muset být vnitřní obloukové pásy vybourány, nebo zůstanou zachovány. „Tyto dvě varianty nám (studie) srovná z hlediska zatížitelnosti mostu, životnosti a z hlediska nákladů na rekonstrukci. Na základě toho se rada rozhodne,“ řekl Scheinherr.

V minulosti plánovalo město zbourání Libeňského mostu, nové vedení Prahy to odmítá. Stavba z roku 1928 je v havarijním stavu, most nikdy nebyl opravován. To by se ale mělo změnit: na základě studie, kterou si nechá město zpracovat, se vedení Prahy rozhodne o způsobu jeho opravy. Zároveň chce město proměnit okolí u jeho ústí v Libni a Holešovicích.

Libeňský most se skládá z šesti staveb, které na sebe navazují. Vedle historického mostu přes Vltavu jsou součástí mosty na libeňské straně včetně tzv. inundačního, který slouží jako protipovodňová ochrana a pod jehož oblouky protéká při povodních voda. Krajní části soumostí musely být v minulosti podepřeny.

Technická správa komunikací (TSK) má rovněž zahájit opravy, kvůli kterým nebude potřeba most zavírat a omezovat dopravu. Začnou například opravy schodišť, sloupů, osvětlení nebo zábradlí. Podle náměstka Scheinherra je cílem zastavit další chátrání mostu.

Souběžně s opravami uspořádá město workshop, na kterém se bude zabývat proměnou předmostí na obou březích Vltavy. Řešit se bude například doprava na Palmovce nebo protipovodňová ochrana. 

Do dvou let opraví Praha základnu letecké záchranné služby v Ruzyni

Vedení Prahy také plánuje opravu základnu letecké záchranné služby v Ruzyni. Rekonstrukce vyjde na 25 milionů korun. Ještě letos plánuje město zpracovat studie proveditelnosti a zajistit územní rozhodnutí nutné pro stavbu. Opravy budou hotovy v následujících dvou letech. Záchranáři létají ke stovkám případů ročně. Vrtulníky a jejich piloty poskytuje policie.

Z celkových nákladů zaplatí 20 milionů Praha, zbylou částku pak dá Letiště Praha. V letošním roce do projektu magistrát podle dokumentu, který v úterý schválili radní, investuje 500 000 korun. Dalších 19,5 milionu korun zaplatí Praha v příštím roce, kdy zažádá o stavební povolení. Stavba začne do konce roku 2020.