Rock for People nabídl stálice i vycházející hvězdy. Dorazil i Neo z Matrixu

Po čtyřech dnech se za návštěvníky zavřely brány královéhradeckého Parku 360, kde již tradičně probíhal festival Rock for People (RfP). Ten na několika pódiích nabídl přes 130 koncertů v čele s The Prodigy, Bring Me the Horizon, The Offspring či Yungbludem. Letošní ročník nalákal i na hvězdu hollywoodských filmů Keanu Reevese.

Ještě před oficiálním zahájením letošního, co do počtu návštěvníků rekordního, ročníku festivalu si nedočkaví fanoušci mohli užít hudbu. Pořadatel si pro ně totiž připravil hned dvě otevírací takzvané secret shows. Už nultý den se tak hrálo a tančilo.

Den první: Vzpomínka na Flinta, průkopníci nu-metalu, chybějící Corey Taylor a plující „toika“

První festivalový den odstartovali psychedeličtí Vampyres, Fast Food Orchestra a Gutalax. Na legendy českého grindu se fanoušci připravili a kromě již tradičních bílých overalů s maskami, toaletních papírů či záchodových štětek a prkýnek se vybavili i „toikou“, jež během koncertu plula nad hlavami návštěvníků v kotli.

Jde o taneční styl vycházející z hardcore punk komunity. Typicky se tančí na živých koncertech při poslechu živější a agresivnější hudby, přičemž do sebe jednotliví tanečníci nekontrolovaně vráží nebo se sebou nechají házet. Jedná se o silně kontaktní druh tance původem z USA, který došel vrcholu popularity v osmdesátých letech s rozvojem žánru grunge. Od té doby se stal moshing fenoménem, který prostupuje napříč většinou hudebních žánrů, pokud je hudba na koncertech dostatečně energická. Názory na tento druh tance se různí, někteří ho vnímají jako pozitivní odezvu umělcům, někteří jako rušivý element na koncertě.

Moshing je považován za brutálnější verzi pogování, tedy nekontrolovaného tance, přičemž nejtypičtějším druhem moshingu je tanec v kruhu (circle pit), kde jednotliví účastníci běhají a narážejí do sebe, aby vytvořili točící se kolo. Takovýto moshpit se obvykle nachází v pomyslném středu hlediště, zatímco pogo se povětšinou tančí v kotli přímo u pódia. Nejtvrdší verzí moshingu je pak odnož spjatá s žánrem thrash, kdy se tanečníci rozdělí na dvě skupiny a navzájem do sebe s rozběhem vráží. Tento tvrdý způsob tance se nazývá příznačně Wall of Death (stěna smrti).

Zdroj: Wikipedia

Během dne si pak návštěvníci mohli užít vystoupení skotských metalistů Bleed From Within, metalcorových Fit for a King, kteří měli poměrně nedávno samostatný koncert v Praze, jejich australských kolegů Alpha Wolf a pro změnu z Orange County pocházejících Of Mice & Men. Divákům se představila také německá punkové stálice Donots, energičtí Enter Shikari či japonští Hanabie. Za zmínku stojí i edinburští High Fade hrající směs funku a disca, Lufťáci či australští deathcoristé Thy Art Is Murder. 

Ze zdravotních důvodů zrušil svou účast Corey Taylor, který patřil k hlavním tahounům. Frontman Slipknot či rockových Stone Sour, který se měl představit se svým sólovým projektem vůbec poprvé, se návštěvníkům omluvil a přislíbil, že se do Česka zcela jistě vrátí. Jako náhrada za původně avizované, a nakonec chvíli před začátkem festivalu rovněž zrušené Bad Omens, pak přijeli průkopníci nu-metalu P.O.D.

Se svou světelnou a laserovou show otestovali Fat Lady, která patří mimochodem k největším stagím v Evropě, headlineři středečního dne. Britskou ikonu taneční scény The Prodigy po smrti frontmana Keitha Flinta tvoří zbývající dvojice Liam Howlett a Maxim a na akcích vystupuje i s doprovodnou kapelou v podobě kytaristy a bubeníka. Flint byl však nejen díky světelné projekci i tak částečně přítomen. Na hradeckém letišti si tak fanoušci mohli zavzpomínat a zatančit na řadu hitů kapely jako například Voodoo People, Spitfire či Firestarter.

Den druhý: Rodina Ice-T bojuje proti rasismu, Offspring vidělo přes milion lidí a Fixa už je vypsaná 30 let

Ve čtvrtek potěšili návštěvníky například The Amazons, excentričtí Wargasm, pražští Skywalker, pop-punkoví Against The Current či japonští metalcoristé Crystal Lake. Ti se představili s novým zpěvákem Johnem Robertem Centorrinou, který nahradil Ryo Kinoshitu, jenž kapelu opustil ze zdravotních důvodů před dvěma lety. V dalším programu pak nechyběli na Grammy nominovaní Underoath, metalcoroví Dying Wish, Neck Deep či česká punková legenda Znouzectnost.

Třicet let oslavila na Rock for People pardubická Vypsaná Fixa, která patří ke stálicím festivalu a je s ním úzce spjata. Jejich dvouhodinový set byl plný hostů, zahrál si i šéf festivalu Michal Thomes, jenž se chopil kytary. Mezi dalšími hostujícími nechyběl například Petr Fiala z Mňágy a Žďorp. Na hlavní stagi mezitím hřměla kapela Body Count. Kalifornští heavy metalisté a držitelé Grammy v čele s (mimo jiné hercem) Icem-T jsou na scéně ještě o čtyři roky déle než Vypsaná Fixa. Kapela se ve svých textech, jejichž převážným autorem je právě zmiňovaný frontman, často věnuje problematickým tématům jako rasismus, násilí či policejní brutalita. Kontroverzi vyvolala například svým songem Cop Killer. Součástí kapely je i zpěvákův syn a na pódiu s nimi často vystupuje i jeho devítiletá dcera.

Večer odstartovala show australských metalcoristů Parkway Drive. Na hradeckém letišti se představili i se smyčcovým, ryze ženským triem. Show postavená na ohních a šlehajících plamenech tak přihlížejícímu publiku v chladném večeru řádně zatopila. Hlavní stage pak patřila The Offspring. Fanouškům zahráli především notoricky známé skladby z alb Smash či Americana. Kytarista Noodles, vlastním jménem Kevin John Wasserman, přihlížející bavil vtipkováním o počtu lidí v publiku, jenž odhadoval na více než milion.

The Offspring na Rock for People (zdroj: ČT24)

Den třetí: Bring Me the Horizon bojovali s AI, Avril stále chce být „tvoje holka“, Sum 41 se loučili. A dorazila i hollywoodská megastar

Třetí den patřila festivalová pódia kanadským Counterparts, anglickým pop rockerům Hot Milk, metalistům Red či Shadow of Intent, rockerům Hoobastank nebo švédským rockerům Royal Republic. Z tuzemských interpretů se představili John Wolfhooker, J.A.R., The Ecstasy Of Saint Theresa Jana P. Muchowa a Kateřiny Winterové, Mňága a Žďorp, písničkářky Pam Rabbit nebo Aneta Langerová. Neobvyklou maorštinu představili novozélandští metalisté Alien Weaponry, elektroniku zase ruští IC3PEAK či duo Brutalismus 3000.

Velký zájem vyvolalo vystoupení formace Dogstar, jejímž členem je hollywoodská hvězda Keanu Reeves, známý jako hrdina Matrixu Neo, nájemný zabiják John Wick či představitel filmového Constantina. Reeves se s některými fanoušky setkal i osobně, případně se s nimi vyfotil.

Publiku se představila také kanadská zpěvačka Avril Lavigne, která přivezla songy jako Girlfriend, Complicated, My Happy Ending nebo Sk8er Boy.

Po pěti letech se na hradecká pódia vrátili Bring Me the Horizon, kterým patřila pozice páteční hlavní hvězdy. Show byla koncipovaná jako boj s umělou inteligencí E.V.E. v neonovém městě budoucnosti. Vystoupení, kterému dominovaly světelné efekty, pak uzavřely ohňostroje.

Ohňostroj na festivalu Rock for People
Zdroj: Rock for People/Vojtěch Mervart

Na druhé stagi ji hned nato vystřídala kapela Sum 41. Kanadští rockeři vydali v letošním roce nové album a oznámili poslední, rozlučkové turné. V hodinu a půl trvajícím setu předvedli průřez svou bezmála třicetiletou kariérou s hity jako Over My Head, In Too Deep, Fat Lip či Still Waiting.

K vrcholům dne patřilo noční vystoupení Prague Philharmonia, která hraje covery slavných rockových skladeb od Rolling Stones, Queen, AC/DC nebo Nirvany v poněkud netradičním aranžmá. Třetí festivalový den si nenechalo ujít přes 40 tisíc lidí.

Den čtvrtý: Střet žánrů i generací. Na pódiu byli Kerry King, Pendulum a Yungblud

Poslední festivalový den patřil punkovému Visacímu zámku, ostravským alternativcům The Truth Is Out There, pražským Skyline či Petru Spálenému, kterému k 80. narozeninám „nadělili“ fanoušci jeho první moshpit v životě. Českého písničkáře, kterého doplnila i jeho žena Miluška Voborníková, si nenechali ujít ani nejstarší, a koncert tak spojil několik generací.

V jedné z tajných show vystoupili Hentai Corporation, kteří jsou již pověstní svým netradičním vystupováním, a na hradeckém letišti představili i nového baskytaristu Jana Pingitzera. Pořadatelé si pak přichystali ještě další překvapení pod tajuplným názvem Zdena. Pod kořenem se však neskrývala dnes už dá se říci kultovní ikona v podobě seniorky, jejíž hledání se stalo festivalovou tradicí, ale bratři z Palaye Royale, kteří v Česku vystupují opakovaně.

V odpoledním programu patřilo hlavní pódium sólovému projektu kytaristy kapely Slayer Kerrymu Kingovi. Devětapadesátiletý hudebník si „na pomoc“ přizval kolegy z dalších známých kapel jako Machine Head či Death Angel a do areálu nalákal svým vystoupením i fanoušky z řad metalistů.

Kerry King na Rock for People (zdroj: ČT24)

Jako poslední hlavní hvězda festivalu vystoupil britský hudebník Yungblud. Idol současné mladé generace se na rozdíl od předchozích vystupujících obešel bez světelných efektů a zaměřil se především na hudební produkci. Zahrát si s ním mohl i jeden z fanoušků, který si za svůj výkon vysloužil kytaru.

Na druhém pódiu se mezitím chystali už více než dvacet let na taneční scéně působící Australané Pendulum. Ti se zde představili v kompletním počtu a návštěvníky strhli k tanci těmi nejznámějšími skladbami ze svého bohatého repertoáru. Úplnou tečku za celým festivalem pak udělal český rapper Redzed.

Nejen hudba spojuje

Byť je hlavním tématem Rock for People především hudba, mohli i na právě skončeném ročníku návštěvníci zajít na různé přednášky, workshopy, zasportovat si nebo sledovat leteckou show. Zajímavostí jsou též pódia poháněná vodíkem či solárními panely. V horizontu několika let plánuje být festival ekologicky neutrální a soběstačný. „Rock for People vyrostl do rozměrů, které jsem si ještě před pár lety nedokázal představit. Už teď ale vím, že příští 30. ročník bude ještě větší,“ tvrdí ředitel festivalu Michal Thomes.

Již tradičním zástupcem byla na festivalu i ČT art. Kromě populárního AZ kvízu s Alešem Zbořilem, do něhož se mohou návštěvníci předem přihlásit, nabídla řadu zajímavých přednášek, například na téma Drogy za socialismu či Hvězdy za železnou oponou, stejně jako vystoupení účastníků populárního pořadu StarDance. Pozvání Daniela Stacha do Hyde Parku Civilizace, který proběhl v šapitó stanu před živým publikem, přijal i frontman The Offspring Dexter Holland. Ten totiž kromě toho, že stojí za mikrofonem populární kapely, má i bakalářský titul z biologie a magisterský titul z molekulární biologie. Na celý rozhovor se mohou diváci ČT těšit na podzim. Na speciální vstupy z festivalu se můžete podívat i ve speciálu Rock for People zblízka.

Dexter Holland z The Offspring v Hyde Parku
Zdroj: Rock for People/Vojtěch Mervart