Základy nádraží v Havířově jsou pevnější. České dráhy odmítly demolici

Ostrava, Praha - České dráhy už nechtějí bourat budovu vlakového nádraží v Havířově. Dozorčí rada Českých drah dnes odhlasovala, že odstoupí od projektu výstavby nového dopravního terminálu, který počítal i s demolicí nádražní budovy. Proti bourání této haly, která byla postavená v šedesátých letech minulého století v takzvaném bruselském stylu, vystupuje skupina architektů a dalších lidí. Podle nich by se neměla ničit, ale chránit.

Mluvčí Českých drah Radek Joklík potvrdil, že dozorčí rada se důkladně seznámila s projektovou dokumentací revitalizace nádraží Havířov a rozhodla, že společnost nebude v projektu pokračovat.

Demolici nádražní haly a zároveň stavbu nového terminálu, který měl propojit vlakovou, autobusovou a automobilovou dopravu, prosazoval dopravce společně s havířovským magistrátem. Argumentovali, že provoz staré budovy, která je pro Havířov příliš veliká, je drahý, rekonstrukce by byla příliš nákladná a nic by nevyřešila.

Proti záměru už dva roky aktivně protestuje skupina obyvatel a architektů, které letos podpořil také ministr dopravy Zdeněk Žák. V září pak vyšlo najevo, že České dráhy by teď na bourání nádražní budovy ani neměly peníze. Žádaly o evropskou dotaci, která měla pokrýt sedmdesát procent nákladů, ale komise jim schválila jen čtyřicet procent.

Tento vývoj se nelíbí městu Havířov, které už investovalo několik milionů do přípravy projektu a teď pravděpodobně přijde i o přislíbenou evropskou dotaci, která měla stavbu z velké části financovat. Bourat i stavět se mělo začít už tento rok a příští rok měl být nový terminál hotový. „Obáváme se, že výsledkem celé iniciativy bude jen to, že město přijde o peníze a nádraží bude dál chátrat,“ uvedl před časem náměstek havířovského primátora Petr Smrček.

Sdružení Důl architektury, které bojuje za záchranu architektonicky zajímavé budovy, chce v únoru představit své návrhy na další využití nádražního vestibulu. „Znovu se pokusíme navázat komunikaci s městem. Jsme si vědomi toho, že stavba nového terminálu je důležitá. Měli bychom o tom diskutovat a připravit se na další dotační období,“ uvedla předsedkyně sdružení Lucie Chytilová. Havířovská iniciativa chtěla zajistit ochranu nádražní budovy zapsáním do seznamu národních kulturních památek. Ministerstvo kultury to ale odmítlo.