Firma představila restaurovaný závodní vůz z roku 1928

Kopřivnice - Renovátorská firma Ecorra představila v Kopřivnici na Novojičínsku restaurovaný vůz Wikov 7/28. Na originálním podvozku s originálním motorem mechanici postavili novou karosérii podle torza modelu vozu, jenž v roce 1930 závodil na Masarykově okruhu v Brně.

„Jde o vozidlo vybavené čtyřválcovým motorem o obsahu necelých patnáct set kubíků, které dosahovalo rychlosti až sto čtyřicet kilometrů v hodině,“ řekl majitel Ecorry Vítězslav Hinner. „Váha vozidla je devět set kilogramů. Při stavbě jsme vycházeli z dalšího typu, který vlastní sběratel z Prahy,“ řekl Hinner.

Firma pracovala na automobilu od loňského ledna. Vedle motoru a podvozku měli mechanici k dispozici jen pár dalších dílů, všechno ostatní museli sehnat nebo vyrobit.

Restaurovaný vůz Wikov 7/28
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Mluvčí Ecorry Jaroslav Baďura uvedl, že torzo vozu koupil před lety od tehdejšího majitele pravnuk spoluzakladatele firmy Wikov Martin Wichterle. Dochovaných vozů je několik, jeden sportovní model je například v Národním technickém muzeu v Praze.

Firma Wikov vznikla v roce 1918 sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a F. a J. Kovařík. „Továrna na zemědělské stroje, parní lokomotivy a spalovací motory rozhodla o výrobě automobilu na počátku 20. let minulého století. Prvním sériovým autem pro běžný prodej byl Wikov 7/28 uvedený v roce 1925, sportovní provedení vozu se objevilo v roce 1928," uvedl Baďura.

Restaurovaný vůz Wikov 7/28
Zdroj: Jaroslav Ožana/ČTK

Firma vyrobila i několik dalších typů aut, včetně nákladních automobilů, sanitek, zametacích, pohřebních a hasičských vozů či autobusů. V roce 1936 tam výroba automobilů skončila. Po druhé světové válce byla továrna znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov.

„Dnes firma Wikov opět existuje, v Hronově na Tachovsku se pod vedením pravnuka zakladatele původní továrny Martina Wichterleho zabývá strojírenskou výrobou, produkuje především převodová ústrojí a další komponenty pro nejrůznější účely,“ doplnil Baďura.

Reportáž Michala Poláška (zdroj: ČT24)