Ostrava - Druhá etapa projektu inteligentního dopravního systému bude odložena, město totiž nedostane dotaci od Evropské unie.
Ostrava odkládá projekt inteligentního dopravního systému
„Důvodem je dosud neukončený výběr dodavatele, nejisté termíny, kdy by se projekt uskutečnil, a riziko, že by se peníze nepodařilo včas vyčerpat,“ řekl Michal Sobek, mluvčí Regionální rady Moravskoslezsko, která v Moravskoslezském kraji evropské peníze rozděluje. Právě rada v roce 2011 pro projekt schválila dotaci 218 miliónů korun.
„Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pozastavil výběr dodavatele a není zřejmé, kdy by mohla být soutěž ukončena, ani kdy by se mohlo začít s realizací," uvedl ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko David Sventek. Riziko nevyčerpání evropských prostředků do konce roku 2015 by podle něj bylo v případě dalších průtahů neúnosně vysoké.
Tomáš Sucharda, náměstek ostravského primátora, vidí situaci stejně. „Firmy, které daly městu méně výhodnou finanční nabídku, podaly před koncem roku odvolání k ÚOHS. Tento úřad ani přes urgence ze strany města Ostravy v dané věci dosud nerozhodl. Město tak s vybraným uchazečem nemohlo uzavřít smlouvu," vysvětlil Sucharda. Dodal, že město předloží projekt k financování v nadcházejícím plánovacím období pro léta 2014 až 2020.
Při první etapě modernizace dopravy, jež stála zhruba 35 milionů korun, město v roce 2010 nainstalovalo značky, které řidiče navádějí na volná parkovací místa. V druhé etapě mají být na 25 nejdůležitějších dopravních uzlech v Ostravě vybudovány takzvané inteligentní zastávky, na kterých se cestující mimo jiné dozví, za jak dlouho jejich spoj skutečně přijede.
Vzniknout má i dynamický dispečink, jenž umožní ovlivňovat dopravu ve městě, například zvýhodnit na křižovatkách vozidla MHD. První upravené zastávky měly podle původních plánů začít fungovat na konci loňského roku.
O peníze však kraj nepřijde, využijí se na jiné prospěšné investice, opět v dopravě.