Režisér nového Labutího jezera se inspiroval secesí

Ostrava - Nejslavnější klasický balet - Labutí jezero Petra Iljiče Čajkovského, se už podeváté vrací na scénu Národního divadla moravskoslezského. Tentokrát bude mít secesní kabát. „Naši novou inscenaci stavím do secese, a to jak filozoficky, tak kostýmově. Výprava má náladu obrazů Gustava Klimta či Alfonse Muchy. Choreograficky vycházím z původní předlohy Mariuse Petipy a Lva Ivanova,“ uvedl šéf ostravského baletu, choreograf a režisér inscenace Igor Vejsada.

Nové hudební nastudování vytvořil hostující dirigent Tomáš Brauner, který v Ostravě diriguje Romea a Julii, Nabucca, Káťu Kabanovou a Spící krasavici. „Čajkovskij je pro mne jedním z nejniternějších hudebních skladatelů 19. století. V jeho hudbě se zrcadlí něha i jemná životní melancholie. A to také, myslím, prostupuje celým Labutím jezerem,“ řekl Tomáš Brauner.

Scénu vytvořil David Bazika, kostýmy navrhla Sylva Zimula Hanáková. V roli Odetty zakleté v labuť, kterou může vysvobodit jenom věrná láska, se budou střídat tanečnice Olga Borisová-Pračiková, Barbora Kaufmannová a Markéta Pospíšilová. Prince Siegfrieda nastudovali Jan Krejčíř a Michal Lewandowski.

Jan Krejčíř (Siegfried), Barbora Kaufmannová (Odetta)
Zdroj: NDM/Martin Popelář

Premiéry budou 2. a 4. května v Divadle Antonína Dvořáka.

Světová premiéra Labutího jezera byla ve Velkém divadle v Moskvě před 136 lety, v únoru 1877. „Diváci dílo přijali vcelku vlídně, skladatelovi přátelé a obdivovatelé přímo nadšeně, avšak kritici byli jednoznačně odmítaví. Čajkovského hudbu označili za nudnou, bez fantazie a plnou kakofonie,“ řekla mluvčí divadla Viola Kučerová.

Čajkovskij skládal symfonie, koncerty - nejznámější je klavírní koncert b moll, kantáty, opery Evžen Oněgin, Piková dáma a další díla. Nejvíce ho však proslavily právě balety - Labutí jezero, Šípková Růženka a Louskáček.

Scéna ze 3. dějství, v popředí Chiara Lo Piparo, Filip Staněk, Michaela Vápeníková (italský tanec)
Zdroj: NDM/Martin Popelář