Na nebezpečné křižovatce v Jemnici se stále nic nezměnilo

Jemnice – Křižovatka v centru Jemnice na Třebíčsku stále čeká na lepší zabezpečení. Nebezpečné křížení ulic Velká brána a Tyršova by v ideálním případě potřebovalo přestavbu nebo minimálně výraznější dopravní značení. Nic z toho se i přes dva roky trvající snahu místní radnice zatím nestalo. Kraj Vysočina přitom už na podzim sliboval nápravu.

Na podzim 2013 se na křižovatce v centru Jemnice srazilo nákladní a osobní auto. Malou holčičku s těžkým zraněním tehdy odvážel vrtulník. Kolize jsou na nepřehledné křižovatce vcelku běžné, nešťastná událost z podzimu byla ale pro jemnickou radnici pomyslnou poslední kapkou. Na urgence města zareagoval i Kraj Vysočina a slíbil nápravu. Prvním krokem mělo být výraznější dopravní značení. „Úpravy provedeme neprodleně, to znamená v horizontu jednoho až dvou měsíců,“ sliboval začátkem listopadu ředitel Správy a údržby silnic Vysočina Jan Míka.

Ani po čtyřech měsících se ale nic neděje a nebezpečná křižovatka vypadá stejně jako předtím. V křižovatce je přechod, značky na sloupech nejsou dobře vidět, a řidiči tak často zapomínají dávat přednost. „S touto situací se zde setkáváme několikrát denně,“ potvrdil už dříve místostarosta Petr Novotný (nez.).

Reportáž Dušana Vrbeckého (zdroj: ČT24)

Ačkoliv se na podzim úředníci i silničáři shodli, že zvýšení bezpečnosti je nutné, loni slibně rozjeté jednání zbrzdil úřední postup. Původně navrhované řešení na reflexní podbarvení stávajících značek totiž zamítla policie. Ta místo toho požadovala umístění další značky. „Značka řidiče upozorní na to, která silnice je hlavní a která vedlejší. Nová značka je v tuto chvíli ještě ve výrobě,“ vysvětlila mluvčí Kraje Vysočina Eva Neuwirtová.

Silničáři ale slíbili, že značku nejpozději během dubna na jemnickou křižovatku umístí a spolu s ní přemalují také vodorovné značení.

Při podzimní nehodě se zranilo malé dítě
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Zabezpečit „křižovatky smrti“ se daří jen někde

O stavu nebezpečných křižovatek často ví jak policie, tak i majitelé příslušných silnic. Některé úseky se podle pokynů dopravních odborníků daří přebudovat. Příkladem může být křižovatka u Bezměrova na Kroměřížsku, kde vyhaslo pět lidských životů. Ta v minulosti mátla řidiče tím, že vzbuzovala dojem, že jedou po hlavní, nikoliv po vedlejší silnici. Příčinou většiny nehod bylo nedání přednosti v jízdě.

Křižovatka u Dobšic na ulici Dyjská ve Znojmě by měla být už brzy bezpečnější. Nahradit ji má nejprve kruhový objezd, po dokončení obchvatu Znojma ho má nahradit mimoúrovňová křižovatka.

Ne všechny nebezpečné úseky ale čeká úprava. Příkladem může být křížení silnic I/23 a II/602 u Ostrovačic na Brněnsku. Křižovatka je zrádná hlavně pro nákladní auta a autobusy. Ty se nemohou kvůli silnému provozu včas zařadit do správného pruhu, a vznikají tak nebezpečné situace. Na místě se staly už desítky vážných nehod, které skončily těžkým zraněním či smrtí.

Stejně tak odbočka u Sebranic směrem na Boskovice stála život už několik řidičů. Příčinou téměř všech dopravních nehod bylo nedání přednosti v jízdě – chybovali tedy hlavně řidiči, kteří přijížděli po vedlejší silnici II/150 vedoucí od Boskovic. Dopláceli na nepřehlednost rozlehlé křižovatky, kde chybí jakékoliv prvky, které by jim napověděly, kam až mohou s autem zajet. Na boční silnici od Boskovic například chybí i tak základní věc, jako je stop čára.