Brněnští zastupitelé se v únoru sejdou kvůli Amazonu

Brno - Brněnští radní dnes po dvou týdnech opět debatovali o výstavbě distribuční haly pro internetového prodejce Amazon. Ten chce, aby se město co nejdříve rozhodlo. Brno si totiž jako podmínku pro prodej pozemků developerské společnosti CTP Invest klade uzavření smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) o dálničním nájezdu na D1. Amazon chce znát stanovisko města co nejdříve, brněnští zastupitelé se proto mimořádně sejdou už v půlce února.

O stavbě obřího skladu amerického internetového obchodu Amazon v Brně stále není definitivně rozhodnuto. Brněnští radní dnes ale udělali další krok: schválili záměr prodeje a pronájmu pozemků, které Amazon potřebuje. Zároveň se tím má otevřít cesta ke schválení smlouvy mezi městem a ŘSD. Konečné slovo bude mít brněnské zastupitelstvo, které se primátor rozhodl mimořádně svolat na 14. února.

„Tlak na to, aby byl sjezd hotový co nejrychleji, podpoří Amazon, CTP i další investoři v průmyslové zóně. Nicméně je stále možné, že Amazon z jednání odstoupí, a proto je potřeba svolání mimořádného zastupitelstva. Mezitím se Brno a Amazon dohodnou na oboustranně přijatelných kompromisech v oblasti dopravy.“

Remon Vos, ředitel CTP Invest

Vedení města dnes zároveň jednalo se zástupci developerské společnosti CTP Invest o možnosti kompenzací ze strany Amazonu pro město Brno do doby, než bude dálniční přivaděč na Černovickou terasu postaven. „Chci, aby investor byl ten, kdo podpoří město v realizaci sjezdu. A po dobu, než bude sjezd postaven, by měl nést i osobní účast včetně vysoké dopravní zátěže,“ uvedl brněnský radní Vlastimil Žďárský (ČSSD). Další kolo jednání mezi radnicí a Amazonem je naplánováno na pondělí. Americká firma by měla podat návrh, jak konkrétně se bude podílet na výstavbě nového dálničního sjezdu.

Hovoří primátor Brna Roman Onderka (ČSSD) (zdroj: ČT24)

Zastupitelé chtěli víc času

Brněnští radní se smlouvou s ŘSD zabývali už před dvěma týdny. K návrhu se ale nevyjádřili a celý verdikt nechali na zastupitelích. Ti jej řešili před týdnem, dokument o 85 stranách ale dostali až ten den ráno, a neměli tak čas jej dostatečně prostudovat. Amazonu proto neposlali žádnou konkrétní odpověď. Podle některých radních jsou termíny, které návrh obsahuje, pro město nereálné.

Vybudovat dálniční nájezd, který si město klade jako podmínku pro prodej pozemků developerské společnosti CTP Invest, by stálo asi 1,13 miliardy korun. I kdyby do konce roku ŘSD získalo dotčené pozemky, nájezd by stál nejdříve za tři roky. „Někteří radní mají stále více obavy z negativního dopadu příchodu Amazonu. Další nehlasovali a počkají si až na zastupitelstvo,“ popsal před dvěma týdny postoj rady náměstek primátora Oliver Pospíšil (ČSSD). „Předložíme na radě materiál, který otevře možnost dodatkovat smlouvu s CTP,“ vysvětlil Pospíšil.

Hovoří hlavní inženýr projektu Oldřich Zapomněl (zdroj: ČT24)

Do konce ledna chce developerská společnost, která pozemky pro Amazon skupuje, znát stanovisko města Brna. „Amazon řekl ano, uděláme s vámi obchod. Všechno je v pořádku, ale chceme budovu začít používat v září 2014. Jinak ji nepotřebujeme. Jinak uděláme nové výběrové řízení na příští sezónu,“ prozradil ředitel společnosti CTP Invest Remon L. Vos. Nyní záleží, jak zareaguje americký internetový obchod.

Zástupci společnosti CTP Invest proto poslali dopis i primátorovi Romanu Onderkovi (ČSSD), aby situaci s Amazonem urychleně řešil. Ten jejich přání vyhověl a svolal mimořádné jednání zastupitelstva na 14. února. „Obě strany jsou otevřeny spolupráci a teď bude záležet na každé z nich. Brno stále říká: chceme, aby tu Amazon byl. Je to sice na jedné straně o dopravní zátěži, ale na druhé straně je to až dva tisíce pracovních míst,“ vysvětlil primátor.

Hala o výměře 95 tisíc metrů čtverečních by přitom měla stát už na podzim, aby už před Vánoci mohl Amazon rozesílat zásilky ze svého nového distribučního centra. Jedním z radních, kteří s výstavbou logistického centra nesouhlasí, je například Vlastimil Žďárský (ČSSD). „Dokud nebude sjezd z dálnice D1, tak bude celá jižní část města dlouhodobě neprůjezdná, a to už dva měsíce před Vánocemi,“ pronesl dnes po jednání radních.

Pozemek na Černovických terasách
Zdroj: ČT24/Čisté Tuřany, o.s.

Pokud by totiž na mimořádné zasedání zastupitelstva nedošlo, zazněl by verdikt města až 18. března, kdy se zastupitelé mají sejít v řádném termínu. Radní dnes vyhověli přání CTP Invest, která spravuje Černovické terasy, a zastupitelé se tak sejdou kvůli Amazonu už v únoru. Debata o příchodu významného investora ale trvala několik hodin. Pokud by na výstavbu logistického centra skutečně došlo, s výměrou dvaceti fotbalových hřišť by se areál Amazon stal největší stavbou v průmyslové zóně.

Přestože vedení Brna uvedlo, že o příchod tak významného investora stojí, zároveň chce dostatečné kompenzace pro městské části, které doprava zatíží, než bude dálniční nájezd stát. „Naše hlavní výhrady zůstávají k zatížení území dopravou, a to nejenom tou kamionovou, o které se stále hovoří, ale i osobní,“ vysvětlila za občanské sdružení Čisté Tuřany jednatelka Hana Kašpaříková.

Jednou z diskutovaných možností je kompenzace 56 milionů korun pro městské části, které nadměrnou dopravní zátěží utrpí. Na své náklady by společnost CTP Invest mohla například rozšířit křižovatku Řípská-Tuřanka nebo stávající dálniční sjezd do Slatiny. Podle investora má ale Amazon i náhradní plán: pokud se jednání s Brnem nevydaří, uvažuje americká zásilková společnost o Bratislavě. Oliver Pospíšil už před časem varoval, aby vysoké nároky města investora nakonec neodradily.

S problémy se potýká i druhá plánovaná pobočka Amazonu v České republice. V Dobrovízi u Prahy uspořádalo vedení obce referendum, v němž se obyvatelé vyjádřili proti stavbě distribuční haly. Ta má mít stejné rozměry jako ta brněnská. I tam řeší především dopravní zátěž a obyvatelé vyžadují obchvat obce.

Vydáno pod