Místo protihlukové stěny odzvučí vlaky nízký betonový plot

Tetčice (Brněnsko) - Místo několik metrů vysoké betonové stěny obehnal železniční trať v Tetčicích jen 75 centimetrů vysoký odhlučňovací „plot“. Zvuková clona ze speciálního materiálu, který dokáže pohlcovat hluk, funguje na jednoduchém principu. Nepříjemný hluk zastaví hned u zdroje, přímo v místě, kde se vlaková kola dotýkají kolejnice.

„Tato protihluková stěna má dvě výhody: je blízko ke zdroji hluku, takže pokrývá rozptyl hluku od kolejnice, a druhou výhodou je, že má vnitřní stranu pokrytou absorpční vrstvou, takže část hluku se zmaří v teplo. Zakřivení vnitřní strany navíc odráží hluk zpět do štěrkového lože,“ vysvětlil princip fungování nízké clony expert na hlukové měření Jan Hlaváček.

„I montáž je rychlejší. Tři sta metrů stěny jsme postavili za čtrnáct dní, klasickou protihlukovou stěnu bychom dělali minimálně dva až tři měsíce,“ připustil stavbyvedoucí Jiří Řičánek. Čtyři sta metrů nízkého betonu nevypadá jako klasická protihluková stěna. Necelý metr výšky nehyzdí okolní přírodu. Speciální vnitřní stěna je pak vyplněna recyklovanou látkou a gumou, která pohlcuje zvuk.

Výhody clony popisuje expert na hluková měření Jan Hlaváček (zdroj: ČT24)

„Testujeme, jestli i tato nižší varianta by odstínila hluk z kol natolik, abychom splnili limity hygienických úřadů. Je to určitá alternativa a sami jsme zvědaví, co z toho vyjde,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský. V tuzemsku je podél železničních kolejí přes 180 kilometrů vysokých protihlukových stěn. Nová nízká clona je vyrobena z hotových dílů, její montáž je proto levnější i rychlejší.

Nízké protihlukové clony už nevadí ani obyvatelům Sušilovy ulice, kteří proti návrhu výstavby betonové stěny protestovali. Kazila by jim výhled. Do tři a půl metru vysoké betonové zdi se jim totiž koukat nechtělo. Nízká zábrana podle nich už nehyzdí okolí a místním tak nevadí.

Vydáno pod