Brno – Černé pasažéry čeká tvrdší postih. Řada dopravců po celé republice se rozhodla využít nové možnosti v zákoně a zvýšit pokuty pro cestující bez platné jízdenky. Od září se většina pokut zvedá z tisícovky na 1500 korun i na jižní Moravě. Pokuty naopak nezvyšují České dráhy - zákon, který nastavuje horní hranici postihů, jim zvýšení neumožňuje.
Hříšníky bez jízdenek čekají od září vyšší pokuty
Od 1. září budou muset černí pasažéři na jižní Moravě sáhnout hlouběji do kapsy. Dvaadvacet dopravců zapojených do integrovaného dopravního systému v kraji totiž zvedá pokuty ze stávající tisícovky na 1500 korun. Stejný krok zvolil i brněnský dopravní podnik.
Kde se platí jaké pokuty?
Plná výše přirážky Snížená sazba*
IDS Jihomor. kraje 1500 Kč (od 1. 9. 2013) 800 Kč
Zlín 1000 Kč (zvyšovat neplánují) 500 Kč
Jihlava 1500 Kč (od 1. 9. 2013) 700 Kč
Ostrava 1500 Kč (od 1. 6. 2013) 700 Kč
Olomouc 1500 Kč (od 1. 7. 2013) 700 Kč
Praha 1000 Kč (o zvyšování se jedná) 800 Kč
Bratislava 50 € (1300 Kč)
Vídeň 134 € (3484 Kč)
* Snížená sazba bývá při platbě na místě, u některých dopravců pak i do několika dnů na pobočkách.
„Stávající výše postihu za jízdu bez platného jízdného dokladu se zvedá z 1000 korun na 1500 korun. Pokud cestující uhradí postih na místě nebo do pěti pracovních dnů, snižuje se postih na 800 korun. Dosud byla tato částka ve výši 700,“ potvrdil vedoucí tarifního odboru společnosti KORDIS Květoslav Havlík.
Pokud si cestující zapomene předplatní jízdenku a do pěti dnů přinese doklad ukázat, čeká ho jako dosud jen pokuta ve výši manipulačního poplatku 50 korun. „Tyto úpravy jsou vedeny snahou výrazněji postihnout cestující, kteří dlouhodobě jezdí bez platného jízdního dokladu. Cestující, kteří projeví ochotu problém řešit, pak jsou postiženi výrazně méně,“ vysvětlil Havlík a poukázal tak na „slevu“ z pokuty pro ty, kdo zaplatí včas.
Důvodem zvýšení pokut byl fakt, že během let se cena předplatní jízdenky a pokuty začaly přibližovat. Některým lidem se tak ježdění načerno mohlo „vyplatit“ víc než nákup jízdenky.
Vývoj výše přirážky k jízdnému v Brně za posledních 20 let
při platbě na místě plná pokuta cena měsíční jízdenky
do r. 1998 - 200 Kč 200 Kč 280 Kč
1998 – 200 Kč 400 Kč 330 Kč
2000 – 500 Kč 700 Kč 350 Kč
2006 – 500 Kč 700 Kč 410 Kč
2008 - 700 Kč 1000 Kč 450 Kč
2013 – 800 Kč 1500 Kč 550 Kč
Zdroj: DPMB
Kontroly cestujících v brněnské dopravě
zkontrolovaných vozů černých pasažérů výnos z činnosti revizorů
1998 159 663 110 003 13 786 958
2003 204 393 93 197 23 528 615
2008 227 733 116 529 71 476 889
2012 243 355 110 368 35 182 667
Zdroj: DPMB
České dráhy víc pokutovat nemůžou
Ve vlacích je ale situace jiná. Zákon, který umožnil autobusovým dopravcům pokuty zvednout, totiž vlaky nezmiňuje. Pro ně tak platí zákonem stanovená stávající maximální výše pokuty, což je 1000 korun. Pokud ale hříšník zaplatí na místě nebo do 14 dnů, snižuje se pokuta na 400 korun.
Načerno už dávno nejezdí jen studenti. Dnes revizoři pokutují i seniory
Zatímco před lety bez platné jízdenky jezdili téměř výhradně studenti, teď už se přesný profil černého pasažéra sestavit nedá. Bez platné jízdenky jezdí ženy i muži bez rozdílu věku. Výjimkou nejsou ani senioři.
Přesto už mají revizoři na cestující bez jízdenky vycvičené oko. „Revizoři jsou tak zkušení, že když nastoupí do tramvaje, tak rovnou můžou jít k černému pasažérovi. Kdo jede načerno, to se dá poznat třeba i podle bot. Jestliže mám špinavé boty, tak pravděpodobně nemám ani jízdenku,“ popsal vedoucí tarifního odboru brněnského dopravního podniku Vít Prýgl.
Nejčastější výmluvou, kterou revizoři slyší třeba 500krát denně, je, že cestující zrovna zapomněl doklady doma. Někteří mají originálnější výmluvy - tvrdí třeba, že je hasičem a zrovna jede k zásahu nebo patří k ochrance prezidenta, a proto nic nemusí platit. Hlavně ti mladší se často mluvením vůbec nezdržují, a jakmile spatří revizora, berou nohy na ramena. Ženy kolem padesátky zase stojí u značkovače jízdenek, a pokud si všimnou revizora, lístek si rychle označí.
Internet je plný návodů, jak na revizory vyzrát. Co si cestující radí navzájem?
- Jízdenku je povinen předložit stojící nebo sedící cestující. Pokud visíte na tyči, netýká se vás to.
- Jednou rukou se držte madla, do druhé si dejte tašku. Revizor po vás nemůže chtít lístek, protože vy se musíte podle přepravního řádu za jízdy držet.
- Pokud vás čapne revizor (nejlépe při chůzi v metru) a požádá vás o jízdenku, zpražte ho pohledem a nahlas vykřikněte: „Nechte mě bejt, mě politika vůbec nezajímá!“ Revizor záhadně ztratí autoritu a jde lovit jinam.
- Nejlepším trikem, co jsem zatím vyzkoušela, je: Pokud máte při ruce pouze použitou jízdenku, dejte si ji mezi rty a jděte revizorům vstříc. Běžte sebevědomě a nejlépe otráveně (nebo spíš lehce přiotrávení). Zdá se to praštěné, ale funguje je to.
(zdroj: Jak obelstít revizora)
V Brně nemá velký úspěch ani mobilní aplikace FareBandit, která mapuje pohyb revizorů v několika městech. Cestující v ní zveřejňují informace o tom, kde se zrovna kontroloři pohybují a co mají na sobě.
Využívat se ji ve svůj prospěch rychle naučili i brněnští revizoři. „Pro revizora není nic snazšího než to, že když jde do práce, tak dá aplikaci informaci, že byl desetkrát v Chrlicích a dvakrát v Tuřanech, a přitom ve skutečnosti kontroluje cestující na hlavním nádraží,“ dodal se smíchem Prýgl.