Hříšníky bez jízdenek čekají od září vyšší pokuty

Brno – Černé pasažéry čeká tvrdší postih. Řada dopravců po celé republice se rozhodla využít nové možnosti v zákoně a zvýšit pokuty pro cestující bez platné jízdenky. Od září se většina pokut zvedá z tisícovky na 1500 korun i na jižní Moravě. Pokuty naopak nezvyšují České dráhy - zákon, který nastavuje horní hranici postihů, jim zvýšení neumožňuje.

Od 1. září budou muset černí pasažéři na jižní Moravě sáhnout hlouběji do kapsy. Dvaadvacet dopravců zapojených do integrovaného dopravního systému v kraji totiž zvedá pokuty ze stávající tisícovky na 1500 korun. Stejný krok zvolil i brněnský dopravní podnik.

Kde se platí jaké pokuty?

                                      Plná výše přirážky                     Snížená sazba* 

IDS Jihomor. kraje            1500 Kč (od 1. 9. 2013)                   800 Kč

Zlín                                  1000 Kč (zvyšovat neplánují)            500 Kč

Jihlava                             1500 Kč (od 1. 9. 2013)                   700 Kč

Ostrava                            1500 Kč (od 1. 6. 2013)                   700 Kč

Olomouc                           1500 Kč (od 1. 7. 2013)                   700 Kč

Praha                               1000 Kč (o zvyšování se jedná)         800 Kč

Bratislava                          50 € (1300 Kč)

Vídeň                                134 € (3484 Kč)

* Snížená sazba bývá při platbě na místě, u některých dopravců pak i do několika dnů na pobočkách.

„Stávající výše postihu za jízdu bez platného jízdného dokladu se zvedá z 1000 korun na 1500 korun. Pokud cestující uhradí postih na místě nebo do pěti pracovních dnů, snižuje se postih na 800 korun. Dosud byla tato částka ve výši 700,“ potvrdil vedoucí tarifního odboru společnosti KORDIS Květoslav Havlík.

Pokud si cestující zapomene předplatní jízdenku a do pěti dnů přinese doklad ukázat, čeká ho jako dosud jen pokuta ve výši manipulačního poplatku 50 korun. „Tyto úpravy jsou vedeny snahou výrazněji postihnout cestující, kteří dlouhodobě jezdí bez platného jízdního dokladu. Cestující, kteří projeví ochotu problém řešit, pak jsou postiženi výrazně méně,“ vysvětlil Havlík a poukázal tak na „slevu“ z pokuty pro ty, kdo zaplatí včas.

Důvodem zvýšení pokut byl fakt, že během let se cena předplatní jízdenky a pokuty začaly přibližovat. Některým lidem se tak ježdění načerno mohlo „vyplatit“ víc než nákup jízdenky.

Vývoj výše přirážky k jízdnému v Brně za posledních 20 let

                 při platbě na místě    plná pokuta     cena měsíční jízdenky

do r. 1998 -     200 Kč                 200 Kč                         280 Kč

1998 –            200 Kč                 400 Kč                         330 Kč

2000 –            500 Kč                 700 Kč                         350 Kč

2006 –            500 Kč                 700 Kč                         410 Kč

2008 -            700 Kč                1000 Kč                         450 Kč

2013 –            800 Kč                1500 Kč                         550 Kč

Zdroj: DPMB

Kontroly cestujících v brněnské dopravě

            zkontrolovaných vozů     černých pasažérů      výnos z činnosti revizorů

1998             159 663                       110 003                   13 786 958

2003             204 393                         93 197                   23 528 615

2008             227 733                        116 529                   71 476 889

2012             243 355                        110 368                  35 182 667

Zdroj: DPMB

České dráhy víc pokutovat nemůžou

Ve vlacích je ale situace jiná. Zákon, který umožnil autobusovým dopravcům pokuty zvednout, totiž vlaky nezmiňuje. Pro ně tak platí zákonem stanovená stávající maximální výše pokuty, což je 1000 korun. Pokud ale hříšník zaplatí na místě nebo do 14 dnů, snižuje se pokuta na 400 korun.

Načerno už dávno nejezdí jen studenti. Dnes revizoři pokutují i seniory

Zatímco před lety bez platné jízdenky jezdili téměř výhradně studenti, teď už se přesný profil černého pasažéra sestavit nedá. Bez platné jízdenky jezdí ženy i muži bez rozdílu věku. Výjimkou nejsou ani senioři.

Přesto už mají revizoři na cestující bez jízdenky vycvičené oko. „Revizoři jsou tak zkušení, že když nastoupí do tramvaje, tak rovnou můžou jít k černému pasažérovi. Kdo jede načerno, to se dá poznat třeba i podle bot. Jestliže mám špinavé boty, tak pravděpodobně nemám ani jízdenku,“ popsal vedoucí tarifního odboru brněnského dopravního podniku Vít Prýgl.

Vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl o tricích cestujících (zdroj: ČT24)

Nejčastější výmluvou, kterou revizoři slyší třeba 500krát denně, je, že cestující zrovna zapomněl doklady doma. Někteří mají originálnější výmluvy - tvrdí třeba, že je hasičem a zrovna jede k zásahu nebo patří k ochrance prezidenta, a proto nic nemusí platit. Hlavně ti mladší se často mluvením vůbec nezdržují, a jakmile spatří revizora, berou nohy na ramena. Ženy kolem padesátky zase stojí u značkovače jízdenek, a pokud si všimnou revizora, lístek si rychle označí.

Internet je plný návodů, jak na revizory vyzrát. Co si cestující radí navzájem?

  • Jízdenku je povinen předložit stojící nebo sedící cestující. Pokud visíte na tyči, netýká se vás to.
  • Jednou rukou se držte madla, do druhé si dejte tašku. Revizor po vás nemůže chtít lístek, protože vy se musíte podle přepravního řádu za jízdy držet.
  • Pokud vás čapne revizor (nejlépe při chůzi v metru) a požádá vás o jízdenku, zpražte ho pohledem a nahlas vykřikněte: „Nechte mě bejt, mě politika vůbec nezajímá!“ Revizor záhadně ztratí autoritu a jde lovit jinam.
  • Nejlepším trikem, co jsem zatím vyzkoušela, je: Pokud máte při ruce pouze použitou jízdenku, dejte si ji mezi rty a jděte revizorům vstříc. Běžte sebevědomě a nejlépe otráveně (nebo spíš lehce přiotrávení). Zdá se to praštěné, ale funguje je to.

(zdroj: Jak obelstít revizora)

V Brně nemá velký úspěch ani mobilní aplikace FareBandit, která mapuje pohyb revizorů v několika městech. Cestující v ní zveřejňují informace o tom, kde se zrovna kontroloři pohybují a co mají na sobě.

Využívat se ji ve svůj prospěch rychle naučili i brněnští revizoři. „Pro revizora není nic snazšího než to, že když jde do práce, tak dá aplikaci informaci, že byl desetkrát v Chrlicích a dvakrát v Tuřanech, a přitom ve skutečnosti kontroluje cestující na hlavním nádraží,“ dodal se smíchem Prýgl.

Vydáno pod