Obce bojují s kamiony. Chtějí je vrátit zpátky na dálnici

Jižní Morava, Vysočina - Obcím v okolí dálnice D1 dochází trpělivost s řidiči kamionů, kteří stále častěji kvůli mýtnému sjíždějí z dálnice a objíždějí ji po silnicích nižších tříd. Velké Meziříčí se spolu s dalšími jedenácti obcemi pustilo do boje s těžkou dopravou. Hledají způsoby, jak nechtěné kamiony vrátit zpátky na dálnici.

„Ve špičce se není možné pohnout od jednoho semaforu ke druhému, nedá se ani přejít. Rozhodně by se s tím mělo něco dělat,“ popsala situaci jedna z obyvatelek Velkého Meziříčí. Podle studie, kterou si město nechalo vypracovat, stoupl počet nákladních automobilů projíždějících městem za poslední dva roky o dvě stě procent. Radnice se proto rozhodla pro stavební úpravy, které by průjezd kamionů omezily.

„Můžeme zavést dynamické vážení, nebo zpomalovací semafory,“ nastínil možná řešení starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid (ODS). Na úplný zákaz vjezdu kamionů do města si vedení zatím netroufá. Ještě letos chce ale začít s výstavbou prvního ze série kruhových objezdů, které by průjez nákladním automobilům alespoň znepříjemnily. S postojem Velkého Meziříčí souhlasí i řada okolních obcí v blízkosti dálnice D1. „Aktivitu starostů měst a obcí na této trase chápeme a vnímáme ji jako snahu o zklidnění dopravy v těchto obcích a městech,“ okomentovala jednání starostů mluvčí krajské policie Dana Čírtková.

Obce již několikrát iniciovaly zpoplatnění silnic nižních tříd pro kamiony, návrh ale stále leží na ministerstvu dopravy. „Je potřeba k tomu dodat, aby mýtné bylo pouze pro tranzitní dopravu, například jen pro kamiony nad dvanáct tun,“ uvedl náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD). Vybudování nového mýtného systému by se státu prodražilo. Obce se jej dočkají v horizontu let, pokud vůbec.

Bojují i starostové na jihu Moravy

Zatím marný boj o vytlačení kamionů ze svých obcí svádí i starostové na jihu Moravy. „Čekáme na legislativu, která zpoplatní silnice II. a III. třídy, aby problém průjezdu kamionů přes naši obec konečně vyřešil,“ řekl starosta Staroviček na Břeclavsku Vladimír Drbola (nez.). Radnice se sice snaží kamionům cestu přes obec všelijak znepříjemnit, přesto Starovičkami denně projede až třináct tisíc aut, z nichž asi pětinu tvoří právě nákladní doprava. „Zavedli jsme snížení rychlosti, instalovali jsme radary, které mají spíše psychologický efekt, snažíme se vybudovat retardéry,“ vyjmenoval starosta s tím, že další zpomalovací prvky by měly na silnici přibýt už příští rok.

  • Starovičkami projedou tisíce aut denně zdroj: ČT Brno
  • Ostrůvky Bosonohám příliš nepomohly zdroj: ČT Brno

Zpomalovací prvky před čtyřmi lety nainstalovali v brněnských Bosonohách. Místo úbytku dopravy teď mají v obci jen olámané obrubníky. „Celá silnice se tehdy zúžila. Mělo dojít ke zklidnění dopravy, ale provoz je tady pořád obrovský. Zpočátku možná bylo nějaké zaváhání kamioňáků, ale jezdí se dál,“ potvrdil místostarosta Bosonoh Jan Korbička (nez. za ODS). Podle něj by byl řešením obchvat, to je ale vize v řádu deseti až patnácti let.

Kamionovou dopravu popisuje František Habrovec ze Staroviček (zdroj: ČT24)

Urputný boj o odklonění aut zpět na dálnici svádí starostové hlavně kvůli místním, kteří bydlí přímo u silničních tahů. Jako například František Habrovec. „Nejhorší je, když chcete přejít. V noci musím zavřít ventilačku, protože se u toho zkrátka nedá spát. Manželka nadává, jenom utírá prach. Okna pokud možno neotvíráme,“ vyjmenoval obyvatel Staroviček. I když by řešení situace uvítal, na život vedle silnice si v podstatě zvykl. Musel, řešení je totiž v nedohlednu. „Nejde to vyřešit, ač se o to starostové obcí podél dálnice snaží. Možná by to vyřešilo zpoplatnění některých částí silnice, které kopírují dálnici,“ dodal Habrovec.

Stejná kvalita silnice a zadarmo

Řidič kamionu Aleš Vrba patří mezi ty, kteří dálnici D2 objíždějí po paralelní silnici. Podle něj jde o naprosto logický krok. „Kvalitou se dá tato silnice úplně srovnat dálnicí, protože ta je v takovém stavu, že se člověk až diví, že to muže mít status dálnice. Tady ušetřím a jedu po stejně kvalitní silnici,“ vysvětlil řidič. „Když spěchám, využiju dálnici, ale to jsou samozřejmě peníze navíc. Na tomhle úseku ušetřím za jízdu takových 150 až 200 korun,“ řekl Vrba.

Téma kamionové dopravy v UvR (zdroj: ČT24)
Vydáno pod