Lidé se začali zajímat o regionální potraviny. Pomáhá to drobným zemědělcům

Jižní Morava - Čím dál více lidí si místo do supermarketu chodí pro maso a zeleninu do menších obchodů. Mnozí si už dokonce zvykli požadovat potraviny od konkrétních menších zemědělců a jiných producentů v regionu. Drobné výrobce, pro které jsou nízké ceny supermarketů nepřijatelné, zájem samozřejmě těší.

Jan Bubla si otevřel v brněnských Tuřanech vlastní řeznictví bezprostředně po revoluci, v roce 1989. „Ze začátku to šlo dobře. Dnes je to čím dál horší,“ stěžuje si uzenář, který ve svém provozu s patnácti zaměstnanci navazuje na rodinnou prvorepublikovou tradici. Ačkoli si stěžuje na rostoucí ceny vstupů, jako jsou energie nebo daně, vidí v poslední době i pozitiva.

Tím největším je asi zvýšený zájem zákazníků o regionální potraviny. Menší producenti tak nalézají nová odbytiště. Jedním z Bublových odběratelů je i majitel brněnského obchodu s uzenářskými specialitami Petr Čermák. „Myslím si, že malí producenti se můžou na trhu uživit. Lidé, například i důchodci, chtějí kvalitu, nechtějí jíst sóju a mouku,“ říká obchodník, který do Tuřan jezdí třikrát týdně pro uzeniny a tlačenky.

  • Zemědělec Jaroslav Crhák z Bořitova zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4427/442687.jpg
  • Česnek z Bořitova zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4427/442684.jpg
  • Brambory a cibule z Bořitova zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4427/442688.jpg
  • Uzeniny z Tuřan zdroj: ČT Brno http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/45/4427/442685.jpg

Podle uzenáře Bubly ale současný zájem rozhodně není zadarmo. Kromě propagace regionálních potravin za ním stojí hodně práce. „Musíme se snažit, abychom měli denně sortiment pro všechny zákazníky,“ říká uzenář, který také dodával občerstvení na diplomatické oslavy českého velvyslanectví ve Vídni.

Šancí je český česnek, míní zemědělec

Maloobchodní prodej dělá v poslední době radost i bořitovskému farmáři Jaroslavu Crhákovi. „Poslední dobou je to zajímavější. Lidé si uvědomili, že mizí český česnek. Předtím jsem u obchodníků vůbec neměl šanci,“ říká Crhák, který pěstuje zejména brambory, cibuli a česnek.

Teď tak bořitovský farmář dodává svou zeleninu hlavně do malých hospůdek a obchůdků. Dříve byli jeho hlavními odběrateli velká vývařovna a „brambůrkárna“. „Poslední dobou se mi vyplatí i dovážet do Brna,“ líčí Crhák. Jedním z jeho nových odbytišť je i brněnská pobočka prodejen Sklizeno. Tato společnost se právě na farmáře a lokální producenty specializuje. „V poslední době po lokálních produktech stoupá poptávka. Je vidět, že jednotliví farmáři mají čím dál tím vyšší odbyt a zároveň i my budeme v Brně letos otevírat dvě další pobočky,“ popisuje situaci na trhu vedoucí brněnské prodejny Sklizeno Martina Kaiprová.

Podle ní si i lidé zvykli požadovat některé původní potraviny. „Třeba u mléčných produktů či u masa už chodí konkrétně pro hovězí z Vysočiny nebo kuře z Netína,“ dokresluje situaci Kaiprová. 

Producenty zájem o domácí potraviny těší (zdroj: ČT24)

Celou reportáž sledujte v sobotu 2. března ve 12:00 v pořadu Týden v regionech.