Královopolský tunel je otevřený, Brno čekalo 6 let

Brno – Do jihomoravské metropole přichází klíčová dopravní změna. Vedení kraje i města dnes spolu s ministrem dopravy otevřeli severní část velkého městského okruhu – Královopolský tunel. Slavnostní zahájení provozu proběhlo v 11 hodin, stavbě požehnal i starobrněnský opat Lukáš Evžen Martinec. První řidiči se tunelem projedou až mezi 16. a 18. hodinou. Ve středu proběhly poslední testy, při kterých si hasiči a záchranáři zkoušeli, jak se jim bude zasahovat u dopravních nehod v tunelu.

V centru Brna by mělo po otevření Královopolského tunelu ubýt aut, řidiči se mohou těšit, že už nebudou postávat v zácpách. „Úsek mezi Královým Polem a Žabovřeskami se velice zkrátí. Tunelem se dá projet za pár minut,“ poukázal František Dobeš ze společnosti Brněnské komunikace, který stavbu dozoruje.

Stavba trvala šest let a stála 12 miliard korun. Královopolským tunelem nyní povede státní silnice I/42, proto se jednalo o státní investici. Na přelomu let 2010 a 2011 se práce zastavily kvůli soudním sporům o protihlukové stěny. Výsledkem bylo zpoždění stavby o tři čtvrtě roku. „Přerušení prací bylo nepříjemné z toho důvodu, že jsme měli nasmlouvané jak stroje, tak materiál. Muselo se platit nájemné ze strojů, nešlo vypovědět smlouvy ze dne na den,“ vzpomněl ředitel výstavby Královopolského tunelu Vladimír Macík.

Čerstvě dokončený Královopolský tunel je nejmodernější v Česku. Tomu odpovídá i jeho zabezpečení – špičková protipožární ochrana, čidla na pohyb vozidel a vzduchotechnika, která v případě potřeby odsaje až 500 kubíků vzduchu za vteřinu. Cvičení záchranářů u simulované nehody podle hasiče Iva Jiráska prokázalo, že je tunel zcela bezpečný.

Vydáno pod