Královopolským tunelem v pátek projedou první auta

Brno – Už tento pátek bude po šesti letech od zahájení stavby zprovozněn Královopolský tunel. Vleklá stavba, při níž se Ředitelství silnic a dálnic po léta nemohlo domluvit s místním občanským sdružením, se o víc než rok zpozdila. S aktivisty se stavbaři domluvili až loni na podzim. Ještě než do nových tubusů vjedou první řidiči, vyzkoušeli si dnes svoji připravenost záchranáři a hasiči.

V jednom z tubusů Královopolského tunelu havarovala dodávka a dvě osobní auta – zatím jen na zkoušku. Hasiči, záchranáři a policisté tak měli naposledy možnost vyzkoušet si nanečisto zásah ve specifických podmínkách silničního tunelu. V pátek už se novou stavbou projedou první řidiči. 

Na záchranáře čekalo při simulované nehodě pět zraněných lidí, havarovaná dodávka začala po nárazu hořet. Tunel v tu chvíli zaplnil hustý dým, který prověřil ventilační systém, jenž má v těchto případech kouř odvádět. Minutu po vypuknutí požáru systém havárii zaznaměnal, hasiči se do tunelu dostali do 5 minut. Pro záchranáře je nejdůležitější celou akci zkoordinovat, kromě hasičů a zdravotníků jsou totiž v případě podobné nehody na místě i policisté, městští strážníci a pracovníci Brněnských komunikací, které tunel provozují. V případě havárie zásah v tunelu navíc komplikuje hluk i vysoká koncentrace toxických zplodin.

NO COMMENT: Cvičení záchranářů v Královopolském tunelu (zdroj: ČT24)

Spletitá cesta k novému tunelu 

Stavba Královopolského tunelu dělala po léta vrásky celé řadě lidí – od obyvatel Žabovřesk, kteří se báli samotné výstavby i nárůstu dopravy, až po stavbaře a Ministerstvo dopravy, již se nemohli dohodnout s místním občanským sdružením. Výraznou postavou byl aktivista Karel Štěpaník, předseda občanského sdružení Velký městský okruh. Pro některé byl vzorem občanského aktivismu, když dal Městský soud v Praze sdružení za pravdu a stavbu dočasně zastavil. Pro jiné byl nepohodlným kverulantem, kvůli němuž přišlo zakonzervování zastavené stavby na 150 milionů korun. 

Královopolský tunel má dva tubusy, které měří 1 237 a 1 258 metrů. Projet tunel autem zabere tři minuty, pěšky se dá projít za půl hodiny. V tunelu je 380 kilometrů kabelů, bylo přemístěno 1 100 000 kubíků zeminy, kterou odvozilo 183 tisíc tatrovek. Tunely vedou místy dokonce necelých pět metrů pod zástavbou. Celá stavba vyšla na 12 miliard korun.

Podle kritiků stavbaři dostatečně nezajistili, aby po dokončení stavby nebyli místní lidé vystaveni nadměrnému hluku z dopravy. Občanské sdružení bojovalo s investorem stavby, Ředitelstvím silnic a dálnic, déle než 10 let. Společnou řeč našli až na podzim 2011. Rozpočet stavby zvedly i investice do opravy domů, pod kterými tunel vede. Protože firmy hloubily jen v malé hloubce pod povrchem, škody na popraskaných domech dosáhly částky kolem 100 milionů korun. 

Pod Brnem vedou dosud dva tunely – Husovický a Bohunický. V budoucnu se počítá se stavbou tunelů pod městskou částí Vinohrady. Ty by měly svou délkou Královopolský tunel dokonce předčít. 

Jak se stavěl Královopolský tunel

18. května 2006

Ředitelství silnic a dálnic v Brně oficiálně zahájilo stavbu Královopolského tunelu. Projekt už tehdy provázela řada protestů ze strany občanů brněnské městské části Žabovřesky. Občanské sdružení požadovalo rozsáhlejší protihluková opatření a striktní dodržování hlukových limitů. Svoji podporu aktivistům vyslovil i tehdejší ombudsman Otakar Motejl.

Duben 2008

Ražené tunely dosáhly pod první obytné domy, statici začali s častějšími kontrolami stavu budov i samotných ražených štol a vyhlásili stav nejvyšší pohotovosti. Kontrolní měření pak prováděli až do samotného ukončení stavby.

Únor 2010

Přesně po dvou letech a dvou týdnech dělníci propojili první část tunelu, který celkem měří více než jeden kilometr. Zatím šlo jen o větrací šachtu. Ražba byla pro stavbaře velmi náročná – v místě tunelu je jílovité podloží, nad celou trasou stojí domy a samotné štoly jsou navíc pouze 10 až 20 metrů pod zemí.

Březen 2010

Stavbaři hlásí: proraženo. Bagr slavnostně propojil oba konce tubusu.

Listopad 2010

Městský soud v Praze vyhověl aktivistům z občanského sdružení Velký městský okruh Brno a zrušil rozhodnutí Ministerstva dopravy o výstavbě Královopolského tunelu. Panuje ale nejistota, zda verdikt znamená zrušení platnosti stavebního povolení, a tedy zastavení prací. 

Prosinec 2010

Ministerstvo dopravy rozhodlo, že stavba tunelu bude zatím pokračovat, přestože soud vznesl výtku, že při stavbě se nepočítá s dostatečnou protihlukovou ochranou. Postup ministerstva se nelíbil místním sdružením. Ta požadovala zastavení prací, dokud nebude vydáno nové stavební povolení.

23. prosince 2010

Stavba Velkého městského okruhu, jehož nedílnou součástí je i Královopolský tunel, se zastavila. Stavbaři se tak nakonec rozhodli respektovat říjnové rozhodnutí soudu. Stavební firma OHL ŽS už ale varuje, že plánuje žádat náhradu za zbytečně vynaložené náklady – nasmlouvaný pronájem strojů, hlídání rozdělané stavby, její konzervaci.

Leden 2011

Tři týdny po zastavení stavby začíná být jasné, že stopka pro tunely znamená stovky milionů navíc. Zastavená strategická část obchvatu Brna od té doby stojí daňové poplatníky 58 milionů měsíčně. Navíc hrozí, že pokud nevydrží provizorní silnice kolem stavby, hrozí dopravní kolaps Brna.

Březen 2011

Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost Ředitelství silnic a dálnic. Tou se stavbaři snažili zvrátit rozhodnutí Městského soudu v Praze, jenž stavbu tunelů v říjnu zastavil. V té době už ale tunely získaly nové platné stavební povolení, vydalo je Ministerstvo dopravy.

17. března 2011

Stavba Královopolského tunelu se znovu rozběhla.

Duben 2011

Po marné snaze domluvit se na úpravách zabezpečení proti hluku kolem ústí budoucího tunelu se občanské sdružení rozhodlo opět obrátit na soud. Nelíbila se mu podmínka v novém stavebním povolení, podle níž se mají protihluková opatření řešit až po dokončení stavby.

Leden 2012

Tunelu už chybí jen finální povrch, kamery a dopravní značení.

2. června 2012

Den otevřených dveří v novém, téměř dokončeném tunelu, přilákal více než sedmnáct tisíc lidí. Návštěvníci si mohli stavbu projít pěšky, ale i projet na kole či in-line bruslích.

31. srpna 2012

Tunel má být po šesti letech zprovozněn, celkové dokončení příslušné části Velkého městského okruhu je plánováno na rok 2014.

Vydáno pod