Brno se chystá na milovníky motorek, víkend patří Grand Prix

Brno – Už tento víkend zaplní Brno milovníci rychlých motorek. Jako každý rok se statisíce lidí přijedou podívat na nejnavštěvovanější Grand Prix na světě – Velkou cenu silničních motocyklů. Ještě loni na jaře to přitom vypadalo, že Brno o prestižní podnik přijde. A nic není jisté ani na další rok. Pořadatelé totiž zápasí s nedostatkem financí. Státu se přispívat nechce, přestože na akci vydělá desítky milionů.

„Dnešní den je vyhrazený na opravy dráhy. Je potřeba přetřít všechny obrubníky, zapravují se drobné nerovnosti,“ popsal mluvčí Masarykova okruhu Jiří Smetana. Už zítra natěrače vystřídají kamiony a montéři začnou stavět zázemí pro motoristickou událost roku. Na nápor diváků se nechystá jen okruh samotný, ale i restaurace a kempy v okolí. „Tráva už je posečená, záchodky navezené. V průměru tady kempuje kolem 2 tisíc lidí, hlavně Němci, Češi, Maďaři a Rakušané,“ potvrdil vedoucí jednoho z nedalekých kempů Miroslav Malý. 

O přípravách hovoří mluvčí automotodromu Jiří Smetana (zdroj: ČT24)

Kolik lidí letošní Grand Prix naláká, neumí pořadatelé odhadnout. Jako každý rok jich ale budou statisíce. „Prodali jsme zhruba polovinu vstupenek v předprodeji, zbytek bude hodně záviset i na počasí. Je ale pravda, že celosvětově návštěvnost Grand Prix klesá,“ mírnil optimismus Smetana. I díky úbytků diváků na dvou největších konkurenčních okruzích se dá ale předpokládat, že si i přesto Masarykův okruh udrží primát nejnavštěvovanější Grand Prix na světě. 

Doprava na Masarykův okruh

Na nápor tisíců diváků, kteří se budou chtít dostat na Masarykův okruh, je připraven i dopravní podnik. „Díky dříve ukončené výluce na Mendlově náměstí v centru Brna by měl být odvoz návštěvníků na Velkou cenu zcela bezproblémový,“ ujistila mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Zvláštní autobusová linka 400 totiž vyjíždí právě z Mendlova náměstí. Cestující budou moci nastoupit i na zastávkách Svážná, Pražská (Bosonohy), Veselka (Troubsko), Vintrovna (Popůvky), Kývalka a Automotodrom - smyčka Start. Linka bude v provozu vždy od 6.30 do 21.00 hodin (v neděli pouze do 18.30). "Maximální interval na lince je 30 minut, v době přepravní špičky však bude podle potřeby zkrácen na 2 až 5 minut. Přeprava cestujících na lince 400 je bezplatná," dodala Škrancová.

Další zvláštní linka s označením „X“ bude z kempu v Žebětíně svážet návštěvníky k tribunám.

Co bude s podnikem další rok, je zatím nejisté. Loňské problémy s financováním licencí pro závody totiž přetrvávají. „Smlouva s promotérem Grand Prix je na příští rok podepsaná, u nás to ale záleží na financích. Stejně jako v posledních letech nemámě příslib příspěvků a dotace jsou pro nás zásadní,“ potvrdil Smetana. V ohrožení pro příští rok je kromě Velké ceny i šampionát Superbike. 

Pro okruh jsou paradoxně nejvíc prodělečné právě největší podniky. „Zvyšují nám prestiž, a tím pádem jsme schopni pak víc vydělat na běžné činnosti, která nás živí. Tedy pronájmy trati v běžných všedních dnech, které nejsou určeny pro veřejnost,“ vysvětlil Smetana.

Dopravní omezení v době Grand Prix

  • Ulice Klobásova ve Starém Lískovci – průjezdná jedním pruhem, na semafory  
  • Ulice Ostrovačická v Žebětíně - průjezdná jedním pruhem, na semafory
  • Ulice Úvoz – průjezdná pruhem pro MHD
  • Ulice Jihlavská – zúžení, průjezdná
  • Královo Pole – omezení dopravy v souvislosti s dostavbou Královopolského tunelu
  • Pionýrská – uzavřena, zprovoznění plánováno na konec září
  • Dopravní omezení v době Grand Prix zdroj: ČT Brno
  • Omezení je i na ulici Ostrovačická v Žebětíně zdroj: ČT Brno

Závody v ohrožení

Loni v březnu to vypadalo, že letos možná žádná Velká cena nebude. Když zveřejnilo vedení brněnského Automotodromu své hospodářské výsledky, ukázalo se, že se ztrátový šampionát další rok neobejde bez státní dotace. Ztrátu 78 milionů korun pořadatelům způsobilo hlavně zvýšení poplatku za licenci, kterou musí za závody zaplatit španělskému promotérovi. Cena licence se v roce 2010 skokově zvedla na dvojnásobek. Reálně tak hrozilo, že se prestižní podnik přestěhuje z Brna třeba do Maďarska nebo na Ukrajinu. 

Jihomoravští politici proto žádali o pomoc stát. I podle vedení okruhu stát na Velké ceně vydělává stovky milionů ročně – na daních ze vstupenek a ze všeho, co tisíce návštěvníků v Brně utratí. Automotodrom doposud dotovalo pouze město Brno a Jihomoravský kraj. Česko je přitom výjimka, jinde se na pořádání závodů vlády podílejí. Dvacetimilionovou dotaci pro rok 2012 nakonec slíbil resort školství, kraj a město přispějí po desíti milionech.  

Státu se Grand Prix vyplatí

Spolupráce státu a soukromého sektoru na pořádání podobných lukrativních akcí je přitom v zahraničí běžná. Například okruh Motorland ve Španělsku hostí pravidelně Velkou cenu Aragonie. Okruh za 1,4 miliardy korun přitom v roce 2009 postavila a zaplatila sama místní vláda, aby do zchudlého kraje přilákala turisty. Z regionálního rozpočtu jdou také peníze na takzvaný zalistovací poplatek, který stojí španělské daňové poplatníky asi 8 milionů eur ročně. Oproti španělskému podniku se zdá být Grand Prix v Brně celkem levnou záležitostí – náš zalistovací poplatek je „jen“  1,7 milionů eur, kraj a město z něj uhrají pouze menší část. 

I přes velké náklady se investice španělskému regionu, respektive tuzemské samosprávě vyplatí. Návštěvníci Motorlandu přinesou do Aragonie kolem 38 milionů eur ročně. A to závody přilákají jen sto tisíc fanoušků, což není ani poloviční návštěvnost jako v Brně.

Loňská Grad Prix v Brně skončila třicet milionů v minusu, stomilionové příjmy nepokryly všechny náklady. Každý z 238 tisíc diváků ale v souvislosti s Velkou cenou utratí asi 4 tisíce korun za vstupné, ubytování, jídlo a zábavu. Za čtyři dny šampionátu tedy do státní kasy jen na DPH přiteče 100 milionů korun. 

Okruh, který se stal tuzemskou legendou

V roce 1930 začali dělníci v lese nad Popůvkami pokládat do písku žulové dlažební kostky. Už na podzim se po okruhu, jemuž jméno propůjčil tehdejší prezident Masaryk, projeli první závodníci. Na tribunách jim tehdy fandilo 100 tisíc diváků. Přírodní trať, která sloužila v letech 1930–1986, nahradila v roce 1987 moderní uzavřená dráha, jež letos slaví pětadvacáté narozeniny. V historii nového brněnského okruhu se Velká cena nejela jen jednou – v roce 1992, kdy se promotér nedohodl s tehdejším vedením automotodromu.

Vydáno pod