Na zraněných z autobusu chce vydělat firma vyřizující odškodné

Brno – Na klientech cestovní kanceláře Atlas Adria, s nimiž autobus havaroval v Chorvatsku, se snažila vydělat komerční firma, která vyřizuje odškodné. Podle informací ČT chtělo Evropské Centrum Odškodného (EvCO) po klientech provizi za získání odškodného, na něž mají ze zákona nárok zdarma.

„Objevila se společnost, jejíž zástupci navštěvovali poškozené v nemocnici a snažili se je přesvědčit o tom, aby s nimi uzavřeli smlouvu na odškodnění, které vyřeší u pojišťovny. Společnost už jim ale neřekne, že za tyto služby budou platit – na rozdíl od našich služeb, které mají ze zákona zdarma,“ tvrdila právní zástupkyně CK Atlas Adria Alice Jelínková. Z klientů cestovní kanceláře se na ni obrátili tři poškození s tím, že je EvCO oslovilo. Jedné klientce o provizi řekli až po podpisu smlouvy.

EvCO si za zastupování poškozených účtuje provizi patnáct až 25 procent. „Jestliže někdo získá odškodné 200 tisíc korun, tak si musí uvědomit, že této společnosti zaplatí 50 tisíc korun. Navíc si tato společnost nechává náhrady vyplácet na svůj vlastní účet. Teprve potom peníze zasílá klientům,“ dodala Jelínková.

Obchodní ředitelka EvCO Alice Golová ale na dotaz ČT reagovala, že v tomto případě by po klientech žádnou provizi nechtěli. „V dané situaci bychom klientům pomohli zdarma. Provizi si bereme u smluv, kde vymáháme odškodné poté, co poškozený už s pojišťovnou jednal a už se mu nedaří odškodné nijak vymoci,“ řekla Golová.

Na tom, že se zástupci firmy vydali za zraněnými rovnou do nemocnice, nic neetického nevidí. „My samozřejmě můžeme klientovi poskytnout poradenství už v počátku, to není nic proti ničemu poradit klientovi, jakým způsobem má pokračovat a jak hájit svoje práva,“ tvrdila Golová.

Jenže odborníci to vidí jinak - chování firmy sice není nelegální, ale ani morální. „Je to lichva, přiživování se na cizím problému. Nás navíc zaráží, kde se dostali k seznamu klientů, protože ty má jen cestovní kancelář nebo pojišťovna. Měla by to prošetřit policie,“ kritizoval mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Rada právničky Alice Jelínkové

„V žádném případě by neměl být poškozený v kontaktu s takovouto společností. V první řadě by se měl podrobně informovat o tom, jestli je tato služba bezplatná. Obecně by měl postupovat tak, že si nechá vyplnit hodnocení bolestného, dotazník na ztrátu na výdělku, čestné prohlášení na poškozené věci. Cestovní kanceláři pak všechno zdarma vyřídí u pojišťovny, protože je to součástí pojištění a klient na to má nárok zdarma. Napsali jsme to již klientům souhrnně v dopise.“

Podle zástupkyně Atlas Adria je možné, že se zástupci EvCO pokusí klienty kontaktovat i doma. „Určitě si najdou cestičku, jak je oslovit, i když jsou doma. Síť lidí, kteří se tím zabývají, je velice rozšířená. Může se stát, že je navštíví i v domácím léčení,“ dodala Jelínková.

Zraněné z havarovaného autobusu obtěžují obchodní zástupci (zdroj: ČT24)
Vydáno pod