Lásku k technickým oborům mají získat děti už ve školce

Brno – Brněnské Vysoké učení technické (VUT) láká na studium nejen středoškoláky, ale nově také děti ze základních a mateřských škol. Unikátní projekt Technické školky chce už u nejmenších dětí rozvíjet tento typ myšlení. Univerzita svoje brány dnes otevřela předškolákům z Mateřské školy Pramínek. Největší úspěch slavila praktická dílna, v níž si děti vyzkoušely výrobu betonové kostky.

Modely řeky a mostů a na závěr výroba betonové kostky – předškolní děti byly z návštěvy laboratoří VUT nadšené. Projekt Technické školky populární formou rozvíjí myšlení dětí v zábavných hodinách ve školce s exkurzemi na univerzitě. „Já už jsem zkoušel beton vyrábět z písku, vody a kamínků, ale celé se mi to zbortilo. Neměl jsem cement, ale tady už ho máme, takže se nám kostička povede,“ svěřill se jeden ze žáčků.

Spolupráci se nejmenšími dětmi podnítila univerzita spolu se soukromými společnostmi. „Bylo prokázáno sociologickými výzkumy, že investice do vzdělání nejmenších dětí jsou neefektivnější. Kdybychom začali až později na středních školách, tak tam už jsou studenti vyprofilovaní k některým oborům,“ vysvětlil profesor Petr Štěpánek, který na projektu spolupracuje. Cílem projektu je do budoucna zvýšit zájem děti o studium na technických školách.

NO COMMENT: Návštěva dětí na VUT (zdroj: ČT24)

Mostní konstrukce byly jedním z prvních témat, s nímž se děti seznámily. „Není to o tom, že bychom je chtěli předurčit, aby pracovali jako konstruktéři nebo mostní projektanti. Šlo nám spíše o to, že jde o oblast, která je názorná. Mosty jsou vidět ve městě, na vesnici, v přírodě. Jakmile se seznámí s typy mostů, tak mají za úkol nakreslit svůj vlastní návrh,“ popsal spoluautor projektu z firmy Prefa Kompozity Miloš Filip.

Návrh potom děti vyrobily z papíru nebo vyřezaly z překližky a sešroubovaly. Pevnost mostů samy otestovaly třeba autíčky. Komu se prohnul, musel jej ještě zpevnit. „Za nejdůležitější považujeme to, že se děti mezi sebou nebo s rodiči o úkolu baví a rozvíjí tak svoje verbální schopnosti,“ dodal Filip.

Mateřské školy technické myšlení dětí vůbec nerozvíjí

„Didaktika pro mateřské školy není na rozvoj technického myšlení vůbec zaměřená. Zejména chlapci potom tento obor pro život nutně potřebují. Proto si myslíme, že je pro nás projekt velmi užitečný,“ potvrdila ředitelka ZŠ a MŠ Pramínek Božena Havelková. 

„Výstupem projektu je návod pro pedagogy, jak rozvíjet hravou formou technické myšlení, tvořivost, manuální zručnost a verbální schopnosti dětí,“ vysvětlila mluvčí univerzity Jitka Vanýsková. Projekt okamžitě vyvolal zájem ostatních škol. Pokud se VUT podaří sehnat peníze, zapojí se dalších deset mateřinek.

Projekt Technické školky získal v únoru letošního roku na Festivalu Česká inovace 2011 Cenu Technologické agentury ČR a stal se také nejzajímavější inovací, o které rozhodlo přímé hlasování účastníků festivalu. Projekt vznikl ve spolupráci Fakulty stavební se společností Prefa Kompozity, Základní školou a Mateřskou školou Pramínek, Českou manažerskou asociací a společností EGP INVEST.