Opravě lednických jízdáren už nic nebrání

Lednice – Dnes dopoledne převzala na lednické radnici skupina firem barokní areál zámeckých jízdáren a koníren, aby zahájila dlouho očekávanou rekonstrukci rozsáhlého objektu. S částkou půl miliardy korun jde o největší letošní investici do památek v České republice. Stavbaři si s rekonstrukcí musí pospíšit, aby nepropadla dotace na opravu objektu. Práce je třeba stihnout nejpozději do října příštího roku.

Dlouhá léta hledala Lednice stamiliony na nutnou opravu chátrajících zámeckých jízdáren. Zanedbaný barokní objekt přímo sousedí s opraveným lednickým zámkem. Bývalé stáje jsou dnes nejstarší zachovalou částí zámku, nutně ale potřebují rozsáhlou rekonstrukci.

Současný stav jízdáren (zdroj: ČT24)

Nakonec město dosáhlo na evropskou dotaci a mohlo vybrat zhotovitele půlmiliardové zakázky. Za evropské peníze by se měly jízdárny dočkat nejen potřebných oprav, ale i nového využití, část by se měla proměnit na kulturní a vzdělávací centrum. Objekt by měl sloužit k výuce i brněnským univerzitám. Součástí ale bude i výstava o historii Lednicko-valtického areálu, expozice pro děti a informační centrum. Prostor by měl být určen i pro krátkodobé výstavy.

Vada na kráse – opraví se jen dvě třetiny objektu

V části rozsáhlého objektu se totiž dnes nacházejí byty, na něž se dotace na opravu jízdáren nevztahují. Lidé, kteří přijíždějí do Lednice, tak na první pohled rekonstrukci nezaregistrují. Nadále je bude vítat část jízdáren, která zůstává v neutěšeném stavu. Památkáři se proto budou snažit získat další peníze od Ministerstva kultury, aby mohli i tuto část objektu zrenovovat.

Průtahy ohrožovaly dotaci 

Opravy historických jízdáren ovšem začínají na poslední chvíli. Pokud neskončí do roku 2013, město může o půlmiliardovou dotaci definitivně přijít. Přípravy přestavby nejprve zdržovala dlouhá jednání s památkáři, výběrové řízení na dodavatele pak zabralo další tři měsíce. Vedení města stále věří, že se stavbu podaří dokončit včas. „Zatím je podle harmonogramu termín dokončení na podzim 2013. Což není moc dlouhá doba, ale termín by měl být realizovatelný. Musíme ovšem počítat i s možností určitých zdržení,“ řekl starosta Lednice Libor Kubát (Sdružení SN).

Pokud se ovšem někdo z neúspěšných účastníků výběrového řízení odvolá, může to znamenat další zdržení i o několik měsíců. V takovém případě by mohly evropské stamiliony zmizet v nenávratnu. „Ta dotace má své limity, je vázána obdobím, které stanovuje Evropská unie. My harmonogram zatím plníme na poslední chvíli,“ potvrdil starosta.

Jízdárny byly ve své době skutečným „palácem“ pro koně. Kromě stájí, vybavených mramorovými žleby a dřevěnou podestýlkou, měla zvířata k dispozici i bazén. Jezdcům sloužila krytá jízdárna a kočárovna, zaměstnancům potom několik luxusních bytů.

Kdysi výstavní jízdárny dnes slouží jako skladiště 

Unikátní komplex barokních jízdáren a koníren vznikl v 17. století a na svou dobu byl nesmírně luxusní. Téměř po celé 20. století ale nesloužil původním účelům, což ho značně poznamenalo. Využíván byl jako sklad, tělocvična nebo hasičská zbrojnice, část objektu byla donedávna využívaná jako výstavní prostor. Rozsáhlý objekt potřebuje obnovu zničených fasád a celkovou úpravu interiéru. 

Lednické zámecké jízdárny

Jedná se o architektonickou památku, která se nachází vedle zámku Lednice. V letech 1688–1696 byl podle projektu Jana Bernarda Fischera z Erlachu západně od zámku vybudován monumentální komplex trojkřídlé stáje s jízdárnami dokončený Domenikem Martinellim. V současné době jde o nejstarší dochovanou část zámku. Na nádvoří vede trojice průjezdů se sloupovými portiky a portály oživenými alegorickými sochami z počátku 18. století.

Donedávna se v prostorách jízdáren nacházelo Akvárium Malawi, kde mohli návštěvníci zhlédnout podmořské živočichy z tropické oblasti, a výstavy Tajemná Indonésie a Magický Himaláj cestovatelů Hanzelky, Zikmunda, Stingla a Švaříčka. 

Zdroj: Jižní Morava

Vydáno pod