Baťův kanál přivítal Ámose, turisté se mohou těšit na novinky

Strážnice - Dva jeřáby si dnes musely poradit s vylepšenou motorovou lodí Ámos, která se po zimě strávené v dílně vrátila na Baťův kanál. I ona se svými 45 místy a bezbariérovou úpravou dnes patří k mnoha novinkám a vylepšením čekající na turisty. Loni využilo služeb vodní cesty 65 tisíc návštěvníků. A organizátoři by jich rádi nalákali ještě víc. Pomoci tomu má rozšířená nabídka služeb a zázemí nejen na vodě, ale také na březích vodního díla. Přibude tak nejen přístavišť a nových lodí, ale také toalet a občerstvení na břehu.

Petr Antoš - spolumajitel lodi (zdroj: ČT24)

Návštěvníci se tak letos mohou těšit na bezbariérové přístaviště ve Spytihněvi, které bude určeno ke krátkodobému kotvení plavidel. Na místě dosavadního dřevěného mola v pravobřežní části horní rejdy plavební komory vznikne třístupňové pevné molo v délce 45 metrů a šířce tři metry. „Doplní jej vyvazovací prvky, tedy pacholata a rohatinky. Konstrukčně na molo naváže takzvané čekací stání o délce 25 metrů a šířce tři metry, které poslouží i pro velkou výletní loď,“ sdělila mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová. A ve Spytihněvi vznikne také turistické centrum, zázemí pro odpočinek, zábavu, sport a kulturu návštěvníků samotného areálu Na rejdě. Vybuduje se i přírodní amfiteátr a parkoviště.

Na Baťově kanále se ale intenzivně pracuje i jinde. Ve Strážnici na Hodonínsku vzniká nové stání plavidel, sousední Sudoměřice – Výklopník budou mít přístaviště. „Doplňujeme kapacitně nedostačující stání plavidel ve formě dřevěných lávek a kovových tyčí v břehu kanálu. Celková délka stání bude necelých sto dvacet metrů. Stání na levém břehu Baťova kanálu zpřístupní zájemcům celkem pět schodišť,“ řekla již před časem Slámová. Investorem všech tří projektů za celkem 22,5 milionu korun je Ředitelství vodních cest České republiky a zdrojem Státní fond dopravní infrastruktury.

Nového zázemí by se mohlo během letošního a příštího roku dočkat i přístaviště ve Veselí nad Moravou, kde má vzniknout sportovně-rekreační centrum. Kromě komfortnějšího sociálního zařízení, které turistům nabídne sprchy, ale i bezbariérový přístup na ně a na toalety, budou moci především cykloturisté využít nové půjčovny kol.

Baťův kanál

Délka (od Otrokovic do Skalice) je v současnosti přibližně 53 km. Některé úseky vedou řekou Moravou, jinde vede uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Celkově je splavný od Kroměříže po Hodonín, je zde ale několik „překážek“. Rozdíl výšek na této vodní cestě vyrovnává 13 zdymadel. Plavební hladina je udržována 13 jezy. Hloubka Baťova kanálu je průměrně 1,5 metru. Baťův kanál neboli Průplav Otrokovice-Rohatec je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1935–1938. Na trase je celkem 23 mostů. Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl lignit z ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou. V 60. letech byla cesta pro běžnou dopravu ukončena.

Baťův kanál patří mezi nejvýznamnější turistická lákadla východní Moravy, v současné době má délku přesahující 50 kilometrů a umožňuje svezení lodí z Otrokovic do slovenské Skalice. Jeho atraktivitu zvyšuje i velmi oblíbená cyklostezka, která vede po jeho břehu. „Dává tak unikátní možnost kombinovat cykloturistiku s jízdou lodí,“ dodala Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy, která se specializuje na propagaci regionu jako zajímavé turistické destinace.

Vydáno pod