Bosonožští hodinu blokovali silnici, aby upozornili na nárůst dopravy

Brno - Celou hodinu částečně blokovala stovka nespokojených lidí z městské části Brno-Bosonohy Pražskou ulici. Cílem blokády bylo upozornit na to, co přineslo opětovné zpoplatnění dálnice D1 v úseku od Kývalky po Rosice. Blokáda probíhala od 15. do 16. hodin tak, že lidé přecházeli po silnici sem a tam. Zájemci také mohli podepsat petici, která žádá udělení výjimky pro tento úsek. Důsledkem zpoplatnění je totiž obrovský nárůst dopravy, která v Bosonohách vzrostla trojnásobně. Jen Pražskou ulicí denně projede 17 tisíc aut.

Krátce po 15. hodině už byly na Pražské ulici desítky lidí. Všichni se tlačili ke stolku, na kterém měl starosta městské části Brno-Bosonohy Anastazios Jiaxis (SZ) připravenou petici. Lidé se postupně oblékli do bezpečnostních vest a na asi 15 minut zablokovali přechod tím, že jeden za druhým přecházeli před přechodem sem a tam za zvuku píšťalek. „Pro ty, kteří budou při blokádě chviličku stát, je připravené pití, bonbónky a křížovky, aby se nenudili,“ hlásil do mikrofonu Jiaxis.

„Ta situace je neúnosná, jezdí tudy hlavně kamiony. Minulý týden nám dokonce nákladní auto poškodilo náš vůz, dřevem nám vymlátili okna. O to nemluvím o tom, jaký je problém vůbec s autem vyjet na silnici,“ postěžovala si Monika Poláková. S tím souhlasil další místní obyvatel Tomáš Dokoupil. „Navíc máme malé děti a chceme, aby to tady bylo bezpečnější. Provoz nákladních aut je opravdu veliký a narostl až po zpoplatnění dálnice,“ řekl.

Řidiči byli k protestu shovívaví

Na klidný průběh akce, do které se zapojila přibližně stovka lidí, dohlížela policie. Řidiči, které blokáda zdržela, s akcí místních obyvatel souhlasili. „Taková akce určitě smysl má, protože zpoplatnit takový úsek, po které jezdí třeba 15 tisíc lidí denně, je nesmysl,“ řekl jeden z čekajících řidičů. „Smysl to asi má, ale těm v Praze je to asi jedno,“ zhodnotil stav mladý muž.

„Zhoršení kvality dopravy i života v Brně-Bosonohách od letošního ledna, kdy došlo ke zpoplatnění úseku, konstatovalo několik nezávislých studií,“ tvrdil Jiaxis. Vedení přilehlých městských částí, stejně jako magistrát a kraj opakovaně ministerstvo upozorňovali, jaké důsledky bude zpoplatnění úseku mít. Marně.

Ministr dopravy na akci nedorazil. Dárek v podobě petice mu přesto místní nachystali

Na happening protestující lidé pozvali i ministra dopravy Radka Šmerdu (nez.) s tím, že pro něj mají připravený malý dárek v podobě petice. Šmerda, který dnes podal k demisi, na akci vůbec nedorazil.

Zpoplatnění úseku Kývalka - Rosice od 1. ledna 2011 schválil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (VV). „Považuji za nespravedlivé, aby se úsek kolem Ostravy platil, a naopak občané Brna, Mladé Boleslavi nebo Berouna by na obdobném úseku jezdili zadarmo,“ uvedl dříve Bárta. Realizoval tak plán, od něhož před více než třemi lety nakonec upustil tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček. Podlehl nakonec nátlaku starostů.

Vydáno pod