Mám rád heavymetalové motivy, říká autor hudby k Sebemilenci Daniel Barták

Sanitka, Sebemilenec, ale také muzikály Casanova nebo Lucerna. Všechny tyto projekty mají jedno společné. Hudbu k nim napsal, případně upravil hudební aranžmá skladatel Daniel Barták.

Jste autorem hudby k filmu Sebemilenec. V současné době znějí Vaše melodie i z druhé řady seriálu Sanitka, pro brněnské studio jste napsal hudbu k sérii Vetřelci a lovci. Všechny tyto pořady mají společného nejen autora hudby, ale i režiséra. Je pro Vás psaní hudby k filmům Filipa Renče snadnější?

Většinou to bývá tak, že si režisér vybírá skladatele, a ne skladatel režiséra. Žádný jiný režisér mě pro filmovou hudbu zatím neoslovil, takže nemohu na tuto otázku zcela jednoznačně odpovědět. Takže fakt, že spolupracujeme v tomto tandemu, je hlavně díky Filipovi, se kterým si myslím po hudební stránce rozumíme.

Jak vlastně probíhá spolupráce s režisérem? Jak přesné zadání jako autor hudby dostanete? Máte k dispozici například celý scénář, nebo jen nástin dějové linky?

Hudba k filmu, ve výsledné formě, se neobejde bez sestříhaného (skoro hotového) filmu, jelikož se snažím s muzikou pracovat velice detailně. Navíc jsou často u akčnějších scén přesně nasazené hudební akcenty na obraz, a proto se v dnešní době při skládání skoro nelze bez obrázku obejít. Pravdou ale je, že vždy vznikají hudební motivy ještě před natáčením celého filmu, kdy mi vetšinou Filip popíše atmosféru a záměr. Není ale pravidlem, že se tyto předem připravené motivy použijí. Jde jen o navození atmosféry pro režiséra, herce i štáb.

Kdy poprvé jste navázal spolupráci s Filipem Renčem?

My jsme se s Filipem prvně pracovně setkali při zkoušení muzikálu Baron Prášil, kde jsem účinkoval a ke kterému jsem zároveň dělal hudební aranžmá. Později mě oslovil, zda bych měl zájem o napsání hudby pro jeden díl trilogie Vetřelci a lovci v produkci ČT Brno, a tam vznikla naše první filmová spolupráce. Z jednoho dílu byly nakonec díly dva, Krutá nevěra a Užij si se psem.

Komponujete muziku nejen pro televizi. Jsou film, televize něčím specifické?

Hudba pro audiovizuální dílo je disciplína sama o sobě a podle mě si málokdo uvědomuje sílu a důležitost hudby ve filmu či televizní incenaci. Věřte nebo ne, ale na film bez hudby se skoro nedá koukat a zásadní míru atmosféry celého filmu dělá právě hudba, i když ji často člověk ani nevnímá. Filip Renč naštěstí patří k těm režisérům, kteří si to velmi dobře uvědomují, a řekl bych, že to je také jeden z faktorů, který nás spojuje.

Uspěje obecně hudba k české produkci ve srovnání se zahraniční tvorbou?

Všichni dobře známe náš "malý rybník”. Vyrovnat se zahraniční tvorbě je v dnešních dnech nelehký úkol. To ovšem neznamená, že by na to naše kinematografie neměla, ale spíš to, že se ne vždy dostane kvalitní materiál z našich vod do velkého světa, což je škoda. Myslím, že na vině nejsou ani autoři, režiséři či herci, ale jiné mechanizmy, které si netroufám specifikovat.

Jaké Vy osobně máte hudební vzory? Když slyšíte muziku k filmům světové kinematografie, říkáte si někdy, takto bych to chtěl sám napsat?

To je pro mě velmi jednoduchá otázka. Je to rozhodně John Williams, Ennio Morricone, Hanz Zimmer, Danny Elfman a mohl bych možná jmenovat i dál. Naprosto vládnoucí velikáni filmové hudby, která je většinou originální, má výstižnou melodiku, hudební aranžmá a hlavně duši. Dosáhnout takové pozice na světové úrovni je určitě snem každého hudebního skladatele, mě nevyjímaje.

Jaké melodie z těch, které jste pro televizi zkomponoval, si Vy nejvíce ceníte?

A to je pro změnu zase těžká otázka. Myslím, že se celkem povedlo hlavní téma z již zmiňovaného filmu Užij si se psem ze série Vetřelci a lovci, kde mám mimochodem oblíbené i motivy heavy metalového ražení. Také ve filmu Sebemilenec by se pár mých oblíbených motivů našlo, nicméně nejsem chlubivý typ, a tak nechám diváky, ať moji hudební tvorbu posoudí sami za sebe.

Vydáno pod