Kamila Zlatušková: Mezi televizními a jihlavskými diváky nedělám rozdíly

Rekordních osm snímků letos reprezentovalo brněnské studio České televize na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Sedm z nich na festival vyslala tvůrčí skupina kreativní producentky Kamily Zlatušková a dva ze čtyř soutěžních dokumentů získaly ocenění. „Ukázalo se, že v rámci fungování tvůrčích skupin jsme za rok a půl byli schopní vyprodukovat poměrně vysoký počet kvalitních věcí, které nás mohou takto reprezentovat,“ zhodnotila úspěchy Zlatušková.

Jihlavský festival považuje režisérka a kreativní producentka ČT Kamila Zlatušková za největší svátek dokumentárních filmů ve střední Evropě. Její skupina tam podle jejích slov vyslala jednoduše to nejlepší, co pod její taktovkou za poslední rok vzniklo.

„V zásadě jsem nedělala žádnou ostrou selekci. Nedělám moc rozdíly mezi běžnými televizními diváky a náročnými jihlavskými diváky. Mým záměrem je, aby dokumenty dokázaly obstát u obou. Moc bych si ale přála, aby český dokument rezonoval nejen u českých diváků, ale i v zahraničí,“ řekla kreativní producentka.

Ze soutěžních dokumentů si ocenění odnesly Kauza Cervanová režiséra Roberta Kirchhoffa a Show! Bohdana Bláhovce. Kromě několika dalších dokumentárních filmů Česká televize v Jihlavě představila například i zatím nevysílaný cyklus Expremiéři, na kterém brněnské studio spolupracovalo se studenty FAMU.

Z televizního dokumentu se nesmí stát složenková záležitost

Autory prezentovaných snímků tvůrčí skupiny na festivalu v Jihlavě jsou především mladí autoři. Sama Zlatušková v poslední době čelí kritice, že diskriminuje starší tvůrce, kterým se v její skupině údajně nedostává příležitostí. „Není to pravda. Vždy se především dívám na to, co za režiséry skutečně stojí. Myslím si, že moje spolupráce s Jiřím Krejčíkem, Drahomírou Vihanovou nebo Janem Němcem tento mýtus popírá,“ brání se nařčení Zlatušková.

„Vždy hodnotím, zda je režisérka nebo režisér odvážný, jestli nestojí při zdi. V televizní tvorbě se občas stává, že se necháte semlet a už nemáte moc zájem objevovat nové věci. Chtěla bych se zdaleka vyhnout tomu, aby se z dokumentu stala složenková záležitost,“ zdůraznila.

Na vítězný film si vsadili s kolegy

Kamila Zlatušková do Jihlavy dorazila se zpožděním po příletu z Japonska, kde se účastnila přehlídky vzdělávacích programů pro děti. „Bohužel jsem většinu snímků nestihla. Každopádně mým favoritem na vítěze, na který jsme se před týdnem dokonce vsázeli s kolegy ze skupiny, byla jednoznačně Velká noc Petra Hátleho,“ uvedla Zlatušková. Zmíněný snímek byl skutečně vyhlášen nejlepším dokumentárním filmem roku.

Dokumenty TPS Kamily Zlatuškové se představily v Jihlavě
Zdroj: ČT Brno/Jakub Ščurkevič

"Zaujal mě třeba i počin Martina Duška Parta Analog, televizní pořad k šedesátému výročí televize. Jedná se o velmi kontroverzní věc, ale myslím, že to přesně definuje televizi jako nic před tím," dodala.

Předchozího ročníku festivalu se nemohla zúčastnit, letos přijela s tříměsíčním synem. „Je to jeden z mých nejdůležitějších projektů v poslední době, za které mě na festivalu nikdo neocení, ale zároveň díky tomu věřím, že se mi i do budoucna podaří skloubit profesní život s mateřskou rolí a že to není nutné za každou cenu oddělovat,“ míní kreativní producentka.

Vydáno pod