Novou vakcínu proti chřipce vytvořili s pomocí nanočástic. Chránit by mohla před celým typem B

Na Georgijské státní univerzitě v USA vznikla nová očkovací látka proti chřipce. Má jít o univerzální vakcínu proti chřikovým virům typu B, která podle analýzy velmi dobře chrání proti mnoha kmenům této nemoci. Od možného schválení pro praxi je ale ještě daleko.

Epidemie chřipky představují velkou hrozbu pro veřejné zdraví – chřipky typu B se podílely na několika silných vlnách. Každoročně tvoří asi čtvrtinu všech chřipek po celém světě, v sezoně 2019-2020 ale byl jejich podíl dokonce víc než padesát procent.

Problém je, že chřipka typu B má dvě linie, které jsou geneticky odlišné a vyvolávají různé imunitní reakce. Sezonní chřipkové vakcíny se vyvíjejí někdy proti jedné nebo oběma liniím, ale viry umí jak očkování tak i jiné imunitě unikat. Očkovací látky jsou často neúčinné, protože jedna z částí chřipkového viru, na kterou vakcíny cílí, se rychle vyvíjí. V důsledku toho je třeba sezonní chřipkové vakcíny často vylepšovat.

Vědci se proto už delší dobu pokoušejí vyvinout očkování, které by mířilo na nějakou část viru, která není schopná tak rychle mutovat. To by mohlo být schopné poskytovat účinnou ochranu proti různým kmenům viru i budoucím změnám. A právě to se teď možná povedlo.

„V této studii jsme vytvořili strukturně stabilizované antigeny chřipky B a vyrobili dvouvrstvé proteinové nanočástice jako kandidáty na univerzální vakcínu proti chřipce B,“ uvedli autoři z Georgijské státní univerzity. „Zjistili jsme, že vrstvené proteinové nanočástice mají potenciál jako univerzální chřipková vakcína se zvýšenou imunitní ochrannou účinností a rozsahem.“

Slibný potenciál, do praxe je ale dlouhá cesta

Tato vakcína s nanočásticemi byla zatím testována jen na buněčných kulturách a na myších. Studie na buněčných kulturách ukázaly, že proteinové nanočástice na této úrovni fungují, výzkum na myších zase doložil, že pro savce je vakcína je bezpečná, biokompatibilní, biologicky odbouratelná a vytváří nich silnou imunitní reakci.

Výsledky jsou sice slibné, nestačí ale ještě k zavedení vakcíny do praxe. Na to bude ještě zapotřebí žádosti o klinické testy, které společně s celým procesem schvalování mohou trvat několik let.

Úspěch autory povzbudil k dalšímu cíli, který je ještě ambicioznější: rádi by vytvořili zcela univerzální očkovací látku proti chřipce A i B. „Naším dalším cílem je zkombinovat nanočástice chřipky A z naší předchozí studie s nanočásticemi chřipky B, které jsme vyrobili a testovali zde, a vytvořit tak multivalentní univerzální vakcínu proti chřipce A i B,“ dodali autoři.