V sobotu minula Zemi jen těsně planetka. Přiblížila se na 70 tisíc kilometrů

Kolem Země proletěla planetka 2020 BH6. Nejblíže se k naší planetě dostala v sobotu nad ránem, konkrétně v 6:11 středoevropského času, informovali astronomové z Observatoře Kleť.

Planetka byla poměrně malá, měřila pouhých šest metrů. Pro srovnání známý Čeljabinský meteor způsobilo těleso o velikosti asi dvaceti metrů. „Na tomto příkladu je krásně vidět, jak již je dokonalá technika vyhledávání a následného sledování planetek poblíž naší planety,“ uvedl Miloš Tichý z Observatoře Kleť.

Planetka letěla podle astronomů rychlostí 36 693 kilometrů za hodinu. Vědci ji objevili pouhých 24 hodin předtím, než se k Zemi přiblížila.

Trasa asteroidu
Zdroj: Planetky.cz

Planetka 2020 BH6 byla pod původním označením A10jIXS objevena v rámci hledacího projektu ATLAS-HKO na Haleakale na Havaji v USA. Následná pozorování ze sedmi observatoří z Německa, Itálie, Francie, Ruska a také jihočeské Kleti vedla k výpočtu odpovídající dráhy včetně spočtení dalších průletů kolem Země, které nastanou v letech 2051, 2071 a 2091. „Žádný z nich nebude ale tak těsný jako průlet letošní,“ uklidňuje Miloš Tichý.