Z krve lam by se dal vyrobit univerzální lék na chřipku

Vědci využili lamí krev, aby vytvořili novou léčbu, která má potenciál být účinná proti všem druhům chřipky – včetně těch nových, jež by mohly způsobit pandemii.

Chřipka je stále jednou z největších zdravotních hrozeb současnosti. Je totiž nesmírně proměnlivá, neustále mutuje a tímto způsobem dokáže obcházet lidský imunitní systém. Právě to je příčinou toho, že je potřeba každým rokem nechat se znovu a znovu očkovat vždy novými vakcínami – a také toho, proč není očkování vždy účinné.

Vědci už řadu let pátrají po způsobu, jak účinně napadnout všechny druhy chřipky bez ohledu na to, o jaký kmen se jedná, anebo jak moc mutuje. A při tomto hledání „svatého grálu“ narazili na lamu.

Většina lidí zná lamy jako jihoamerické bezhrbé velbloudy, kteří mají kvalitní vlnu. Ale lamy také, a to už se ví méně, umí vyrábět vlastní protilátky, které mají spoustu pozoruhodných vlastností.

Protilátky jsou zbraně imunitního systému; nepřátelské viry ničí tak, že se naváží na proteiny, které jsou součástí vnější části viru. Protilátky lidského těla umí zaútočit nejúčinněji na špičky těchto proteinů – normálně by to byla účinná strategie, ale právě u chřipky tato část mutuje nejrychleji.

Protilátky, které vznikají v tělech lam, tento problém nemají. Jsou totiž nesmírně drobné, takže se dostanou k proteinům hlouběji a díky tomu mohou zaútočit na části proteinů, jež mutují výrazně pomaleji.

Jak toho využít pro člověka, testovali vědci ze slavného Scrippsova institutu v Kalifornii. Nakazili několik lam více druhy chřipky, aby tak vyvolali imunitní reakci. Pak v lamí krvi pátrali po těch nejúčinnějších protilátkách, jež by mohly zaútočit na široké spektrum kmenů chřipky.

Vybrali si čtyři a pak pomocí genetického inženýrství vytvořili vlastní protilátku, která si vzala ze všech ty nejlepší vlastnosti. Výslednou protichřipkovou zbraň pak otestovali na myších, kterým vpravili do těla smrtící dávky chřipkového viru. Výsledek byl nesmírně pozitivní.

Profesor Ian Wilson, který látku testoval, uvedl pro BBC: „Je to nesmírně efektivní; v testu bylo šedesát různých virů a neutralizován nebyl jen jediný – a ten navíc stejně na člověka neútočí.“

Jedná se podle něj o mimořádný úspěch. „Cílem je získat něco, co působí více sezon a také ochraňuje před případnými pandemiemi,“ komentoval výsledky vědec.

Lék zatím není na cestě

Tento výzkum je teprve ve velmi raném stadiu, rozhodně se nedá očekávat, že z něj budou hned praktické výsledky nebo dokonce přímo lék. Tým, který výsledky zveřejnil v odborném časopise Science, musí podniknout ještě řadu testů, než se pokusí vyzkoušet tuto metodu také na lidech.