USA otevírají cestu k návratu nadzvukových letadel. Byla hlučná a prodělečná, ale extrémně rychlá

Nový letecký zákon ve Spojených státech otevře cestu k návratu komerčních letů nadzvukových letadel. Návrh byl zveřejněn v sobotu a má podporu obou stran v parlamentu. Hlasovat se o něm má tento týden, napsal server CNBC. Poslední komerční let nadzvukového letadla se uskutečnil v roce 2003.

British Airways ukončily komerční lety svým letadlem Concorde 24. října 2003. Bylo tehdy jediným typem nadzvukového letadla pro přepravu cestujících. Britské aerolinky provozovaly letoun spolu s Air France, která pravidelné lety ukončila v červnu 2003.

Poslední komerční cestou byl let z newyorského letiště Johna F. Kennedyho. Concorde létal v době ukončení provozu rychlostí 2173 kilometrů za hodinu, tedy Mach dvě. Letoun aerolinky vyřadily, protože jeho provoz nebyl ziskový a také kvůli omezení sonických (akustických) třesků nad pevninou.

Concorde
Zdroj: ČT24/Wikipedia.org

Sonický třesk je zvukový efekt způsobený rázovou vlnou z letadla, které se dostane na rychlost vyšší než rychlost zvuku. Není slyšet na palubě letadla, ale slyší ho lidé venku jako silnou ránu podobající se výstřelu.

Nad pevninou USA je v současnosti zakázané překonávat zvukovou bariéru. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) však upozornil, že v rámci nového zákona chce zvrátit nařízení z roku 1973, které zakazuje civilní lety nadzvukovými letadly. Na návrhu zákona se již shodli republikáni i demokraté. FAA nyní sesbírá aktuální údaje o nadzvukovém cestování a stanoví nová pravidla standardů hluku.

Začátek nové éry

Do konce roku 2019 by měla být vytvořena nová pravidla pro firmy, které budou chtít vyvíjet nadzvuková letadla. Předpisy upravující lety nadzvukovými letadly by měly začít platit do konce roku 2020.

Různé firmy již sázejí na návrat komerčních nadzvukových letadel. Denverská firma Boom Supersonic vyvíjí letadlo o rychlosti 2335 kilometrů v hodině s 55 sedadly, které by mohlo uletět trasu z Washingtonu do Londýna za tři a půl hodiny. Menší testovací letadlo XB-1 nedávno dokončilo testy ve větrném tunelu a vzlétnout by mělo v příštím roce. Firma uvádí, že plánuje mít připravené nové letadlo pro komerční provoz do roku 2023.

Sonická letadla budoucnosti mají překonat Concordy (zdroj: ČT24)

Společnost Lockheed Martin pracuje s americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA) na vývoji předváděcího letounu s nízkým třeskem, které by vydávalo slabší hluk při sonickém třesku než Concorde. Letoun, který má mít rychlost 1745 kilometrů v hodině (Mach 1,4), je ve vývoji od roku 2016 a firma ho má dodat NASA koncem roku 2021. Poté chce NASA uskutečnit lety s tímto letadlem přes města v USA a otestovat míru hluku.

Také výzkumníci v Japonsku či Rusku oznámili, že pracují na testovacím stroji s nízkým třeskem.