Tunoví dinosauři ve svých hnízdech „seděli“ na vejcích. Jak je možné, že je nerozmačkali?

Nová studie ukázala, že ptáci se zřejmě naučili sedět na vejcích od dinosaurů. Ti to ale dělali z jiných důvodů než dnešní ptáci: vejce nezahřívali, ale spíš je takto chránili před predátory.

Většina dinosaurů svá vejce zahrabávala do písku a jen prostě doufala, že budou mít štěstí a dost tepla. Existovalo však překvapivé množství i značně velkých a těžkých druhů, které si stavěly hnízda. V nich pak dinosauři zřejmě na vejcích seděli a starali se pak o své mladé podobně jako dnešní ptáci.

Doložili to vědci ve studii, která vyšla v polovině letošního května. Odpověděli současně i na otázku, jak je možné, že mnohatunová pravěká monstra svoje vejce vlastní vahou nerozdrtila? Paleontologové totiž přišli na to, že ti největší dinosauři neseděli přímo na vejcích. „Jejich vejce byla uspořádaná v kruhovém vzoru, přičemž uprostřed byl prázdný prostor,“ popsal takové dinosauří hnízdo Kohei Tanaka, který výzkum vedl.

Půlmetrová vejce byla nečekaně křehká

Výsledky zveřejnil v odborném časopise Biology Letters – popsal v něm detaily strategie opeřených dravých dinosaurů, jimž se říká oviraptosauři. Jejich vejce byla podobná velikým bramborám, mohla měřit až půl metru a vážila sedm kilogramů. „Dinosauři zřejmě seděli uprostřed takového hnízda, aby vejce na jeho okraji nerozmačkali. Pravděpodobně tímto způsobem nebyli schopní vejce zahřívat, sezení na nich tedy mělo nejspíš jiný účel: ochránit je před predátory a dalšími environmentálními vlivy, jež jim mohly uškodit.“

Moderní ptáci pocházejí z velké skupiny masožravých dinosaurů, kteří se souhrnně označují jako theropodi. Všichni z nich, včetně známého tyranosaura, zřejmě snášeli vejce. Hnízda však mělo jen málo z nich; právě proto jsou oviraposauři, kteří to dělali, tak důležití pro poznání pravěkého světa. Do této skupiny dinosaurů patřili velikostně velmi různorodí tvorové: od caudipteryxe velkého asi jako dnešní krocan až po obřího jedenapůltunového gigantoraptora.

Tanaka se domnívá, že ptačí starost o vejce (například sezení na nich) pochází právě od dinosaurů, konkrétně od těch theropodních. „A náš výzkum pro to přináší další důkazy.“

Oviraptosauři žili v druhohorách, v období křídy, tedy přibližně před 80 miliony lety. Měli krátké tlamy s čelistmi připomínajícími zobáky – v nich bylo jen málo zubů, občas dokonce vůbec žádné. Na hlavách měli výrazné kostní hřebeny a bylo prokázáno, že zejména na ocasech měli výrazné opeření.

Tento výzkum ukázal, že skořápky vajec větších druhů dinosaurů byly křehčí než skořápky vajec menších druhů. Také to naznačuje, že na vejcích neseděli, zato menší druhy toho mohly být občas schopné. Hranicí mohla být hmotnost mezi 200 a 500 kilogramy – tak těžcí dinosauři ještě na vejcích sedět mohli, těžší už ne.