Spojené státy děsí „hrůzostrašné“ bakterie. Jsou odolné proti antibiotikům a rychle se šíří

Bakterie odolné vůči antibiotikům jsou v USA čím dál větším problémem. Podle nové studie jsou přítomné téměř všude. Vědci jim říkají „hrůzostrašné“ právě vzhledem k jejich vysoké schopnosti bránit se lékům. Byly přítomné v každém desátém zkoumaném vzorku.

Odolnost bakterií vůči antibiotikům je čím dál větším problémem – infekce čím dál méně reagují na léky, které proti nim používáme. Ale zdá se, že pravé rozměry tohoto problému stále ještě většina lidstva tak úplně nechápe; a možná je doposud neviděli ani vědci.

Upozorňuje na to nová studie vědců, kteří ji zveřejnili v odborném časopise Vital Signs. Identifikovala 221 případů bakterií s nezvyklými geny odolnými vůči antibiotikům. Vědci jim říkají „hrůzostrašné“ (v originále nightmare neboli noční můra) – vzhledem k jejich vysoké schopnosti bránit se antibiotikům. Byly přítomné v každém desátém zkoumaném vzorku.

Zapomeňte na antibiotika

Tyto organismy se buď antibiotiky vůbec nedají zničit, anebo mají geny, jež pomáhají odolnost šířit i mezi jiné infekce. Na této studii pracovali experti ze specializované laboratoře, která se věnuje odolnosti bakterií vůči antibiotikům v rámci amerických Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Autory tyto bakterie připravují o klidné spaní: „Studie CDD našla množství nebezpečných patogenů, které se ukrývaly přímo před našima očima. Mohou způsobovat infekce, které je těžké nebo dokonce úplně nemožné léčit.“

Co s tím můžeme dělat?

V současné době neexistuje způsob, jak bakteriím zabránit, aby si odolnost nevytvořily. Jsou schopné vytvářet si ji průběžně, dělaly to vždy a vždy to dělat budou. Ale pokud by nemocnice dodržovaly platné směrnice, mohly by zmenšit šíření infekcí mezi lidmi – což by zpomalilo šíření odolnosti.

O snadném poražení bakterií si můžeme nechat jen zdát, i když se o řadě zajímavých možností už uvažuje.

Jakmile se začne bakterie šířit, je těžké ji už zastavit – ale pokud se nové kmeny podaří najít a podchytit včas, dá se šíření zabránit. „Je důležité, aby se místní i státní experti pokusili využít naší strategie, aby identifikovali a zastavili odolné bakterie včas, ještě než dostanou příležitost se šířit,“ navrhují vědci.

Jak velký je to problém?

V USA v současné době umírá na infekce způsobené bakteriemi odolnými vůči antibiotikům ročně přes 23 000 osob. Vědci z CDC odhadují, že kdyby se nemocnice řídily jejími doporučeními, podařilo by se snížit počet případů až o 20 procent za rok.