Vědci popsali nový druh žraloka. Paryba s telecíma očima se skrývala v hlubinách Atlantiku

Nově popsaný druh žraloka sice ještě nemá české jméno, jeho latinské pojmenování ale naznačuje, že by se mohl jmenovat žralok telecí.

Většina žraloků působí na člověka velmi negativně. Jde o predátory s ostrými zuby a hydrodynamickým tělem. Tato zvířata lidem nahánějí hrůzu – a to přesto, jak málo lidských úmrtí reálně způsobí. Nově objevený druh žraloka je v tom výjimkou: nejenže člověka neohrozí, ale ani nepůsobí příliš hrůzostrašně.

Tým vědců z Floridy informoval, že po desetiletích výzkumů se jim podařilo potvrdit existenci zatím neznámého druhu žraloka. Jeho objev se ale neodehrál v oceánu, nýbrž v laboratoři.

Žralok šedý je druh žraloka, který může vážit až půl tuny a měří kolem pěti metrů. O způsobu jejich života toho víme jen málo, pohybují se totiž v hlubinách kolem dvou tisíc metrů pod povrchem. Je specializovaný na lov poblíž mořského dna, kvůli tomu se pohybuje nejčastěji v úhlu 45 stupňů.

Žralok šedý
Zdroj: NOAA

Už nějakou dobu (od 70. let 20. století) se ví, že jde vlastně o dva druhy žraloků – samotného žraloka šedého a jemu velmi podobného žraloka Nakamuraiho. Ten je mu sice podobný, ale žije v menších hloubkách, vědci ho objevili ve všech velkých světových oceánech.

Nový výzkum ale ukázal, že populace této paryby, jež žije v Atlantiku, je vlastním druhem, který se značně liší od žraloků žijících v Indickém a Tichém oceánu.

Žralok s telecíma očima

Dostal jméno Hexanchus vitulus, české pojmenování zatím nemá. Slovo vitulus ale v latině znamená „tele“, takže by se mu v budoucnu mělo říkat „žralok telecí“ – pravděpodobně kvůli jeho  velkým „telecím“ očím.

Vědci o objevu informovali v odborném časopise Marine Biodiversity. K nalezení neznámé populace využili genetiku: analyzovali mitochondriální geny různých populací žraloků. Povedlo se jim potvrdit, že atlantická populace sice vypadá úplně stejně, ale molekulárně se značně liší.

Tento výzkum je velmi důležitý zejména proto, že o hlubinných žralocích toho víme velice málo; díky této analýze se dozvíme spoustu informací o tom, jak jsou jejich populace geneticky strukturované.