Evropa jde v Muskových stopách: Firmy se spojily, aby vyvinuly novou generaci baterií

Evropské firmy zakládají alianci na vývoj nové generace baterií. Cílem je dohnat Asii a Spojené státy, které do technologie baterií investují mnohem větší prostředky než státy Evropské unie.

Francouzský výrobce baterií Saft, který je součástí energetické skupiny Total, založil s evropskými partnery alianci pro výzkum, vývoj a výrobu nové generace baterií. Jde o součást evropského úsilí vyvinout výrobu baterií, která by byla s to konkurovat výrobcům z Asie a z USA, uvedla agentura Reuters. Partnery jsou další velké společnosti, které se tomuto segmentu věnují – německé firmy Siemens a Manz a belgická Solvay.

Evropská komise loni v říjnu vyzvala představitele průmyslu, aby vytvořili konsorcium, které by Unie finančně podpořila a které by ve vývoji baterií dostihlo Spojené státy a Asii.
Saft nyní oznámil, že Siemens, Solvay a Manz se zavázaly ke spolupráci v oblasti materiálů, vybavení a digitalizace průmyslových procesů. Partnerství zaměřené na vývoj nové generace lithium-iontové a polovodičové technologie chce pokrývat poptávku na trhu elektromobilů i zařízení pro skladování energie v železničním, námořním, leteckém a dalších sektorech.
Firmy se zavázaly spolupracovat v příštích sedmi letech, jejich aliance není uzavřená.

Evropa i svět vsází na baterie

Nejde o jediný projekt věnovaný technologii baterií, který v Evropě v současné době vzniká. V polovině února podpořila Evropská investiční ambiciózní záměr společnosti Northvolt, která plánuje výstavbu obrovského závodu na výrobu baterií ve Švédsku. Investory v tomto projektu jsou společnosti Stena, VattenFall nebo Vinnova – to vše ve spolupráci se Švédskou energetickou agenturou.

Měla by vyrůst ve Švédsku, ve městě Skellefteå. Továrna má být dokončena roku 2023, kdy by měla být schopná dodávat ročně baterie s energií 32 GWh – bude tedy jen trošku menší než továrna Elona Muska.

Svět jde ve stopách Elona Muska

Právě americký miliardář Musk totiž dokončuje zatím největší plánovaný závod na baterii; má se jmenovat Gigafactory a staví se od června 2014 v průmyslové zóně Tahoe Reno v okrese Storey v Nevadě. Až bude továrna roku 2020 dokončena, měla by dodávat baterie s energií 35 GWh ročně – to by mohlo až zdvojnásobit současnou kapacitu výrobních závodů na baterie. U zahájení výstavby byl i Švéd Peter Carlsson, který v té době pro Teslu pracoval jako manažer nákupu – nyní těchto znalostí využil a založil výše zmíněnou společnost Northvolt.

Muskovi se daří s bateriemi prorážet i na zahraničích trzích. V listopadu 2017 jeho společnost Tesla dokončila v Austrálii instalaci největší litihiové baterie světa. Stomegawattový akumulátor má zajistit ochranu před blackouty, neboli masivními výpadky elektřiny, a ukládat přebytečnou energii z větrných elektráren. 

Lithium-iontový akumulátor má výkon 100 MW, což je dostatek na hodinový provoz asi 30 000 domácností, tedy středně velkého města. Pokud by šlo o nouzový stav a byly zapojeny jen některé přístroje, vydržela by elektřina z této baterie na delší dobu.