Vědci zkoumali souvislost mezi mobily a rakovinou. Záření způsobuje u myších samců vznik nádorů

Výskyt nádorů v důsledku vysokofrekvenčního záření, které je spojováno například s mobilními telefony, byl vypozorován u myších samců, ale nikoliv u samiček.

Mobilní telefony nicméně pro lidi nepředstavují srovnatelná zdravotní rizika, jelikož hlodavci v experimentu byli vystaveni mnohem vyšším dávkám radiace. Vyplývá to ze zveřejněné předběžné studie, kterou si nechala vypracovat americká vláda. Informovala o tom agentura Reuters.

Vědci vypozorovali, že vysokofrekvenční záření mělo u myších samců za důsledek vznik nádorů ve tkáních okolo nervů v srdci. Hlodavci nicméně byli vystaveni mnohem vyšší radiaci, než jaká je běžně spojována s užíváním mobilních telefonů. Nejenže byly myši ozařovány dlouho, ale radiace zasáhla celá jejich těla, stojí ve studii amerického Národního toxikologického programu (NTP).

Lidé, kteří svůj mobil takřka nepustí z ruky, si tak podle vědců mohou oddechnout. Ze závěrů studie nelze odvodit dopad mobilních telefonů na lidské zdraví, uvedl vědec John Butcher, který je jedním z předních představitelů NTP.

Deset let práce

Výzkumníci vycházeli ze dvou studií, které probíhaly přes 10 let a stály přes 25 milionů dolarů. V obou pracích byla rakovina nalezena u šesti procent myších samců, kteří byli vystaveni vysokofrekvenčnímu záření. Jednalo se o výjimečnou formu rakovinového bujení v nervové tkáni poblíž srdce.

„Zajímavé ale je, že tento typ rakoviny je velmi podobný těm typům rakoviny, kterou jsme pozorovali ve studiích věnovaných patologii u uživatelů mobilních telefonů,“ uvedl Butcher. Vědci budou tento fenomén i nadále studovat, zatím podle nich neexistuje žádný důkaz o souvislosti.