Jako šišatý Saturn. Vědci našli u trpasličí planety Haumea prstenec

Trpasličí planeta Haumea, která se nachází za Neptunem, má prstenec. Jedno z nejkurioznějších těles naší Sluneční soustavy se tak stalo ještě zajímavějším.

Dosud byly struktury podobné prstencům nalezeny pouze kolem čtyř vnějších planet – Jupitera, Saturnu, Uranu a Neptunu. V nejnovější studii zveřejnili vědci zprávu o tom, že jedna z trpasličích planet, která obíhá na vnější straně Sluneční soustavy, má také prstenec.

Největší známá transneptunická tělesa

„Už v roce 2014 jsme zjistili, že jedno velmi malé těleso v oblasti Kentaurů (oblast malých nebeských těles mezi asteroidovým pásem a Neptunem) má prstenec. V té době nám to připadalo jako velmi zvláštní věc,“ vysvětluje Dr. José Ortiz, jehož skupina na Instituto de Astrofisica de Andalucía v Granadě popsala tento objev v článku, který vyšel v časopise Nature. „Nečekali jsme sice, že bychom našli prstenec kolem planetky Haumea, ale vlastně jsme ani nebyli příliš překvapení.“

Největší známá transneptunická tělesa

Ve vnější sluneční soustavě se nachází tisíce takzvaných transneptunických těles. Celkový počet těchto objektů s průměrem nad 100 kilometrů se odhaduje na více než 70 tisíc. V roce 2006 bylo zjištěno, že některé z nich mohou být stejně velké jako Pluto, což vedlo Mezinárodní astronomickou unii k vytvoření kategorie trpasličích planet.

Haumea byla uznána Mezinárodní astronomickou unií v roce 2008 a je jednou z pěti trpasličích planet vedle Pluta, Ceres, Eris a Makemake. Nachází se za Neptunem - padesátkrátkrát dál od Slunce, než je Země.

Haumea, pojmenovaná podle havajské bohyně porodu, je velmi neobvyklá z více důvodů. Má podlouhlý tvar, srovnatelný s rugbyovým míčkem, a atpyická je také svou rychlou rotací. Otočí se jednou za 3,9 hodiny. Její průměr je přibližně třetina velikosti našeho Měsíce. „Trpasličí planety jsou samy o sobě jedinečné,  ale Haumea je i mezi nimi značně originální,“ uvedl Ortiz. „Má dokonce dva vlastní měsíce.“