Planeta, která neodráží světlo. Astronomové našli černočerný svět

Exoplaneta WASP-12b podle nové analýzy téměř vůbec neodráží viditelné světlo. Tento objev odhaluje nové informace o její atmosféře.

Mezinárodní vědecký tým se pokusil změřit, kolik světla tato v mnoha ohledech zajímavá planeta odráží. Astronomové k tomu využili spektrograf, který je součástí Hubbleova vesmírného dalekohledu.

Výsledky byly pro vědce značným překvapením. Taylor Bell, který výzkum vedl, popsal, na co přišli. „Změřili jsme, že albedo planety WASP-12b je maximálně 0,064 – maximálně. Jde o extrémně nízkou hodnotu, což znamená, že tato planeta je temnější než čerstvý asfalt.“ To z ní dělá těleso, které je dvakrát méně odrazivé než Měsíc. „Tak nízké albedo ukazuje, že se ještě o WASP-12b a dalších exoplanetách máme co dozvědět.“

• Albedo je míra odrazivosti tělesa nebo jeho povrchu. Jde o poměr odraženého elektromagnetického záření ku množství dopadajícího záření. Albedo čerstvého sněhu je vysoké: až 90 %. Povrch oceánu má albedo nízké. Průměrné albedo Země je 37–39 %, zatímco u Měsíce dosahuje průměrně jen asi 7–8 %, přičemž ale jeho astronomické albedo je 12 %.

Planeta WASP-12b obíhá kolem Slunci podobné hvězdy WASP-12A. Od naší planety leží asi 1400 světelných let, od jejího objevu roku 2008 se stala jednou z nejvíce studovaných exoplanet. Patří mezi takzvané „horké Jupitery“, což je zvláštní třída exoplanet podobných „našemu“ Jupiteru. Liší se od něj tím, že kolem své hvězdy obíhají extrémně blízko - ve vzdálenosti přibližně 0,05 AU, což je pouhá osmina vzdálenosti mezi Merkurem a Sluncem.

Horké asfaltové vejce

Je asi dvakrát větší než Jupiter a nachází se velice blízko své domovské hvězdě. Díky tomu, jak silné gravitační síly její mateřské hvězdy na ni působí, má planeta tvar protáhlého vejce. Současně to ovlivnilo i teploty na povrchu planety – ve dne se pohybují kolem 2600 stupňů Celsia. A tyto teploty jsou podle astronomů i příčinou podivně nízkého albeda planety.

„Existuje sice více horkých Jupiterů, které jsou značně tmavé, ale ty jsou mnohem chladnější než WASP 12b. U nich jsou zřejmě příčinou pohlcování světla alkalické kovy a hustá oblaka, ale u WASP-12b to nepřipadá v úvahu, právě pro její extrémní teplotu,“ uvádí vědci. Denní strana planety je totiž tak horká, že se na ní nemohou oblaka vůbec zformovat a ani alkalické kovy nemohou být příčinou.

Teploty jsou tak vysoké, že to stačí k rozpadu molekul vodíku na atický vodík. Atmosféra planety tak v mnoha ohledech připomíná spíše atmosféru hvězdy – a právě to by mohlo být příčinou malého albeda.

Měření bylo extrémně náročné, muselo být desetkrát přesnější, než je zvykem. Výsledek ale stál za to. Vědci tak mohli změřit údaje o planetě rovnou v několika vlnových délkách. WASP-12b je teprve druhou exoplanetou, u níž bylo albedo takto měřeno. Přestože se u obou jedná o stejný typ, tedy výše zmíněného „rudého Jupitera“, v několika ohledech se obě planety liší.