Facebook se rozhodl omezit clickbaity. Neuvěříte, jak to hodlá udělat!!!

Společnost Facebook na konci minulého týdne oznámila, že začíná aktivně omezovat příspěvky, které lákají na obsah falešnými nebo klamavými náhledy. Typickou ukázkou clickbaitu je i (úmyslně) titulek tohoto článku.

Clickbait je označení pro příspěvek, jehož účelem je často klamným nebo lákavým náhledem přivábit webového uživatele k prokliknutí na daný web – tím se zvýší jeho návštěvnost a ziskovost.

Po prokliknutí se sice návštěvník většinou nedozví nic z toho, co mu bylo slíbeno, i tak ale zvýší návštěvnost webu a tedy i zobrazené reklamy, a to přesto, že web ihned opustil. Úspěch této metody spočívá v lidské zvědavosti, mnohdy je však i podvodem na uživatele. 

Německo tlačí na Facebook, aby rychleji mazal nenávistné komentáře (zdroj: ČT24)

Nejčastěji je spojený s bulvárními médii, ale „zapleveluje“ také sociální sítě. Facebook se nyní rozhodl, že je to tak velký problém, že proti němu zakročí.

„Lidé nám říkají, že nemají rádi příběhy, které jsou zavádějící, senzační nebo spamové,“ uvedla společnost v tiskové zprávě. „Mezi ně patří i titulky, které jsou vymyšlené tak, aby vzbudily nadměrný zájem a nalákaly čtenáře ke kliknutí.“

Jak vytvořit clickbait

„Správný clickbait“ by měl mít pokud možno co nejvágnější obsah, takový, aby se z něj čtenář vlastně moc nedozvěděl. Účelem je prokliknutí na web, nevadí ani, když ho čtenář zklamán okamžitě opustí. Typickými případy clickbaitu jsou:

  • Teenager si vydělal na zlaté Bentley! Trvalo mu to jen…
  • 10 šílených důkazů, že v Rusku je možné všechno. Ten třetí fakt nepochopíte!
  • Tyhle háčky u jídelních stolků v letadlech mají jednu speciální funkci, o které jste určitě nevěděli!
  • Víme, o čem bude pokračování seriálu Hra o trůny!

Facebook první kroky proti tomuto druhu obsahu podnikl už loni, tehdy ale jen ryze mechanicky – tehdy snížil dosahy těm nejznámějším profilům, které se na clickbait specializovaly. Letos v lednu přišlo oznámení, že proti clickbaitu připraví nové nástroje, jež by měly samy rozpoznat, jaký druh obsahu je lživý.

Facebook dostal pokutu (zdroj: ČT24)

V oznámení z května už Facebook prozradil, že v novém updatu jsou celkem tři změny, které by měly objem clickbaitu na největší sociální síti snížit. Cílem úpravy je, aby lidé viděli na hlavní stránce kvalitnější příspěvky, jejichž titulky jim neutajují žádné informace, ani je nepřehánějí.

Facebook nyní analyzuje na „clickbaitovost“ každý jednotlivý příspěvek a navíc monitoruje i samotné odkazy a tedy i domény, kam linky vedou. Má analytické nástroje, které údajně dokáží popsat, zda text nezatajuje čtenářům úmyslně informace, anebo je naopak absurdně nezveličuje.

Zatím se všechny tyto změny týkají pouze angličtiny, Facebook ale také oznámil, že začal testovat tento algoritmus i na další jazyky. Má nyní vlastní systém na automatické překládání textu, takže by pro něj neměl být problém takový analytický nástroj pro další řeči připravit.

„Vydavatelé, kteří mají svou činnost založenou na clickbaitových titulcích, mohou očekávat, že dosah jejich příspěvků začne klesat,“ uvedl Facebook. „Stránky by se měly vyhnout titulkům, které zatajují informace důležité pro pochopení obsahu článku, i titulkům, jež vyvolávají nesplnitelná očekávání.“

Facebook bývá v podobných taženích značně důsledný, letos již podobně vystoupil proti stránkám, které obsahují spam. V tiskovém prohlášení se uvádí, že pokud stránky s příspěvky clickbaitové povahy přestanou, dosah jim opět stoupne. 

Vydáno pod