Nanočástice by mohly zablokovat všechny druhy hadích jedů

Hadí kousnutí v našich krajích není považováno za velkou hrozbu. V zemích třetího světa ale hadí jed ročně zabije přes 100 000 lidí.

Čísla o rizikovosti hadů mohou obyvatele střední Evropy výrazně překvapit: 100 tisíc lidí ročně na ně zemře; celkem 4,5 milionu osob je hady za rok uštknuto a téměř 3 miliony z nich si z toho odnesou doživotní následky – například amputaci končetiny.

Hadí jedy jsou velmi různorodé, proto je potřeba mít proti každému jednotlivému druhu hada namíchaný speciální koktejl protijedu, jinak může látka víc uškodit než pomoci. Navíc se musí dostat k oběti co nejdříve, jedy účinkují velice rychle.

Proti hadímu jedu se bojuje těžko

Ve většině částí světa to ale není možné – nehody s hady se lidem stávají nejčastěji v odlehlých oblastech planety. Také cena vývoje protilátek je stále příliš vysoká a obtížně se skladují. Jak se s tím vypořádat? Medicína se doposud pokoušela vyvíjet stále účinnější a univerzálnější protilátky proti hadím jedům. Zcela jinou cestou se ale vydali vědci z University of California – chtějí jed porazit pomocí nanočástic.

Na toto potenciální řešení přišli během jejich předchozího výzkumu, když vyrobili nanočástice, které jsou schopné se navázat na včelí jed a tak ho odstranit z těla bodnutého člověka. Všechny včely mají stejný jed, zatímco jed hadů se liší druh od druhu – a tak se tento vědecký tým pokusil vyvinout nanočástice, jež by byly univerzální proti více toxinům, z nichž se hadí jed skládá, anebo dokonce proti více/ všem druhům hadích toxinů.

Slibný začátek, komplikovaný výzkum

Výzkum naznačil, že správnou cestou jsou hadí jedy založené na enzymu fosfolipáza A2 (PLA2). Vědci našli nanočástice, které jsou v různých konfiguracích schopné se na tento enzym navázat a zablokovat jeho účinek. Vědci díky tomu dokázali potlačit účinek mnoha hadích jedů, zatím jen na vzorcích tkáně v laboratorním prostředí. Výsledek tohoto výzkumu byl zveřejněn v odborném časopise Journal of the American Chemical Society.

Nyní se bude pokračovat v testování toho, jak se nanočástice chovají. Během letošního roku by měly začít probíhat první testy na pokusných zvířatech.