Děti kuřáků trpí mnohem častěji poruchami genů spojenými s leukemií, prokázali vědci

Pokud kouří jakýkoliv z rodičů, způsobuje to u jejich potomků genetické změny spojené s vývojem nejčastějších druhů dětské rakoviny. Potvrdil to výzkum lékařů ze San Franciska. Nejsilnější souvislost byla nalezena u dětí, jejichž rodiče kouřili v době těhotenství, ale důsledky kouření byly nalezené i u dětí rodičů, kteří s kouřením přestali ještě před početím.

Že existuje spojení mezi akutní lymfoblastickou leukemií (ALL) a kouřením rodičů, je doložené již řadu let. Nová studie ale jako první ukazuje na konkrétní genetické změny v rakovinových nádorech u dětí s touto formou rakoviny.

Chyby v DNA způsobují nekontrovatelné bujení

ALL je jeden ze dvou nejčastějších druhů leukemie u dětí. Dochází k ní, když u bílých krvinek lymfocytů vznikají chyby v jejich DNA. Tyto poruchy způsobí, že se buňka začne nekontrolovatelně dělit a přestane odpovídat na regulační působení organizmu. Důvod mutace není vždy přesně známý.

Králíková: Že kouření zlepšuje depresi, je naprostý mýtus (zdroj: ČT24)

V USA je tato choroba ročně diagnostikována asi u 3100 dětí a dospívajících ročně. Přibližně 90 procent jich tuto chorobu přežije. V České republice je ročně diagnostikováno přibližně 65 dětí s ALL, pravděpodobnost přežití je velmi podobná jako v USA. Pochopitelně však má dlouhodobě negativní dopad na další život dítěte.

Velká studie prokázala souvislosti

Studie, která vyšla 1. dubna 2017 v odborném časopise Cancer Research, věnovala pozornost vzorkům tkáně 559 pacientů s ALL odebraným ještě v době, než začala léčba. Vědce zajímalo, jestli u nich chybí některé z osmi genů, k jejichž vymazání při genetickém poškození tohoto druhu dochází.

Rodiče dětí, jimž odebrané vzorky patřily, současně dostali dotazníky, v nichž měli odpovědět na otázky související s jejich konzumací nikotinu – tedy s kouřením. Vědci dospěli ke zjištění, že asi dvě třetiny vzorků obsahovaly alespoň jedno vymazání genu. Docházelo k nim výrazně častěji u dětí, jejichž matky kouřily v době těhotenství a po porodu. Za každých pět denně vykouřených cigaret v době těhotenství stoupala pravděpodobnost v počtu vymazaných genů o 22 procent. V případě kouření v době kojení stoupala tato pravděpodobnost za každých pět cigaret dokonce o 74 procent.

Také otec má vliv

Vědci však našli také souvislost s kouřením před početím – a to dokonce i u otců. Každých pět denně vykouřených cigaret v této době zvyšovalo počet vymazání o 7-8 procent. Nečekané bylo, že se podařilo najít spojitost mezi kouřením u otců a věkem, kdy se leukemie u dítěte projevila. Nejvýraznější totiž byla u dětí ve věku pod 6 let – vědci to přičítají tomu, že kouření poškozuje DNA spermií. Tato větev výzkumu však nebyla popsána zcela detailně, takže bude potřeba dalších podrobnějších analýz.

Události: Obalová kampaň proti kouření (zdroj: ČT24)

Chlapcům podle této práce hrozí vyšší riziko než dívkám. Jedna z hypotéz, jež to vysvětlují, říká, že chlapci rostou v děloze rychleji, což vede ke zvýšenému riziku poškození lymfocytů toxiny. Tyto látky poškozují DNA lymfocytů, čímž přispívají ke genetickým chybám.

„Naše studie popisuje, že čím větší je vystavení tabáku, tím větší je kumulativní poškození DNA v buňkách s ALL,“ uvedl jeden z autorů práce Joseph Wiemels. Dodává přitom, že kouření je jen jednou z mnoha příčin při vzniku ALL; dalšími faktory jsou také infekce, pesticidy a další environmentální faktory. Přesto, kdyby v ovzduší nebyl tabákový kouř, měli bychom zřejmě méně dětí s touto chorobou. Klidně můžeme lymfoblastickou leukemii přidat na dlouhý seznam nemocí ovlivněných kouřením; v tomto případě má vliv na ty nejzranitelnější – na naše děti.