Polární záře rozzářily oblohu na severní polokouli. Dnes je snad uvidíte i na české obloze

Polární záře jsou výjimečným fenoménem, který se na naší obloze objevuje jen výjimečně. Tento týden jsou šance, že je lidé spatří, relativně vysoké.

Od 25. března byla na Slunci velká koronální díra, která směrem k Zemi chrlí silně urychlený proud částic. Díky interakci těchto částic s atmosférou naší planety byla na severní polokouli vidět v noci na 28. března fascinující podívaná – silná polární záře. Pokračovat bude i dnes v noci – tentokrát s největší pravděpodobností výskytu i nad Českou republikou.

Jak byly polární záře v uplynulých dnech vidět na severní obloze?

Ve velké Británii:

V Laponsku:

V Rusku:

V Kanadě:

Na Islandu:

Ve Skotsku:

V Norsku:

Na oběžné dráze:

Šance v České republice existuje jen v temných místech

Nejvhodnějšími místy pro spatření polární záře jsou ta, která jsou co možná nejdál od měst, pokud možno s dobrým výhledem nad severní horizont a bez světelného znečištění. Takovými místy jsou oblasti tmavé oblohy (Jizerská, Manětínská a Beskydská).

Přímo uprostřed v největší beskydské tmě – v Centru tmavé oblohy v Beskydech, se chystá dnes za příznivého počasí pozorování hvězdné oblohy velkými astronomickými dalekohledy. „Návštěvníci tak možná spatří kromě hvězd, mlhovin, hvězdokup, galaxií a dalších objektů hvězdné oblohy také polární záři. Ta může být viditelná kdykoliv během noci po dobu desítek minut. Je potřeba trpělivě vyhlížet,“ doporučuje Tomáš Hynek z Centra tmavé oblohy – Beskydy.

Na přiložené mapě jsou taková místa označena světle modrou barvou. Podle nejnovějších výpočtů by největší pravděpodobnost pozorování mohla být přibližně kolem půlnoci. Čím severněji, tím šance na spatření stoupá – zda se ale doopravdy objeví, jisté není.

Kde nejlépe pozorovat polární záři