Strach i radost se odráží v lidském dechu. Vědci studovali chemii emocí při sledování filmů

Sledování filmů v kině mění kvalitu lidského dechu, ukázala velká analýza. Dá se z něj poznat, jaké emoce diváci právě cítí.

Němečtí vědci zkoumali, jaký vliv má lidské dýchání na koncentraci CO2 na fotbalových stadionech. Zajímalo je to ze stejného důvodu, proč se to měří ve školních třídách – vyšší koncentrace oxidu uhličitého snižují koncentraci. Ukázalo se, že ne, stadiony jsou příliš dobře odvětrávané. Ale vědci během toho přišli na něco jiného: úrovně CO2 i dalších chemických prvků se měnily divoce podle toho, jak silně diváci fandili.

Což přivedlo Jonathana Williamse z Institutu Maxe Plancka v Míšni na myšlenku, že by chemické složení lidského dechu mohlo být ovlivňováno tím, jaké emoce lidé cítí. A tak se vydal do kina.

• V lidském dechu se nachází 872 chemických látek.

Společně se svými kolegy studoval vzorky vzduchu nadýchaného téměř 10 000 diváky německých kin, kteří sledovali 16 různých filmů. Vědci vybrali pestrý mix uměleckých žánrů – komedie, romantické filmy, akční i hororové snímky. Byly mezi nimi například akční Hunger Games, horor Carrie nebo dětské Putování s dinosaury. Vědci označili různé části filmů podle toho, jaké emoce vyvolávají (smích, pláč, napětí). Potom srovnávali časové kódy těchto momentů se složením vzduchu během nich.

Odfiltrovali nedůležité, zbyly čisté chemické emoce

Ve vzduchu je v naplněném kinosále přítomno až nečekaně mnoho chemikálií – z dýchání, z potravy, kterou diváci konzumují, z prostředí i z toho, v čem byli lidé oblečení. Během některých scén ale úrovně koncentrace řady prvků slovy Jonathana Williamse „vyletěly do nebe“. Bylo to viditelné především u dvou scén ve filmu Hunger Games: Vražedná pomsta. Na maximum vystoupaly především hodnoty oxidu uhličitého a isoprenoidů, což jsou látky spojené se svalovou námahou.

Podle vědců tyto údaje vypovídají o emocionálním vlivu, který mělo sledování napínavých scén na diváky. Vysoká koncentrace oxidu uhličitého je způsobena rychlejší tepovou frekvencí a zrychleným dýcháním. Isoprenoidy jsou zase asi ovlivněny tím, že se lidé při určitých scénách více vrtí v sedadlech, zřejmě napětím a strachem – tyto výkyvy byly pozorovány právě u těch nejadrenalinovějších scén.

Jak důležitá je chemie? Podívejte se:

Zajíček: Odborné školy se bez chemie neobejdou (zdroj: ČT24)

Během analýz narazili výzkumníci i na několik podivných momentů. Například u filmu Walter Mitty a jeho tajný život se v jeden okamžik extrémně zvedla úroveň etanolu v ovzduší. Když tento čas porovnali s tím, co se dělo na plátně, ukázalo se, že jde o scénu, kdy si Mitty objednává na baru pivo. Vizuální podnět zjevně způsobil, že si výrazný počet diváků přihnul z plechovky piva.

Tato studie zveřejněná v odborném časopise Nature Scientific Reports se může jevit jako naprostá bizarnost, ale podle jejích autorů má obrovský potenciál v celé řadě oborů lidské činnosti. Jak se lidské emoce projevují skrze chemické signály, je totiž zatím neprobádané území. Aplikace se nabízejí například v marketingu, kde by společnosti mohly pomocí chemických senzorů analyzovat, jak se doopravdy jejich zboží líbí potenciálním kupcům. Vyloženě se nabízí také možnost testování diváků filmů, kdy studia potřebují vědět, co v nich jejich dílo vyvolává. Další možností je vznik přesnějších testů na lhaní.

Dechová analýza je momentálně velmi trendy vědeckým oborem – řada týmů z celého světa pracuje na tom, jak z pouhého vydechnutí zjistit co nejvíce informací o zdravotním stavu člověka.

Poslední Hunger Games v kinech (zdroj: ČT24)