TÉMA

Ústav molekulární genetiky Akademie věd České republiky

Chronické záněty přispívají k rozvoji rakoviny, popsal český vědecký tým

Vědci už dlouho předpokládají, že chronické záněty nějakým způsobem přispívají ke vzniku nebo rozvoji rakoviny. Teď to potvrdili čeští experti z Ústavu molekulární genetiky AV ČR; zánět podle jejich nové studie působí jako hnací síla vzniku tohoto onemocnění.
4. 12. 2023|

Čeští vědci objevili mutaci, která se podílí na vzniku leukémie

Lidský organismus je vybavený řadou systémů, které brání poškození genů. Jenže někdy se stane, že se v obraně vyskytne díra – a využije toho například rakovina. Čeští vědci nyní popsali, jak jeden z podobných nedostatků v obraně organismu vzniká i jak by se dal případně opravit.
24. 10. 2023|

Vědci našli v DNA místa důležitá pro léčbu rakoviny. Na výzkumu se podíleli i Češi

Mezinárodní tým s českou účastí objevil v molekule DNA uvnitř nádorových buněk místa a procesy, které mohou pomoci s účinky protinádorových léků.
20. 4. 2022|

Budoucí rektor Adam čelí podezření z úprav obrazových dat u článků

Budoucí rektor Mendelovy univerzity v Brně Vojtěch Adam čelí podezření ze záměrných úprav obrazových dat v publikovaných článcích. Od končící rektorky Danuše Nerudové dostal tři týdny na vysvětlení situace a doložení podkladů, že on nebo jeho kolegové nepodváděli, napsal Deník N. Podle Adama šlo maximálně o technická pochybení či nedopatření, která nic nemění na podstatě publikovaných výzkumů.
22. 10. 2021Aktualizováno22. 10. 2021, 09:22|

V pondělí přibylo 239 případů covidu, mírně stoupl počet hospitalizovaných

Testy v Česku za pondělí potvrdily 239 případů covidu, což je o 114 více než v tento den před týdnem, kdy však byl státní svátek a méně se testovalo. Reprodukční číslo kleslo, ale mírně přibylo hospitalizovaných, aktuálně jich je 31. Zdravotníci v pondělí aplikovali přes 91 tisíc dávek vakcíny proti covidu, plně naočkované už jsou téměř čtyři miliony lidí. Druhým dnem také pokračuje očkování bez nutnosti předchozí registrace, zájem je zatím velký.
13. 7. 2021Aktualizováno13. 7. 2021, 11:51|

Čím mladší, tím méně zájmu o očkování mají. Je to ale potřeba i kvůli ochraně starých, apelují odborníci

K očkování se od pátku již může hlásit každý, kdo o něj má zájem a je mu alespoň 16 let. Již první den ukázal, že zájem v nejmladší skupině do 29 let není kdovíjaký, do pátečního odpoledne se přihlásila asi pětina. Odborníci se domnívají, že část z nich to zkrátka nepovažuje za důležité, myslí si, že pro ně nepředstavuje covid-19 hrozbu. Podle pediatra Jana Lebla ale má i každé tisící dítě, které covidem onemocní, závažný průběh. Podle biochemika Zdeňka Hostomského i imunologa Václava Hořejšího jde také o to, že jen proočkováním celé společnosti lze ochránit nejohroženější skupinu starých lidí. Očkování bylo tématem 90' ČT24 i Interview ČT24.
5. 6. 2021|

Přibylo necelých sedm tisíc nakažených. Policie bude karantény kontrolovat jedině s hygieniky

Testy na koronavirus odhalily v pondělí 6865 pozitivních, v mezitýdenním srovnání zhruba o 1400 méně. Počet zemřelých s covidem v Česku stoupl na 26 222. Vládní rada pro zdravotní rizika podpořila posunutí druhé dávky očkování proti covidu, vakcíny Pfizer a Moderna se budou podávat po 42 dnech. Policie upustila od plánu samostatně kontrolovat karantény a izolace, kontroly budou probíhat jedině v součinnosti s hygienou.
30. 3. 2021Aktualizováno30. 3. 2021, 23:29|

Lhůta mezi podáním dávek vakcín Moderna a Pfizer se prodlouží, už rezervované termíny se ale nemění

Rada vlády pro zdravotní rizika podpořila posun termínu druhé dávky očkování proti covidu, který už dříve avizoval ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) a prosazoval i její člen, epidemiolog Petr Smejkal. Vakcíny Pfizer a Moderna se budou nově registrovaným podávat po 42 dnech, napsali na Twitteru zástupci ministerstva zdravotnictví. Již zarezervované termíny se nezmění.
30. 3. 2021Aktualizováno30. 3. 2021, 21:20|

Hygienici uplatňují přísnější měřítka kvůli britské variantě. Mohla by být déle infekční, tvrdí studie

V Česku už v pozitivních vzorcích převládla britská varianta koronaviru. Ukazují to výsledky z laboratoří, které disponují metodou pro odhalování různých mutací. Nová realita částečně mění i trasování. K vyhodnocování rizikovosti kontaktů musejí hygienici mnohdy uplatňovat přísnější měřítka. Varianta je o 40 až 70 procent nakažlivější. Nové studie navíc varují, že by mohla být i déle infekční.
20. 2. 2021|

Počty nakažených rychle rostou i v jiných okresech, než které vláda zavřela

Od pátku nebude možné – až na výjimky – cestovat do nebo ze tří okresů, kde je vůči počtu obyvatel relativně nejvíce lidí nakažených koronavirem. Takové rozšíření nákazy právě na Trutnovsku, Sokolovsku a Chebsku dávají odborníci do souvislosti s výskytem nakažlivější varianty i s častějšími kontakty mezi lidmi. Vláda se nyní nechystá podobně izolovat i další oblasti republiky, ale koronavirus se v posledních dvou týdnech šířil v některých okresech v Čechách ještě rychleji než na Trutnovsku. Naopak na Moravě a ve Slezsku počty nově nakažených klesají.
11. 2. 2021|

Molekuly proteinů se chovají jako maličké antény. Čeští vědci toho chtějí využít

Čeští vědci popsali zajímavé vlastnosti molekul fluorescentních proteinů v buňkách. Zjistili, že se chovají jako antény – schopnost pohlcovat a vyzařovat světelné záření závisí na jejich prostorové orientaci. Objev lze využít jak v základním biologickém výzkumu, tak i při vývoji nových léčiv.
4. 12. 2020|

„Belgie měla v jarní fázi 400 úmrtí denně. Obávám se, že se toho dožijeme za dva týdny taky,“ říká imunolog

„Jsme zemí, kde čísla rostou nejrychleji na světě, to je strašně smutná věc,“ říká imunolog Václav Hořejší z Ústavu molekulární genetiky AV ČR o současné situaci s covidem-19. Česko prý může již brzy počítat stovky mrtvých denně. Cestou z krize je dodržování opatření, která by se již nemusela tolik zpřísňovat. Stav kolektivní imunity podle něj zajistí až vakcína.
12. 10. 2020|

Testovaných ubývá, počet pozitivních případů ale znovu roste. Ministerstvo chystá plán

Na to, že nákaza dál zůstává spíš v lokálních ohniscích, od tohoto týdne reagovaly laboratoře. Masové testování na koronavirus zastavily univerzity a Akademie věd. Se zlepšením epidemiologické situace nemají dost vzorků. Zatímco třeba v dubnu se v Česku dělalo až osm tisíc testů denně, nyní se počet ustálil průměrně na třech tisících.
21. 6. 2020|