TÉMA

TGV

Zkušební železniční okruh ve Velimi je technicky nejvyspělejší v Evropě. Vznikl před šedesáti lety

Šedesát let provozu si připomíná zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního ve Velimi. Nyní je nejziskovější firmou ze skupiny Českých drah. Na okruhu testují lokomotivy a vagony výrobci z Evropy i z Asie.
5. 6. 2023|

Francie už posedmé demonstrovala proti revizi penzí. Senát i přes stávky reformu schválil

Při sedmém kole stávek ve Francii proti důchodové reformě protestovalo 368 tisíc lidí, z toho 48 tisíc v Paříži, uvedla policie. Podle pořádajících odborů CGT po celé Francii měly demonstrace přes milion účastníků, z toho 300 tisíc v metropoli. Informoval o tom deník Le Monde. Prezident Emmanuel Macron, který reformu prosazuje, odmítl schůzku s odboráři. Francouzský senát v sobotu reformu i přes sérii stávek schválil.
11. 3. 2023Aktualizováno12. 3. 2023, 00:07|

Ve Velimi testují dvoupodlažní rychlovlak TGV. Poprvé sveze cestující příští rok v Paříži

Na zkušebním okruhu ve středočeské Velimi výrobce testuje nejrychlejší vlak na světě TGV nejnovější generace. Zkoušky potrvají do konce června. Ve Francii má vlak Avelia Horizon poprvé vyjet příští rok při letní olympiádě v Paříži.
9. 2. 2023Aktualizováno9. 2. 2023, 18:49|

Na železniční veletrh do Brna přijel francouzský muzejní rychlovlak

Na brněnském výstavišti začal první ročník třídenního železničního veletrhu Rail Business Days. V areálu je řada moderních lokomotiv a vlaků, a to jak pro provoz s cestujícími, tak také stavební a diagnostické stroje. Pro fanoušky má být největší atrakcí muzejní souprava vysokorychlostního vlaku TGV, který dříve jezdil ve Francii.
7. 6. 2022|

Vlak TGV je k vidění v Česku. Lidé by se mohli na vysokorychlostní trati v tuzemsku poprvé svézt v roce 2030

Do Česka přijel francouzský vlak TGV, který byl před čtyřiceti lety na začátku vysokorychlostních tratí ve Francii. Má být i symbolem příprav na tuzemskou vysokorychlostní železnici, která se má začít stavět již za pár let. Stát chce budovat rychlodráhy i formou PPP. Tuto formu financování si chce nejprve vyzkoušet na připravované modernizaci železniční tratě mezi Ševětínem a Nemanicemi v jižních Čechách, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
6. 6. 2022|

První vysokorychlostní trať v Evropě se otevřela před 45 lety. Dnes jsou jich desítky, téměř všechny na bývalém Západě

Vysokorychlostní železnice v Evropě slaví „půlkulaté“ výročí. První úsek trati pro rychlost nad 230 kilometrů za hodinu byl zprovozněn před 45 lety v Itálii. Za tu dlouhou dobu se síť rychlodrah rozrostla na tisíce kilometrů, rozsáhlé funkční vysokorychlostní sítě mají kromě Itálie také Francie, Španělsko a Německo. Další země mají jednotlivé tratě – ale zatím jsou to jen státy někdejšího Západu. Na východ od bývalé železné opony se jezdí přes 230 kilometrů za hodinu jedině v Rusku. Česko po desítkách let diskusí a přešlapování zahájilo faktickou přípravu stavby rychlodrah v minulém desetiletí.
24. 2. 2022|

TGV na začátek svezlo prezidenta Mitteranda, potom milionům Francouzů změnilo život. Jezdí 40 let

TGV neboli Vysokorychlostní vlak (Train à Grande Vitesse) patří nepochybně k tomu, nač může být Francie ve své moderní historii nejvíce hrdá. Původně oranžové, později stříbro-modré a dnes převážně bílé a černé rychlovlaky neobyčejným způsobem propojily Paříž i se vzdálenými regiony a dramaticky změnily způsob, jak Francouzi žijí, pracují a cestují. Francouzská národní železniční společnost (SNCF) provoz TGV slavnostně zahájila 22. září 1981. Od 27. září téhož roku začal pravidelný provoz těchto prvních evropských rychlovlaků na první trati mezi Paříží a Lyonem.
22. 9. 2021Aktualizováno22. 9. 2021, 20:34|

U Štrasburku vykolejil vlak TGV. Nejméně dvacet lidí je zraněných, strojvedoucí těžce

Na severovýchodě Francie ráno sjela z kolejí lokomotiva vysokorychlostní soupravy TGV s více než třemi sty pasažéry. Zranění utrpěly dvě desítky lidí. Agentura AFP uvedla, že strojvedoucí byl ve velmi vážném stavu letecky transportován do nemocnice. První poznatky naznačují, že příčinou nehody byl sesuv půdy u trati.
5. 3. 2020|

Výrobce vlaků TGV koupí za šest miliard eur vlakovou divizi společnosti Bombardier

Francouzský výrobce vlaků Alstom uzavřel předběžnou dohodu o převzetí vlakové divize kanadské strojírenské společnosti Bombardier. Za stoprocentní podíl v divizi Bombardier Transportation zaplatí 5,8 až 6,2 miliardy eur (144 až 154 miliard korun). Divize působí také v Česku, svůj výrobní závod má v České Lípě.
17. 2. 2020Aktualizováno17. 2. 2020, 20:28|

Odkud, kam a proč? Výzkum ukáže, jaký smysl dávají v Česku rychlovlaky

Vysokorychlostní železniční tratě se v Česku zatím začínají projektovat, za pět let by již mohly první úseky začít i fyzicky vznikat a nejpozději do deseti let se po nich začne i jezdit. Zatím bez jednoznačné odpovědi však je ta nejdůležitější otázka: Kdo jimi bude jezdit? Ve spolupráci několika fakult Masarykovy i Karlovy univerzity vzniká výzkum, který by to měl do detailu ukázat.
1. 2. 2020|

Odbory nepolevují. Stávka proti penzijní reformě ve Francii už překonala protest z roku 1995

Stávka odborářů ve Francii už se zařadila mezi nejdelší protesty. Většina vlakových spojů a pařížské veřejné dopravy nefunguje už 23. den v řadě, což je nejdéle za posledních 30 let. Aktuální protesty už překonaly i rok 1995, kdy nakonec odbory donutily vládu stáhnout penzijní reformu. Dopravci doufají, že uspějí i tentokrát a prezident Macron změny v důchodovém systému stáhne.
27. 12. 2019|

Kvůli Macronově důchodové reformě vyrazilo do ulic 800 tisíc Francouzů

Přes 800 tisíc lidí vyšlo podle francouzské vlády do ulic měst ve snaze donutit prezidenta Emmanuela Macrona, aby si rozmyslel reformu důchodového systému. Na protest proti jeho plánu stávkovali ve velkém zaměstnanci státních drah či městských dopravních podniků a také učitelé a zdravotníci. V Paříži podle ministerstva vnitra demonstrovalo 65 tisíc lidí, policie zde rozháněla výtržníky slzným plynem. V menším rozsahu by měla stávka pokračovat i v pátek.
5. 12. 2019Aktualizováno5. 12. 2019, 22:35|

Čeští železničáři koupili know-how francouzských vysokorychlostních tratí. Chtějí tak zrychlit přípravu

České vysokorychlostní tratě se budou řídit vzorem z nejklasičtějších – totiž francouzskými tratěmi LGV, po kterých se jezdí již od začátku 80. let. Správa železniční dopravní cesty uzavřela na Železniční konferenci v Dříteči u Pardubic memorandum s Francouzskou státní železniční společností (SNCF), které umožní převzít francouzské normy a předpisy pro stavbu. SŽDC chce první vysokorychlostní trať (VRT) v Česku začít stavět za šest let.
12. 4. 2019|

Evropská komise zarazila spojení Siemensu a Alstomu. Obává se dominance na železničním trhu

Evropská komise zablokovala fúzi německého Siemensu a francouzské společnosti Alstom. Podle ní by vznikl nezpochybnitelný lídr trhu, což by ohrozilo sektor v oblasti železniční signalizační techniky a vysokorychlostních vlaků. Oznámila to komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.
6. 2. 2019Aktualizováno6. 2. 2019, 13:01|