TÉMA

Martin Kupka

Soutěž na návrh terminálu vysokorychlostní železnice v Jihlavě má vítěze. Některé obce ale s plány tratí nesouhlasí

Architektonickou soutěž na terminál plánované vysokorychlostní železnice (VRT) v Jihlavě-Pávově vyhrálo francouzsko-české sdružení Arep Architectes – monom. Terminál bude sloužit jako přestupní uzel mezi VRT, regionálními vlaky, autobusy a městskými trolejbusy, cestující tam budou přijíždět také auty. Denně odbaví až šest tisíc cestujících. Stavba s předpokládanou hodnotou dvě a tři čtvrtě miliardy korun obsahující i přemostění dálnice D1 by měla začít v roce 2029. Někde ale s plány vysokorychlostních tratí stále nesouhlasí. Například třináct obcí na Havlíčkobrodsku. Jejich memorandum mimo jiné žádá o diskusi o dopadech projektu.
včera|

Nepodceňujeme přípravu, uvedl Fiala. Vláda zadala rozsáhlou socioekonomickou studii o dopadu dostavby Dukovan

Vláda chce zmírnit negativní dopady chystané dostavby jaderné elektrárny v Dukovanech na Třebíčsku na okolní obce a města, a naopak udělat z této strategické investice výhodu pro celý region. Na Vysočině, kde zástupci vlády jednali o socioekonomických dopadech v souvislosti se stavbou nových bloků v Dukovanech, to řekl premiér Petr Fiala (ODS). Na dopravní stavby vyčlení skoro čtrnáct miliard korun. Kromě Fialy se jednání účastnil předseda Senátu Miloš Vystrčil (ODS), ministr dopravy Martin Kupka ODS), ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti), hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek (ODS a STO), jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL) a generální ředitel firmy ČEZ Daniel Beneš.
25. 3. 2024Aktualizováno25. 3. 2024, 17:29|

Zpomalit vysokorychlostní tratě odmítají Kupka i Havlíček. Podle Davis je třeba myslet na regiony

S tím, jak se blíží plánovaný termín zahájení prvních staveb vysokorychlostních tratí v Česku, sílí i hlasy proti nim. Týkají se detailů – zejména se některé obce a jejich obyvatelé vymezují proti plánovanému trasování železnic – ale i celku. Některé ekologické spolky vyzvaly, aby se nové tratě stavěly na podstatně nižší rychlost než zatím zvažovaných 320 kilometrů za hodinu, spíše jen kolem 200 až 250 kilometrů. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) i jeho předchůdce, místopředseda ANO Karel Havlíček, to odmítli. Nicméně podle Havlíčka nesmí mít stát ani příliš velké oči a neplánovat víc tratí, než dokáže zaplatit. Kupka, Havlíček a spolupředsedkyně Zelených Magdalena Davis diskutovali o vysokorychlostních železnicích v Otázkách Václava Moravce.
24. 3. 2024|

Z české opozice zní hlasy na podporu Pellegriniho, z koalice pro Korčoka

Hlasy na podporu Ivana Korčoka znějí od některých politiků české vládní koalice, zatímco představitel opozice podpořil Petera Pellegriniho. V Otázkách Václava Moravce řekl místopředseda vládní ODS a ministr dopravy Martin Kupka, že považuje vítěze prvního kola slovenských prezidentských voleb Korčoka za lepšího kandidáta. Místopředseda opozičního ANO a místopředseda Poslanecké sněmovny Karel Havlíček naopak řekl, že si dovede představit druhého postupujícího kandidáta Pellegriniho jako nového slovenského prezidenta. Spolupředsedkyně mimosněmovních Zelených Magdalena Davis pak uvedla, že pro její stranu není ideální ani jeden účastník druhého kola, nejvíce by jí vyhovovalo, kdyby do druhého volebního období pokračovala dosavadní slovenská prezidentka Zuzana Čaputová.
24. 3. 2024|

Kupka vnímá rozpor mezi činy a slovy politiků ANO týkajícími se Ukrajiny. Havlíček to vysvětluje potřebou řešit možnou „variantu B“

Mimořádná sněmovní schůze má podle předsedy poslaneckého klubu Pirátů Jakuba Michálka nastolit základní hodnotový směr dalších kroků vůči Ukrajině. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v úterních Událostech, komentářích souhlasil, že Česká republika potřebuje jednoznačnou pozici. Je potřeba přemýšlet, co nastane, když se věci nebudou dařit tak, jak si všichni představujeme, řekl k situaci v zemi bránící se ruské agresi místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO). Člen sněmovního výboru pro bezpečnost Radek Koten (SPD) prohlásil, že kabinet „chce zajistit další financování pokračování zabíjení na Ukrajině“.
20. 3. 2024|

Teplické nádraží znovu vypadá jako v 19. století. Rekonstrukce je hotová jen zvenku, interiéry čekají na nájemce

Nádražní budova v Teplicích je po rekonstrukci – alespoň zvenku, kde se jí vrátil původní vzhled. Uvnitř ještě není plně zařízená, protože se Správě železnic nepodařilo najít nájemce prostor. Oprava historické budovy z poloviny 19. století stála 325 milionů korun a byla to zároveň poslední součást modernizace trati z Teplic do Ústí nad Labem.
19. 3. 2024|

Český vozový park stárne od covidu rychleji, průměrný věk aut je šestnáct let

Po českých silnicích jezdí čím dál starší auta. Jejich aktuální průměrný věk činí šestnáct let. Cena aut v posledních letech totiž prudce vzrostla, hlavně kvůli opatřením pro snížení emisí v dopravě. A následně zdražovala i ta ojetá. I tak se jich v Česku loni prodalo třikrát více než nových. Výsledkem je třetí nejstarší vozový park v Evropské unii.
17. 3. 2024|

Vláda na výjezdním zasedání jednala o dopravě. Podle premiéra je zásadní dálnice D35

Investice do dopravy a školství v Libereckém a Královéhradeckém kraji byly tématem pro vládu Petra Fialy (ODS) na jejím zasedání v Jablonci nad Nisou. Na konci letošního roku by mělo být na dálnici D35 rozestavěno 64 kilometrů silnice. Stavba by tak podle premiéra měla patřit k největším stavbám tohoto typu ve střední Evropě.
13. 3. 2024Aktualizováno13. 3. 2024, 19:38|

Soud zamítl žalobu Dětí Země na povolení D1 u Přerova, stavba tak může pokračovat

Krajský soud v Olomouci zamítl žalobu spolku Děti Země proti rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky (ODS), kterým byla v prosinci 2022 potvrzena právní moc stavebního povolení na budování posledního úseku dálnice D1 u Přerova. Dopravní stavba tak může pokračovat podle harmonogramu. Desetikilometrová část dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi má být zprovozněna v březnu 2026. Na sociální síti X to oznámil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Stavba D1 u Přerova byla zahájena loni v lednu, stát má téměř sedm miliard korun.
13. 3. 2024|

Pachatele těžkých dopravních přestupků čekají od dubna povinné terapie. Mají změnit jejich přístup k jízdě

Terapeutickými programy budou muset od dubna povinně procházet pachatelé těžších dopravních přestupků, kteří budou chtít zpět řidičské oprávnění. Povinnost se bude týkat například těch, kdo mají zákaz řízení nejméně na rok a půl, nebo těch, kdo odmítnou dechovou zkoušku. Program terapií zpracovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s výzkumnými pracovišti.
12. 3. 2024|

Sněmovna souhlasí s rozvojem labské vodní cesty. Vláda také čelila interpelacím poslanců

Poslanci ve čtvrtek v úvodním kole podpořili smlouvu s Německem o údržbě a rozvoji labské vodní cesty. Ta mimo jiné stanoví základní parametry pro fungování vodní cesty z Pardubic do Hamburku. Sněmovna se také věnovala interpelacím. Premiér Petr Fiala (ODS) se při nich vyjádřil k ukončení česko-slovenských mezivládních konzultací, které podle něj neznamená, že se nebudou konat jiná jednání či debaty o spolupráci.
7. 3. 2024Aktualizováno7. 3. 2024, 20:48|

Senát schválil rozšíření ochrany kulturních památek dočasně zapůjčených do Česka z ciziny

Horní komora schválila navrhované rozšíření ochrany kulturních památek dočasně zapůjčených do Česka z ciziny, například na výstavy, proti případné exekuci. Úprava podle předkladatelů poslanecké novely památkového zákona umožní konání výstavy z pokladů čínských císařů ze sbírek tchajwanského Národního palácového muzea a do budoucna i dalších výstavních akcí. Senát rovněž schválil novelu o pozemních komunikacích. Podle ní by řidiči kamionů už neměli platit pokuty za to, když se při vysokorychlostním vážení zjistí, že jejich vůz je přetížený.
7. 3. 2024Aktualizováno7. 3. 2024, 12:00|

Dálniční známka by měla znovu zdražit od ledna 2025, nastínil Kupka

Cena dálniční známky by se měla znovu zvednout od ledna příštího roku. Růst by měla podle vývoje inflace. V České televizi to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Přesnou částku, o kterou by se měla známka zdražit, oznámí jeho resort ve druhé polovině letošního roku. Dálniční kupon naposledy zdražil 1. března, u roční známky se cena zvýšila z 1500 na 2300 korun.
2. 3. 2024|

Je to nepopulární, ale nutné, říká Kupka o zdražení dálničních známek. Podle Kolovratníka je částka příliš vysoká

Lidé zaplatí víc peněz za jízdu po dálnicích. Od pátku roční známka zdražila o osm stovek, na 2300 korun. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Událostech, komentářích nové ceny hájil s tím, že je to sice nepopulární krok, ale motoristé prý uvidí, že se dálniční síť rozrůstá. Místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO) naopak míní, že jde o příliš vysoké, skokové zdražení.
2. 3. 2024|

Ministerstvo dosáhlo podstatného dílčího kroku pro vysokorychlostní trať mezi Brnem a Vídní. Stavět by se mohlo už za dva roky

Ministerstvo dopravy dostalo první pozitivní stanovisko EIA v takzvaném zjišťovacím řízení na stavbu vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Vídní. Podle ministra Martina Kupky (ODS) to znamená, že by se v roce 2026 mohlo začít stavět. Správa železnic ale ještě musí získat konečné posouzení vlivů na životní prostředí a stavební povolení. Hovoří se o tom, že první vysokorychlostní úseky mají být hotové po roce 2030.
29. 2. 2024|

Kamiony se předjíždějí i tam, kde to mají zakázáno. Policie za den přistihla desítky řidičů

Na to, zda se kamiony nepředjíždějí tam, kde je to zakázáno, se zaměřila policie. V úterý přistihla při předjíždění v zákazu tři desítky řidičů kamionů. Potvrdilo to zkušenosti z ledna, kdy policejní hlídky zaznamenaly za měsíc přes sedm stovek porušení zákazu. Řidičům již za předjíždění v zákazu nehrozí ztráta průkazu, policie jim naopak může dávat blokové pokuty na místě. Pro policisty to znamená, že jim zpracování přestupku zabere méně času, který pak mohou věnovat dohledu v provozu.
27. 2. 2024|

Začala stavba posledního úseku západního obchvatu Olomouce

Dlouho plánovaná stavba olomouckého obchvatu, která je součástí dálnice D35, začala. Kvůli chybějícímu úseku zatím řidiči často stojí v dlouhých kolonách před kruhovým objezdem u nákupního centra na okraji města. Po dokončení stavby by měla být doprava mezi výpadovkami na Brno a Hradec Králové plynulá. Stavbu poslední části dálničního obchvatu dlouho komplikovaly spory o vedení trasy.
27. 2. 2024|

Ministerstvo dopravy varuje před weby nabízejícími předražené dálniční známky

Lidé se v posledních dnech obracejí na ministerstvo dopravy a Českou obchodní inspekci (ČOI) kvůli některým webům, které nabízejí dražší dálniční známky, než stanovuje vládní nařízení. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) motoristům k nákupu známek doporučuje oficiální webové stránky, pobočky České pošty nebo čerpací stanice EuroOil. ČOI se při kontrolách zaměřuje na správnost a úplnost informací o ceně elektronické dálniční známky a s tím spojených služeb.
19. 2. 2024|

Stavba prvního úseku kapacitní silnice z Brna na Svitavy začne za dva roky

Za dva roky začne stavba prvního úseku kapacitní silnice z Brna na Svitavy, oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Silničáři Jihomoravský kraj požádali o územní rozhodnutí, následovat budou výkupy pozemků. O alternativě k přetížené silnici I/43, která vede z Brna do Svitav, se mluví už několik desetiletí. Hotovo by podle odhadů mohlo být v roce 2032.
17. 2. 2024|

„Vrátili jsme se do normálu,“ zaznělo v debatě se Zamrazilovou či Horskou o inflaci. Politici se přeli, čí je to zásluha

Inflace v lednu zpomalila na 2,3 procenta, a předčila tak odhady České národní banky (ČNB). Pokles ovlivnilo zejména snížení cen potravin. V tomto ohledu ale podle viceguvernérky České národní banky Evy Zamrazilové musíme být obezřetní, obchodníci by totiž lednové přecenění mohli plíživým způsobem promítnout v únoru a březnu, řekla v pořadu 90' ČT24. Pokles inflace kladně hodnotí i hlavní ekonomka Raiffeisenbank a členka Národní ekonomické rady vlády (NERV) Helena Horská a bývalý ministr financí Ivan Pilip, kteří byli také hosty pořadu. Shodují se na tom, že by ČNB měla využít devizové rezervy, a stabilizovat tak klesající kurz koruny. O tématu debatovali také ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a člen sněmovního rozpočtového výboru Patrik Nacher (za ANO) ve čtvrtečních Událostech, komentářích.
15. 2. 2024Aktualizováno15. 2. 2024, 23:24|

Růst mýtného zhruba o patnáct procent vláda podpořila

Vláda ve středu schválila zvýšení mýtného zhruba o patnáct procent od 1. března i s chybou, kterou ve výpočtu udělali úředníci ministerstva dopravy. Opravené sazby začnou platit od 25. března, lišit se budou o haléře, uvedl po jednání kabinetu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pro většinu nákladních vozidel podle něj bude mýtné i po 25. březnu stejné jako od začátku měsíce, dopad chyby na rozpočet také očekává minimální. Dopravci kvůli změnám očekávají bezprostřední zdražení dopravy.
14. 2. 2024Aktualizováno14. 2. 2024, 15:30|

Převod auta lze nově vyřídit on-line, uživatelům tak odpadne minimálně jedna cesta na úřad

Žádosti o převod vlastníka vozidla nebo o vydání doplňkové registrační značky mohou lidé nově podávat přes Portál dopravy. Uživatelům tak odpadne minimálně jedna cestu na úřad. Při on-line žádosti navíc získají dvacetiprocentní slevu ze správního poplatku, informovali zástupci ministerstva dopravy. Služby jsou zatím dostupné jen fyzickým osobám.
12. 2. 2024|

Česko se při hlasování o paktu o migraci a azylu EU zdrží. Podle Kupky je nový návrh horší než předchozí

Česko se při hlasování o paktu o migraci a azylu Evropské unie zdrží. Po jednání vlády to ve středu řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Nová podoba návrhu je podle něj pro Česko horší než ta, na níž se podílelo během svého předsednictví. Zdůraznil, že pokud by byl pakt přijat, neznamená to, že by Česko mělo povinnost přijímat migranty.
7. 2. 2024|

Železničáři zmodernizovali trať z Pardubic do Stéblové. Dvě koleje vedou i po novém mostě

Po dvou a půl letech skončila modernizace trati mezi Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Úsek má nyní dvě koleje, dvojkolejný je i nový most přes Labe. Trať spojuje dvě krajská města – Pardubice a Hradec Králové. Vlaky tam budou moci jezdit rychleji, cestování bude i bezpečnější, řekli zástupci Správy železnic. Modernizace trati stála 3,26 miliardy korun, Evropská dotace uhradí osmdesát procent.
6. 2. 2024|