TÉMA

Počítačové hry

Po pandemii se zvýšila závislost na videohrách

Herní porucha, tedy závislost na hraní počítačových či internetových her, se vyskytuje u stále většího počtu lidí. Výskyt této duševní poruchy se výrazně zvýšil v letech pandemie covidu. Dvě studie, na nichž se podílel Ivan Ropovik z Národního institutu SYRI v Brně, zjistily, že porucha souvisí se závislostí na internetu a médiích a rozvíjí úzkostné stavy.
21. 1. 2024|

Indiana Jones proti Veřejné bezpečnosti. Kniha mapuje, jak amatérští programátoři obehrávali železnou oponu

Hlavní videoherní scénou jsou historicky Japonsko a Spojené státy. I v normalizačním Československu ale hry vznikaly. Místní programátoři dokonce patřili k prvním na světě, kteří hry soustavně používali k vyprávění osobních příběhů i k politickému aktivismu. Tématu se věnuje kniha Jak obehrát železnou oponu. Výzkumník Jaroslav Švelch ji nejprve vydal v americkém nakladatelství MIT Press, nyní je dostupná i v češtině.
25. 5. 2023|

Děti jsou v mobilu dvě a půl hodiny ve všední den a čtyři ve volný. Některé zanedbávají i spánek či jídlo

Digitální technologie hrají stále významnější roli ve volném čase dětí. Na počítači, mobilu nebo tabletu stráví žáci a žákyně ve věku od 11 do 15 let v průměru přes dvě a půl hodiny denně. O víkendu ještě mnohem víc. Vyplývá to ze studie Sociologického ústavu akademie věd, která se zaměřila i na jejich další volnočasové aktivity.
10. 2. 2023|

Herní svět bojuje i ve skutečnosti: Zaklínač se stahuje z Ruska, střílení v Doomu pomáhá Ukrajině

Solidaritu s Ukrajinou vyjadřují ve světě i v Česku také vývojáři počítačových her. Peníze z prodeje virtuálních bojů posílají na sbírky pro zemi čelící skutečné agresi. Některé videoherní společnosti se také rozhodly, že své hry pozastaví nebo je nadále nebudou prodávat v Rusku, případně i v Bělorusku.
8. 3. 2022|

Česká vývojářská studia stále rostou, brzdí je ale nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců

Končící rok 2021 byl znovu úspěšný pro herní průmysl celosvětově i v Česku. Přibývají nová studia a pracuje se v nich asi na dvou stovkách projektů. Nedostatek kvalifikované pracovní síly ale významně brzdí další rozvoj odvětví, které ročně generuje zisk přes pět miliard korun.
29. 12. 2021|

Vrcholí nákupní slevová kampaň Black Friday, stoupají také počty přepravovaných balíků

Nákupní slevová akce Black Friday přilákala do kamenných obchodů i na výdejní místa e-shopů a dopravců tisíce zákazníků. Slevové kampaně jsou letos výjimečně dlouhé. Někteří obchodníci je vztáhli i na celý měsíc. Kvůli výpadkům u dodavatelů je ale některé zboží hůř dostupné, hlavně elektronika. Lidé využívají slevové akce především k nákupu vánočních dárků. Pospíchají i kvůli zhoršující se epidemické situaci.
26. 11. 2021|

Lídři odpovídali v superdebatě i na otázky připravené umělou inteligencí

ČT24 požádala vědce, kteří spolupracují s Univerzitou Karlovou, aby oficiální životopisy lídrů i části jejich programů, které se týkají budoucnosti, zadali ke zpracování umělé inteligenci jménem Matylda. Ta připravila pro každého účastníka předvolební superdebaty otázku. Odpovídali Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (SPOLU), Vojtěch Filip (KSČM), Jan Hamáček (ČSSD), Zuzana Majerová Zahradníková (Trikolora), Tomio Okamura (SPD), Vít Rakušan (PirátiSTAN) a Robert Šlachta (PŘÍSAHA).
7. 10. 2021|

Americkými městy se šíří vlna kriminality náctiletých, mohou za ní být zavřené školy

Kromě pandemie koronaviru řeší Washington a další americká města také epidemii kriminality. Výrazně přibývá přepadení. Zločinů se často dopouštějí náctiletí, proto někteří odborníci zmiňují vliv už téměř rok uzavřených škol. Místo vyučování podle nich část dospívajících tráví dny na ulicích a nudu zahánějí třeba krádežemi vozidel.
14. 3. 2021|

Videoherní průmysl se stal během pandemie gigantem. Kvůli izolaci se lidé uchylují k virtuálnímu světu

Zatímco pandemie covidu-19 negativně ovlivnila téměř všechny aspekty života a zábavního průmyslu, úspěch videoherní branže naopak prudce narostl. Kvůli přísným protiepidemickým opatřením a častým uzávěrám lidé hledají způsoby, jak trávit v izolaci čas. Mnoho z nich se obrátilo právě k virtuálnímu světu. Již velmi úspěšný průmysl tak díky epidemii zaznamenal nejlepší rok za poslední dekádu.
19. 2. 2021|

Objem přenesených mobilních dat stoupl až o polovinu. Za nárůstem stojí on-line výuka, home office i hry

Lidé v době pandemie používají až o polovinu více dat a také častěji telefonují. Česká televize oslovila všechny tři největší operátory. Potvrdili, že objem přenesených dat byl říjnu i listopadu až o polovinu větší oproti běžnému měsíci tohoto roku. Za nárůstem je nejen práce a výuka z domova, ale také streamovací platformy a hraní her on-line.
2. 12. 2020|

Vychází remake kultovní počítačové hry Mafia. Pracoval na ní tým 150 lidí

Jedna z nejúspěšnějších českých počítačových her vychází v nové podobě. Vývojáři vytvořili remake slavné hry Mafia z roku 2002 a pod názvem Mafia: Definitive Edition je od pátku dostupná i pro herní konzole. Tým 150 lidí z Česka, Velké Británie a Spojených států na ní pracoval dva a půl roku.
25. 9. 2020|

Česká firma Bohemia Interactive popřela, že v ní získala podíl čínská společnost Tencent

Česká společnost vyvíjející počítačové hry Bohemia Interactive popřela informace médií, že do ní majetkově vstoupila čínská internetová firma Tencent. Firmy spolu dřív jednaly a v budoucnu mohou spolupracovat,  oznámila česká společnost. V úterý server The Information napsal, že čínský technologický gigant měl v české firmě získat podíl mezi 70 a 80 procenty za 260 milionů dolarů (6,2 miliardy korun).
3. 6. 2020Aktualizováno3. 6. 2020, 12:51|

Středočeské muzeum je zachuchleno do animace

Příběh animace a zároveň i animaci příběhu přibližuje návštěvníkům nová interaktivní výstava v Roztokách u Prahy. Instalace Zachuchleno vznikla ve spolupráci tamního Středočeského muzea a písecké dětské galerii Sladovna a vychází z české úspěšné počítačové hry Chuchel.
1. 5. 2019|

Sezení před obrazovkou dětem škodí, varuje WHO. Do dvou let věku by se jí měly vyhýbat úplně

Světová zdravotnická organizace (WHO) poprvé vydala doporučení ohledně denního režimu u dětí mladších pěti let. Uvádí v něm například to, že v prvních dvou letech života by dítě nemělo sedávat před televizní obrazovkou či hrát počítačové hry, v dalších třech letech by takové aktivity neměly zabírat více než hodinu denně. Zásady WHO naopak zdůrazňují význam pohybu a kvalitního spánku pro zdravý vývoj těch nejmladších. Souhlasí s nimi i české ministerstvo zdravotnictví.
26. 4. 2019|
Brexit

Na Ostrovy míří kvůli brexitu méně architektů. Kreativní průmysl se bojí odchodu z EU bez dohody

Jednání britské premiérky Mayové s představiteli Evropské unie o podobě brexitu nepřinesla ve čtvrtek žádný pokrok. Další kolo mají v pondělí ve Štrasburku zahájit britský ministr pro brexit Stephen Barclay a hlavní unijní vyjednavač Michel Barnier. Politická a ekonomická nejistota, jak bude brexit vypadat, má dopad i na ta britská průmyslová odvětví, o kterých se tolik nemluví. Patří mezi ně třeba kreativní průmysl.
8. 2. 2019|

Ve hře Kingdom Come jsme vysázeli přes milion a půl stromů, říká její tvůrce Vávra

Hra Kingdom Come: Deliverance má být největší, nejlepší i nejdražší hrou v českých dějinách. Čekají na ni hráči po celém světě a právě dnes se začala prodávat. Hostem Studia 6 byl její hlavní tvůrce, Daniel Vávra.
13. 2. 2018|

Vychází nejočekávanější česká hra. Kingdom Come ukazuje středověké Čechy drsně a realisticky

V úterý 13. února vychází nejočekávanější česká počítačová hra. Fanoušky zavede do středověkých Čech, kterými kvůli mocenským hrám lucemburských bratří Václava a Zikmunda zmítá chaos a bezvládí, a už teď se na ni těší milionů hráčů po celém světě. V čem je tak výjimečná?
12. 2. 2018|

Můžete se stát závislými na videohrách? Světová zdravotnická organizace si myslí, že ano

Světová zdravotnická organizace WHO chce do svého seznamu nemocí a chorob od roku 2018 zahrnovat i problémy, které souvisí s hraním videoher. Tvrdí to zpráva odborného časopisu New Scientist z konce prosince.
27. 12. 2017|

Umělá inteligence pohlídá, aby hráči nepodváděli ve hře Counter-Strike

Každý den se po celé Zemi odehraje asi milion her Counter-Strike. Podle odhadů se v každé dvacáté objeví někdo, kdo podvádí. Pro herní vývojáře i hráče představují nepříjemný problém – odrazují další hráče.
17. 2. 2017|

Fenomén Minecraft v Česku: děti ho hrají 11 hodin týdně a 16 procent je na něm závislých

Centrum prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci zkoumalo oblíbenou počítačovou hru Minecraft a její vliv na dětskou populaci. V českém prostředí se výzkum s názvem Fenomén Minecraft uskutečnil ve spolupráci s firmami Google a Vodafone. Zapojilo se do něj více než 2300 aktivních, především dětských hráčů všech krajů ČR.
6. 2. 2017|