Analýza 300 tisíc tweetů odhaluje emoce Američanů před volbami. Vykazují překvapení, ale i znechucení

Spojené státy si vybírají příštího amerického prezidenta. Předvolební průzkumy stejně jako před čtyřmi lety favorizují kandidáta demokratů. Joe Biden by tak podle nich měl porazit současného prezidenta Donalda Trumpa. Odráží ale výzkumy věrohodně nálady americké veřejnosti? Web ČT24 ve své analýze odhaluje, jaké emoce před volbami převažují vůči oběma kandidátům na sociální síti Twitter, a to v téměř 300 tisících příspěvcích.

Donald Trump a Joe Biden na poslední předvolební debatě v Nashvillu
Zdroj: Reuters

Zatímco v Česku používá sociální síť Twitter pouze několik stovek tisíc lidí, ve Spojených státech je situace značně odlišná. Na Twitteru je tam aktivních téměř 69 milionů obyvatel.

Je přitom důležité zmínit, že mezi aktivními uživateli převažují na Twitteru spíše mladší a vzdělanější lidé, než je tomu v běžné americké populaci. Výsledky analýzy tak mohou sice leccos naznačovat, ale hlavně v rámci dění na Twitteru, nelze je brát jako sociodemograficky reprezentativní.

Nejčastější hashtagy

Důraz Twitteru na omezený rozsah příspěvků přímo vybízí ke sdílení bezprostředních reakcí na aktuální dění, často jsou plné emocí. Sledováním konkrétních hashtagů v jednotlivých tweetech je tak možné pozorovat reakci na určité společenské a politické události.

Analýza se zaměřuje na všech téměř 300 tisíc příspěvků, které američtí uživatelé Twitteru napsali v souvislosti s některým z kandidátů na amerického prezidenta v období po poslední prezidentské debatě až do 30. října.

Aby byl zachycen co nejširší okruh twitterových diskusí týkajících se amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho vyzyvatele Joea Bidena, byly u každého z nich zvoleny dva nejčastější obecné hastagy vycházející ze jmen obou kandidátů a další dva hashtagy, kterými jim lidé vyjadřují podporu.

U Trumpa jsou takovými hashtagy #MAGA odkazující na Trumpovo předvolební heslo Make America Great Again a #Trump2020.

U Bidena je nejčastějším #BidenHarris2020, který je bezkonkurenčně nejsdílenějším ze sledovaných hashtagů. Vyskytuje se téměř v 96 tisících tweetech. Zdá se tak, že Bidenova spolupráce s kandidátkou na viceprezidentku Kamalou Harrisovou alespoň na Twitteru funguje. Naopak současný viceprezident Mike Pence ve tweetech příliš nerezonuje. Druhým sledovaným hashtagem vyjadřujícím podporu demokratům je #VoteBlue odkazující na modrou barvu, která je vlastní Demokratické straně.

Ve vybraném období je možné sledovat dva momenty, kdy ruch debat o obou prezidentských kandidátech zesílil. Tím intenzivnějším je hned 23. říjen, tedy den po poslední prezidentské debatě v Nashvillu, kdy americká veřejnost hodnotila výkon obou kandidátů. V souvislosti s oběma politiky přibylo v tento den přibližně dvakrát více tweetů než v těch následujících. K dalšímu nárůstu pak došlo mezi 27. a 28. říjnem, kdy se sešlo několik zásadních předvolebních událostí.

Bývalý prezident Barack Obama vystoupil na mítinku na Floridě na Bidenovu podporu a ostře zkritizoval Trumpa kvůli „zpackanému“ boji s epidemií covidu-19. Ve stejný den zároveň poprvé samostatně vystoupila na podporu svého manžela první dáma USA Melania Trumpová a označila Bidena za „socialistu“. Americký senát navíc ve stejný den schválil nominaci značně diskutované konzervativní právničky Amy Coneyové Barrettové do funkce soudkyně nejvyššího soudu.

V těchto dnech umístil Donald Trump na Twitter také zprávu, která se stala nejoblíbenějším tweetem z analyzovaných příspěvků – „like“ mu dalo přes 157 tisíc lidí. Trump v něm děkuje za billboard na svou podporu, na který narazil po přistání ve Wisconsinu.

Pojďte volit!

Kromě klíčových hashtagů se jich ale v příspěvcích objevují celkově desítky tisíc dalších. Ty nejvíce využívané mohou napovědět, jakou podobu má letošní souboj o Bílý dům. U demokratů je velmi typickým rysem výzva k účasti ve volbách, časté jsou hashtagy #Vote, #VoteEarly nebo #VoteHimOut. Právě nízká mobilizace jejich voličů totiž byla jedním z hlavních faktorů, kvůli kterým demokraté v roce 2016 těsně prohráli v několika klíčových státech.

Hashtagy související s oběma kandidáty vizualizované jako symboly republikánské a demokratické strany Hashtagy související s oběma kandidáty vizualizované jako symboly republikánské a demokratické strany

Mezi časté hashtagy se tak u obou kandidátů dostávají do popředí státy, jako je Pensylvánie, Ohio, Florida nebo překvapivě také Texas, kde Trumpovi podle průzkumů hrozí, že přijde o republikánskou baštu s vysokým počtem volitelů. Trumpovi příznivci ve svých tweetech také často užívají hesla #KAG (Keep America Great) nebo #GOP (Grand Old Party – staré označení pro Republikánskou stranu).

V příspěvcích týkajících se obou kandidátů je bezpochyby ústředním tématem nemoc covid-19. Mezi častými hashtagy se ale také objevují odkazy na kauzy Bidenova syna Huntera Bidena, u Donalda Trumpa také důraz na Čínu.

V tweetech o Trumpovi dominuje emoce překvapení. U Bidena pocity očekávání a důvěry

Zkoumáním emocí v textech se stále častěji zabývá celá řada výzkumníků. Rozvoj nových technologií jim umožňuje využívat komplexní algoritmy, které jednotlivým frázím a slovním spojením přiřazují konkrétní emoce. Při využití statistického programu je možné podrobit analýze obrovské množství dat. V tomto případě je tak možné analyzovat téměř 300 tisíc tweetů týkajících se obou prezidentských kandidátů a obsahujících více než šest milionů slov.

Algoritmy nejlépe pracují s anglickojazyčným textem, u jiných jazyků je zatím jejich využití složitější. Vzhledem k tomu, že se analýza zaměřuje na americké volby a diskuse se tak odehrává především v angličtině, není toto omezení i přes růst jazykových menšin v posledních letech nijak zásadní.

Souhrnná analýza tweetů amerických uživatelů Twitteru provedená v posledních říjnových dnech naznačuje, že se rozvrstvení jednotlivých emocí vůči oběma kandidátům liší. V případě Trumpa je dominantní emocí pocit překvapení, který je součástí více než 23 procent všech sledovaných tweetů týkajících se republikánského prezidenta. Naopak u jeho vyzyvatele Bidena je podíl takových tweetů pouze 13,2 procenta. Zda tato emoce ztělesňuje údiv nad konkrétními kroky prezidenta, nebo naopak víru v opětovné Trumpovo překvapivé vítězství navzdory průzkumům veřejného mínění, není možné zcela jednoznačně určit.

To, že může být tento posledně jmenovaný scénář validní, ale ukazuje rostoucí podíl této emoce při zahrnutí pouze hashtagů vyjadřující podporu stávajícímu prezidentovi – v tomto případě je tento podíl až o procento vyšší.

Naopak u Bidena dominuje s 19 procenty emoce důvěry, hned za ní následuje s 15,6 procenta pocit očekávání. Podíl obou těchto pocitů je tak u Bidena významně vyšší než u Trumpa. V obou případech jde o emoce, které naznačují netrpělivé vyhlížení směrem k definitivnímu rozhodnutí ve volbách. Obdobný odstup má Biden od Trumpa také v případě emoce radosti.

Ryze negativní emoce tvoří 40 procent

Značně pesimističtější skutečností poté je, že jsou v příspěvcích výrazně zastoupeny také čistě negativní emoce znechucení, smutku, strachu a zlosti. U obou kandidátů je jejich podíl přibližně stejný – okolo 40 procent. V souvislosti s Bidenem se ve větší míře vyskytují emoce zlosti a smutku, naopak u příspěvků zmiňujících stávajícího prezidenta se častěji objevují emoce strachu a znechucení.

Na rostoucí agresivitu v americké společnosti upozorňují také průběžné výzkumy společnosti Voter Study Group a několika dalších organizací. Podle těch za poslední tři roky také výrazně vzrostl počet Američanů, kteří považují násilí za přípustné při prosazování politických cílů. Myslí si to třetina demokratů a ještě o něco víc republikánů. Americké úřady už dokonce zadržely několik lidí kvůli plánování vraždy Joea Bidena i Donalda Trumpa. Výhrůžky smrtí dostávají i voliči, kteří se veřejně vysloví pro jednoho z kandidátů.

K analýze twitterových příspěvků je třeba ještě doplnit, že byla zároveň provedena u každého hashtagu samostatně, aby bylo možné předejít výraznému zkreslení dat při jejich zkombinování.

Obecně platí, že ve tweetech obsahujících podporovatelské hashtagy je o něco méně negativních emocí, naopak přináší větší míru očekávání, radosti nebo důvěry. U obou kandidátů jsou ale tyto trendy v rozložení emocí obdobné, nedochází tak k výraznému zkreslení výsledků.