Běžné navigace jsou na Západní břeh krátké. Palestinci si proto vytvořili vlastní aplikaci

Palestinští řidiči na Západním břehu Jordánu mají novou mobilní aplikaci. Na rozdíl od těch globálně známých má být šitá na míru místní specifické dopravní situaci. I obyčejné plánování jízd v tomto regionu totiž ovlivňuje politika.

Video Události
video

Události: Palestincům na silnicích Západního břehu pomáhá speciální aplikace

„Jsme v izraelské osadě na Západním břehu. Míříme do palestinského města Tajbe u Jeruzaléma. Jenže běžné navigační aplikace se najednou začínají chovat podivně a nabízejí nám skoro dvouhodinové klikaté trasy,“ popisuje zpravodaj ČT David Borek potíže, se kterými se řidiči v oblasti potýkají. Západní břeh je totiž rébusem i pro mobilní vývojáře.

Například u největšího kontrolního stanoviště v Jeruzalémě, kterým je Kalandia na severním okraji města, každý den vznikají mnohahodinové dopravní zácpy.

Palestinský taxikář Músa někdy jezdí osmikilometrovou trasu z Kalandie do Ramaláhu i tři hodiny. A běžné navigace v mobilu nepomůžou. Nemají dost dat o aktuálních dopravních a politických nuancích. „Máme tu aplikaci Waze, ale nemá to smysl, vůbec ji nepoužívám,“ říká palestinský řidič Hamád Saláhadín.

Zorientovat se v nepřehledné situaci ale má pomoci nová aplikace Doroob vyvinutá Palestinci pro Palestince. „Museli jsme naše mapy navrhnout zcela nanovo. Bezpečnostní zeď, kontrolní stanoviště, izraelské osady. Stávající mapové aplikace nikdy nedokážou zachytit složitost zdejšího regionu,“ vysvětlil ředitel Doroob Technologies Mohamad Abdel Halím.

Složité to mají na Západním břehu i Izraelci. Kvůli bezpečnosti nesmí s autem do oblastí Palestinské autonomie. Některé aplikace alespoň upozorní řidiče, že vjíždí na zakázané území.

Navzdory všem komplikacím je ovšem dopravní situace na Západním břehu lepší než před 15 lety. Během intifády tam cestu křížily stovky zátarasů.